دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری‌ها یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است

دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی می باشند شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، این دانشگاه با بکارگیری و سازمان دهی امکانات، منابع مادی وانسانی دستگاه های اجرایی، نسبت به برگزاری دوره های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام می کند.

 دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود.

هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می باشد به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود. دانش و مهارت لازم را کسب کنند.

 دانشگاه جامع مسوولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانی های کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاریهای کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی کاربردی را بر عهده دارد.

 مراکز و مؤسسات آموزش عالی علمی کاربردی زیر نظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارت های متناسب با حوزه فعالیت شغلی افراد تاسیس شده است.

 ابوالفضل رسولیان در حال حاضر سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری‌های استان اصفهان است.

رسولیان پس از سال ۱۳۹۲ در دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری‌های استان با مسئولیت‌های مختلفی هم چون مدیر امور فرهنگی و دانشجویی، مسئولیت حراست، مدیر امور پژوهشی، و مسئولیت IT این مرکز به فعالیت خود ادامه داده و از ابتدای مهرماه ۱۳۹۵ نیز سرپرستی دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری‌های استان اصفهان را عهده‌دار شده است.‌

در ادامه گفتگوی خبرنگار خبرگزاری ایمنا با «ابوالفضل رسولیان- سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری‌های استان اصفهان» از نظرتان می گذرد:

لطفاً برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان نگاه شهر با این دانشگاه، تعریف جامع و کاملی در رابطه با دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری‌های استان اصفهان داشته باشید.

باتوجه ‌به رسالت شهرداری‌ها و گسترۀ وسیع خدماتی که این مراکز در حوزه‌های مختلف از زمان تولد تا زمان وفات به شهروندان ارائه می‌دهند و با عنایت به‌ضرورت ارتقاء سطح دانش تئوری و عملی کارکنان تابعه وزارت کشور و در ذیل آن کارکنان شهرداری‌ها، سازمان همیاری شهرداری‌های استان و ارگان استانداری، تصمیم گرفتند که این مرکز در سال ۱۳۸۶ تأسیس شود.

در آن زمان آمار افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و فوق‌دیپلم در نیروهای شهرداری بالای ۹۰ درصد بود ولی باگذشت ۹ سال از تأسیس این دانشگاه، این آمار به زیر ۶۰ درصد رسیده است.

هم‌اکنون نیز بر اساس مشی آموزشی دانشگاه تصمیم گرفته‌ایم که دوره‌های ضمن خدمت و دوره‌های کوتاه‌مدت را ارتقاء داده و تعداد آن‌ها را افزایش دهیم.

از رسالت دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی سخن گفتید، خوب است دراین‌باره نیز برای مخاطبانمان توضیحی ارائه دهید.

دانشگاه‌های علمی کاربردی معمولاً تحت عنوان دانشگاه‌های نسل سوم نام‌برده می‌شوند و بیشتر دانشگاه‌های مهارتی هستند و رسالت آن‌ها ارتقای سطح فنی و مهارتی دانشجویان است. همچنین در حال حاضر بحث‌های مقاطع کاردانی و کارشناسی را داریم و در سال جدید نیز به دنبال تعریف رشته‌های جدید و موردنیاز شهرداری‌ها هستیم.

برای نمونه باید از رشته‌های فنی مرتبط با حمل‌ونقل که در حوزه‌های مختلفی مانند حوزۀ مترو و حوزۀ حمل‌ونقل و بار که پیگیر آن هستیم نام ببرم.

درمجموع باید بگویم رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی تحت عنوان دانشگاه نسل سوم، یک رسالت مهارتی است و بیشتر مهارت فنی و اجرایی دانشجویان را افزایش می‌دهد.

