تربیت اسلامی منوط به شناسایی نیاز جوانان است

لنجان_امام جمعه زاینده رود با اشاره به اینکه تربیت اسلامی جوانان منوط به شناسایی نیاز آنان است ، گفت: مسجد نباید متعلق به قشر خاصی بشود نه طائفه، نه محل و نه سن خاص و به خصوص برای جوان ها باید جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد راه جذب جوان گذاشتن میز پینگ‌پنگ نیست، راه جذب جوان تصرّف دل جوان است.

حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به جایگاه بلند مسجد در دین مبین اسلام اظهار کرد: باید توجه داشت در بین همه اقوام و ملل همواره محل اجتماع مردمی وجود داشته است،   در غرب باشگاه‌های اشرافی و اعیانی، در روم باستان حمّام، در جای دیگر قهوه‌خانه‌ و در بعضی از جاها میدان گاه اما در اسلام مسجد به عنوان خانه خدا و محل اجتماع مردم شناخته می شود.

وی افزود: آن چه مسجد را از محل تجمع دیگر اقوام و ملل جدا می سازد این است که تجمع در مسجد بر محور نماز، ذکر، دعا و توجّه به معنویت و ارتباط با خدای متعال قرار دارد و آن چه مسجد را از محل معبد دیگر ادیان جدا می کند این است که مسجد علاوه بر محل عبادت و ارتباط با خالق هستی، محل و کانون فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حاکمیتی، امنیتی و نظامی است که در دل ارتباط با خالق هستی قرار گرفته است.

امام جمعه زاینده رود تصریح کرد: امتیاز مسجد با دیگر مراکز مردمی یا عبادی این است که ارتباط با خداوند با فعالیت های مورد نیاز زندگی شرافت مندانه در هم چنان تنیده است که قابل تفکیک نیست و این ابتکار اسلام است.

وی ادامه داد: مسجد بر محور گوهر و حقیقت درخشان معنویت و ارتباط با خالق هستی، در همه عرصه های زندگی مسلمانان نقش آفرین است و بر این اساس در صدر اسلام مسجد هم مرکز عبادت بود و هم مرکز اداره حکومت و هم مرکز آموزش و هم محل قضاوت لذا باید گفت مسجد از یک سو کانون خودسازی، انسان‌سازی، تربیت فردی، تهذیب نفس و محل نماز، ذکر، دعا و توجّه به معنویت و ارتباط با خالق هستی است.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: از سوی دیگر مسجد پایگاه فعّالیّت‌های اجتماعی، پایگاه ایجاد وحدت و تمدّن اسلامی، محل گردهماییِ مردم و تشکّل های مردمی است و وقتی کار مهمی پیش می‌آمد صدا میزدند اَلصلوٰةُ جامِعَة همچنین مسجد پایگاه فعّالیّت های فرهنگی، هدایت فرهنگی و بصیرت‌افزاییِ فرهنگی است.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت مسجد هسته مقاومت فرهنگی، حصار فرهنگی، خاک‌ریز فرهنگی و هسته مقاومت سیاسی و هسته مقاومت امنیّتی و نظامی بوده و همچنین محل شورآفرینی و بسیج نیروها است از سوی دیگر مسجد پایگاه خدمات رسانی و فعالیت های خیرخواهانه و زبانی گویا مظلومان و ستمدیدگان است.

امام جمعه زاینده رود بیان کرد: مسجد پایگاه مقابله‌ی با دشمن دین و مردم و پایگاه ایستادگی قاطع، باصلابت، با شهامت و با شجاعتی عاشورایی در برابر کفر و شرک و الحاد و ظلم و ستم است.

وی با اشاره به عظمت و شرافت مسجد، خاطرنشان کرد: اگر خداوند مسجد را به خود نسبت می دهد در حالی که همه هستی متعلق به اوست به خاطر عظمت و شرافت مسجد است وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا، اگر برای حفظ مسجد باید جنگید به خاطر عظمت و شرافت مسجد است و به یقین یکی از اهداف تشریع فریضه جهاد این بود که مسلمانان بتوانند مراکز بندگی خداوند را از شر دشمنان دین حفظ نمایند وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ همه به خاطر جایگاه بلند و نقش سازنده مسجد است.

صفرزاده تهرانی متذکر شد: همواره تاکید شده است مسجد باید تمام قد مورد احترام قرار گیرد فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً بر این اساس درب مسجد را می‌بوسیدند و فرمودند ملعون ملعون من لم یوقر المسجد، و اگر مسجد یکی از شاکیان ده گانه روز قیامت به حساب می آید به خاطر عظمت و شرافت مسجد است.

