منش مدیریتی شهیدان رجایی و باهنر بهترین الگو برای مسئولان است

لنجان_امام جمعه زرین شهر گفت: انقلابی بودن، ولایت پذیری، ساده ­زیستی، مدیریت جهادی، مردمی بودن، اخلاص و دوری از حب قدرت، مبارز بودن و نهراسیدن از مشکلات، شناختن راه و تعهد در عین تخصص، روشن بینی و استقامت در راه از جمله ویژگی­ های شخصیتی شهیدان رجایی و باهنر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام قاسم باقریان در  آیین تجدید میثاق با آرمان های شهدا ضمن گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: قطعا روحیه مجاهدت وشهادت طلبی یکی از ارکان حیات انسان‌ها است از این رو فردی که اصل مجاهدت را در خود ایجادنمی کند قطعا دارای روحیه خمود و واپس گرا است.

وی افزود: اگر جمهوری اسلامی در مقابل شرق و غرب در جنگی نابرابر توانست پیروز شود به طور حتم به خاطر روحیه مجاهدت بوده وامروز نیز پس از سالها ایران اسلامی در آرامش و ثبات به خاطر همین روحیه قرار دارد.

امام جمعه زرین شهر تصریح کرد:باید توجه داشت انقلاب اسلامی تحولی عظیم در عرصه سیاست و حکومت ایجاد کرد و معرف گفتمان تازه­ای از کشورداری و سبک نوینی از کارگزار و زمامدار سیاسی شد که هم بر بنیادهای انقلابی استوار بود و هم از سرچشمه­ های معارف دینی سیراب می­ شد.

وی ادامه داد: از این رو شهیدان رجایی و باهنر را باید نماینده دولتمردانی دانست که بیش از هرچیز با هویت انقلابی جمهوری اسلامی تطابق داشتند تا جایی که در کلمات مکرر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به منزله الگوی حاکم انقلابی و ارزشمدار مطرح شدند.

باقریان اضافه کرد: شکی نیست که نخبه‌ی جامعه‌ی اسلامی باید متناسب با منظومه‌ی فرهنگی جامعه‌ی اسلامی تعریف شود لذا در فضای پیشرفتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، هدف جامعه‌ی امروز عبارت خواهد بود از پیشرفت با تعاریفی که اسلام ارائه داده است.

وی عنوان کرد:جامعه‌ی اسلامی باید متناسب با منظومه‌ی فرهنگی جامعه‌ی اسلامی تعریف شود به عبارت دیگر، نخبه‌ی این مجموعه کسی است که پیشرفت را با ادبیات اسلامی دنبال کند و پیشرفت باید با طریقی که اسلام از آن ارائه می‌دهد صورت گیرد و در غیر این صورت اساساً پیشرفت در جامعه‌ی اسلامی نه امکان تحقق دارد و نه به فرض تحقق، وجهه‌ی اسلامی خواهد داشت.

امام جمعه زرین شهر بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی برای استمرار، حفظ بنیان ­ها و دیدگاه ­های اساسی و حرکت در مسیر دستیابی به آرمان­ ها و اهداف بلند خود، نیازمند پرورش نخبگان و مدیران شایسته، توانمند، صالح، مدبر و متعهد به سیاست­ ها و اندیشه­ های بنیادین انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه نگرش پیشرفت محور نگاه به آینده دارد اما توجه به ظرفیت­ ها و قابلیت ­های محقق شده در مسیر تربیت، شناسایی و تثبیت و به قدرت رساندن نخبه در تجربه ۳۸ ساله جمهوری اسلامی اعتماد به نفس و باور به تحقق الگویی جامع از نخبه تراز جمهوری اسلامی را مطرح می­ کند.

باقریان اذعان کرد: تحلیل محتوای سخنرانی­ های رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می ­دهد که در عرصه دولت و قوه مجریه ایشان بارها از شهیدان رجایی و باهنر به منزله الگوهای دولتمرد جمهوری اسلامی یاد کرده اند.