چه افرادی و با چه شرایطی می‌توانند برای ادامه تحصیل وارد این دانشگاه شوند؟

نقطه هدف این دانشگاه، شهرداری‌های استان اصفهان و مجموعه تابعه وزارت کشور در ذیل دستگاه‌هایی چون استانداری، فرمانداری، شهرداری و کلیه سازمان‌های وابسته است.

باتوجه‌به اینکه پذیرش دانشجو حتی در دانشگاه‌های سراسر نیز با افتی قابل‌مشاهده روبرو بوده است ما خوشبختانه نه‌تنها با این مشکل روبرو نبوده‌ایم بلکه امسال نیز با اقداماتی که درزمینه جذب دانشجو انجام داده‌ایم پیشرفت خوبی نسبت به سال گذشته داشته و شاهد رشدی ۱۰ درصدی در این زمینه بوده‌ایم.

هم‌اکنون نیز علاوه بر دانشجویان سازمان‌ها، به‌صورت آزاد هم پذیرش می‌کنیم چون اعتقاد ما به راین است که پس از آموزش این نیروها می‌توان از وجود آن‌ها در همین مرکز و در مراکز تابعه وزارت کشور استفاده کرد.

تا دو سال گذشته بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان این مرکز را کارکنان شهرداری‌ها تشکیل می‌دادند و ۳۰ درصد نیز شاغلین سایر ترجمان‌ها و دانشجویان آزاد ولی خوشبختانه در حال حاضر این ضریب برعکس شده است.

شرایط ورود به دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری‌های استان چگونه است؟

هرسال از سوی سازمان سنجش دو فراخوان در دو مرحله، یکی در مهرماه و یکی هم در بهمن‌ماه منتشر می‌شود.

پس از فراخوان، دانشجویان در سایت سازمان سنجش ثبت‌نام می‌کنند و بر اساس شرط معدل، آخرین مدرک تحصیلی و این‌که شرایط آن‌ها با کدام رشته همخوانی بیشتری دارد، توسط سازمان سنجش گزینش می‌شوند و نهایتاً به ما اعلام می‌شود و پس‌ازآن ثبت‌نام فیزیکی انجام‌شده و سایر مراحل مانند انتخاب واحد و... به‌صورت معمول انجام می‌شود.

روند و شرایط پرداخت شهریه‌ها چگونه است؟

در این زمینه سهمی ۱۵ درصدی به‌عنوان سهم نظارتی دانشگاه در قبال صدور مدارک دریافت می‌شود که ارتباطی به سیستم مالی این مرکز ندارد و به‌صورت مستقیم به‌وسیلۀ سامانۀ سجاد که مربوط به امور آموزشی دانشجوها است دریافت می‌شود و ۸۵ درصد باقی‌مانده بر اساس نوع انتخاب رشته و تعداد انتخاب واحدها از دانشجویان دریافت می‌شود.

البته بنا به خدمات ارائه‌شده میزان پرداختی نیز متغیر خواهد بود اما آنچه مسلم است، متوسط شهریۀ این دانشگاه از سایر دانشگاه‌ها کمتر است.

در این دانشگاه چه رشته‌هایی ارائه می‌شود؟

مراکز علمی کاربردی اصولاً به فراخور رسالتی که دارند رشته‌ها را تعریف می‌کنند بر همین اساس، دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری‌های استان اصفهان نیز رشته‌هایی را ارائه می‌دهد که موردنیاز شهرداری‌ها و مجموعه تابع وزارت کشور باشند.

به‌عنوان نمونه می‌توان از رشتۀ آتش‌نشانی یادکرد. این مرکز آموزشی جزو اولین مراکزی است که رشته آتش‌نشانی را با گرایش‌های مختلف به رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی اضافه کرده است. همچنین در مقطع کاردانی گرایش امداد و نجات و در مقطع کارشناسی مدیریت فرماندهی و عملیات اطفاء حریق را راه‌اندازی کرده‌ایم.