وی تاکید کرد: اگر خداوند متعال منع از مسجد جزء بالاترین ظلم ها شناخته شده است وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعی‌ فی‌ خَرابِها  و از سوی دیگر برای عمران و آباد کننده مسجد شرط گذاشتند و فرمودند إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ به خاطر عظمت و شرافت مسجد است لذا این مسائل همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به حقوق مسجد گفت: یکی از حقوق مسجد عمران و آبادانی است و عمران و آبادانی معنوی مسجد بیشتر مد نظر است لذا باید گفت آبادانی مسجد به برنامه ها و فعالیت ها، به نشاط، شور و جمعیت نمازگزار و به حضور همسایگان اوست.

وی افزود: از آن جائی که مسجد باید مورد خدمت قرار گیرد، برای خدمت به مسجد باید شایستگی لازم را در خود ایجاد کرد تا به مقام خادم مسجد نائل شد و از این جهت قران کریم از پیامبران به عنوان خادم نام می برد حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل حضرت زکریا، حضرت مریم مادر مریم علیها السلام نذر کرد بچه‌اش خادم مسجد باشد که این خود از جایگاه رفیع مسجد نشات گرفته است.

صفرزاده تهرانی با اشاره به اینکه تربیت اسلامی جوانان منوط به شناسایی نیاز آنان است، تصریح کرد: مسجد باید در هر سه وقت نماز، برقرار باشد و لو این که نماز جماعت در آن برپا نشود و چه بهتر که در هر سه وعده نماز جماعت در آن برقرار شود از سوی دیگر مسجد نباید متعلق به قشر خاصی بشود نه طائفه، نه محل و نه سن خاص و به خصوص برای جوان ها باید جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد راه جذب جوان گذاشتن میز پینگ‌پنگ نیست، راه جذب جوان تصرّف دل جوان است و از این جهت رهبر معظم انقلاب فرمودند راه جذب جوانها تصرّف دل جوان است. دل جوان یک قیامتی است. گرایش جوان به معنویّت یکی از آن رازهای بزرگ الهی است

وی ادامه داد: باید توجه داشت مساجد در زمان پیامبر اسلام، سهم به سزایی در ایجاد عدالت اجتماعی و شکسته شدن نظام های طبقاتی و اخلاق اشرافی گری و مرزبند ی های کاذب خون و نسب و ثروت داشت و سبب جایگزین شدن فرهنگ برابری و برادری در محیط مساجد شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز هر گاه در مسجد با مؤمنان نشست و برخاست داشتند، این امر را به دقت رعایت می فرمودند و حتی درنگاه کردن نیز مساواتی را برای همه قائل بودند.
امام جمعه زاینده رود اضافه کرد: کارکرد اجتماعی دیگر مسجد، در کلامی از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمودند مسکینان وفقیران در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد منزل می گزیدند، افزون بر این، مساجد پناهگاه غریبان و در راه ماندگان بود، به طوری که هرگاه فرد تازه واردی داخل یکی از شهرهای اسلامی می شد و یکی را نمی شناخت، یکسره به سراغ مسجد آن شهر می رفت.
وی با اشاره به کارکرد سیاسی مساجد، عنوان کرد: در کنار کارکرد دینی، وسیع ترین کارکرد مساجد در صدر اسلام، کارکرد سیاسی آنها بود، به طوری که مسجد رسما یک نهاد سیاسی در جامعه به شمار می رفت و صدور فرمان های حکومتی، اعلام برنامه های حکومت، پذیرش سفیران کشورها و اقوام دیگر، انتشار و ابلاغ اخبار مهمی چون اخبار جنگ، برپایی محافل مشورتی، بیعت کردن، انتصاب کارگزاران و سفیران و نیز استیضاح کارگزاران، از کارکردهای سیاسی مهم آن زمان بود که همگی در مسجد صورت می گرفت.

صفرزاده تهرانی بیان کرد: شواهد تاریخی بیانگر این است که در صدر اسلام، مسجد به عنوان نهادی حکومتی تلقی می شد و از این رو، یک فرد واحد، هم زمامدار بود و هم مدیر اجرایی، و یک ساختمان، هم مسجد بود و هم مرکز اصلی مسایل دینی و سیاسی و از این جهت امام خمینی(ره) فرمودند آن هایی که می خواهند نقشه بکشند و شما را دور کنند از مساجد، دور کنند از مراکز تعلیم و تربیت، آن ها دشمن های شما هستند.

کد خبر 316092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.