وی متذکر شد: انقلابی بودن، ولایت پذیری، ساده ­زیستی، مدیریت جهادی، مردمی بودن، اخلاص و دوری از حب قدرت، مبارز بودن و نهراسیدن از مشکلات، شناختن راه و تعهد در عین تخصص، روشن بینی و استقامت در راه از جمله ویژگی­ های شخصیتی شهیدان رجایی و باهنر بود.

امام جمعه زرین شهر تاکید کرد: امام خمینی (ره) در خصوص اوصاف شخصیتی شهید رجایی و باهنر فرمودند: من در مطالعاتی که در ایشان (شهید رجایی) کردم به نظرم آمد که از حال دستفروشیاش تا حال ریاست جمهوری، در روح او تأثیری حاصل نشد. آقای رجایی و آقای باهنر این طور نبودند که ریاست در آنها تأثیر کرده باشد، آنها در ریاست تأثیر کرده بودند، یعنی آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان. ریاست آنها را نبرده بود تحت لوای خودش.

وی یاداور شد: باید گفت خدمتگزار بودن و مردمی بودن ویژگی دیگر شهیدان رجایی و باهنر از منظر امام راحل است و ایشان در این باره میفرمایند: ارزش آقای رجایی، ارزش آقای باهنر ... به این بود که خودی بودند، با مردم بودند، برای مردم خدمت میکردند. مردم احساس کرده بودند که اینها دارند خدمت میکنند... باید فکر این معنا بکنید که خدمت کنید به ملت ... مثل مرحوم رجایی که ... مردم شهادت فعلی و عملی بدهند بر اینکه شما خوبید از سوی دیگر فریفته قدرت و ریاست نشدن و مهار قدرت ویژگی دیگر این دو نخبه سیاسی جمهوری اسلامی از منظر امام خمینی(ره) است که همواره باید مورد توجه ما مسئولان قرار گیرد.

باقریان با اشاره به نامگذاری هفته دولت گفت: نامگذاری سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان هفته دولت این پیام روشن را به همراه خود دارد که نظام جمهوری اسلامی ایران تداوم راه و سبک مدیریتی این دو شهید صدر انقلاب را به منزله راه و مسیر شاخص دولتمردان در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این باره می­فرمایند: معنا و مفهوم حقیقی این نامگذاری آن است که راه ما و راه دولتمردان ما همان راه شهیدان بزرگوار، رجایی و باهنر است، شهیدانی که براستی مصداق ایمان اخلاص، تلاش و رشادت و دلیری در مقابله با مشکلات محسوب می­ شوند.  پیوند ناگسستنی با آرمان­ های انقلاب از جمله شاخص ­های حیات فردی و سیاسی این ­دو نخبه جمهوری اسلامی است:

امام جمعه زرین شهر افزود: این دو بزرگوار که دلسوز و مردمی و وجودشان به آرمان­ های انقلابی آمیخته بود حقیقتا از عناصر برجسته و برگزیده ­ی نظام بودند و آنها که طعم سختی ­ها را چشیده و دوران مبارزه را با توفیق و سربلندی پشت سرگذاشته بودند، وفاداری خود را به اسلام و انقلاب تا پای جان نشان دادند.

وی ادامه داد: شهیدان رجایی و باهنر از شهدایی هستند که برای انقلاب فداکاری بزرگی کردند، لذا باید توجه داشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دولتمردان مؤمن و متعهد زمام امور را به دست گرفتند و کوشیدند تا کشتی انقلاب را از خطر توفان و امواج بلایا، به دور دارند و شهیدان والامقام، رجایی و باهنر نیز از جمله دولتمردانی بودند که از متن گروه رنجدیده جامعه برخاسته بودند.

باقریان عنوان کرد: شهیدان والامقام، رجایی و باهنر با تکلیفی متأثر از اعتقاد و ایمان، برای نظام مقدس جمهوری اسلامی جان خود را فدا کردند لذا مسئولان باید از اعمال ایشان الگوبرداری کرده و شیوه و منش این شهیدان والا مقام را در کارها بکار ببرند  بنابر این بازخوانی زندگی این دو شهید، بازتولیدی برای مسئولان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 316682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.