از دیگر رشته‌های این مرکز نیز می‌توان به رشتۀ شهرسازی، معماری شهری، عمران، عمران با گرایش ساخت‌وساز شهری، معماری با گرایش طراحی محیط بیرونی، فضای سبز، رشته‌های حمل‌ونقل، مدیریت امور اداری، حسابداری، روابط عمومی و حقوق با گرایش‌های حقوق ثبتی اشاره کرد. شایان‌ذکر است که درترم مای آتی رشته‌های بیشتری به‌صورت تک پودمان و در مرحلۀ بعدی به‌صورت مقاطع کاردانی و کارشناسی اضافه خواهد شد.

همچنین باید به امتیاز ویژه‌ای اشاره‌کنم که این مرکز به دلیل مهارت محور بودن از آن برخوردار است زیرا در میان واحدهای درسی ارائه‌شده، دروسی کاملاً تخصصی و مرتبط با نیازهای شهرداری‌ها و مجموعه تابع وزارت کشور وجود دارد که در دیگر دانشگاه‌ها و مراکز ارائه نمی‌شود.

دانشجوها درترم اول درس کاربینی را ازنظر می‌گذرانند و با محیطی که باید در آن فعالیت کنند آشنا می‌شوند و می‌بینند که آینده شغلی این رشته چیست و چگونه است.

درترم سوم و چهارم هم به کارورزی می‌روند که در هیچ دانشگاهی ارائه نمی‌شود اما دانشجوی ما موظف است که برود و در دوای مختلف کارورزی انجام دهد.

همچنین باید ۲۴۰ ساعت کار مهارتی انجام دهند که استاد موظف به کنترل و سرکشی است. همچنین این مدرک همه‌ی امکاناتی که دیگر دانشگاه‌ها دارند مثل ادامه تحصیل، امکان ترجمه و ... را دارا است.

اقبال عمومی نسبت به چه رشته‌هایی در این دانشگاه بیشتر بوده است؟

تابه‌حال بیشترین اقبال از آن رشتۀ حقوق در دو گرایش حقوق ثبتی و حقوق قضایی بوده است.

خدماتی که در این مرکز به دانشجویان ارائه می‌شود چیست؟

علاوه بر ارائه خدمات آموزشی که وظیفۀ اصلی این مرکز است، ما به دنبال آنیم تا سطح مرکز علمی کاربردی شهرداری‌ها را به سطح دانشگاه‌های نرمال و فراتر از آن ارتقاء دهیم.

بر همین اساس برنامه‌های فرهنگی، پژوهشی و مباحث کارآفرینی، کارگاه‌های آموزشی موردنیاز حوزه‌های مختلف، تشکل‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی را در دستور کار داریم.

آیا ارزش مدرک این مرکز نسبت به مدارک دیگر دانشگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی تفاوتی دارد؟

دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی رسمی است و مدرک صادرشده از آن تحت نظارت وزارت علوم قرار دارد و اعتبار آن مانند سایر مدارکی است که مورد تأیید این وزارت خانه است.

دانشجویان این مرکز تا چه مقطعی در این دانشگاه قادر به ادامه تحصیل هستند؟

ما در مرکز شهرداری‌ها دو مقطع کاردانی و کارشناسی را داریم.

در بحث کارشناسی ارشد، به‌صورت محدود بعضی از مراکز کارکرده‌اند که صرفاً به‌صورت مأموریت گرا بوده است ولی کسانی که قصد تحصیل در دیگر دانشگاه‌ها رادارند از این بابت با مشکلی مواجه نخواهند بود ضمن اینکه این مرکز به دنبال راه‌اندازی مقاطع کارشناس ارشد برای بعضی از رشته‌های موردنیاز شهرداری‌ها است.

جایگاه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی چه جایگاهی است؟

باتوجه‌به رسالت مهارت محور و کارآفرین این دانشگاه و تکیه‌مان بر توان بومی و این مسئله که قرار است خودمان اقتصاد کشورمان را بسازیم باید اظهار کنم که دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است.

کد خبر 315960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.