کامپوزیت ترموپلاست بهترین جایگزین مواد فلزی مورد استفاده در فضای شهری است

کامپوزیت ترموپلاست یک محصول رقابتی با ویژگی های منحصر به فرد، ضد رطوبتی، ضد شعله و وزن کمتری حدود یک هشتم فولاد و با قیمتی ارزان تر که جایگزین مناسبی در فضای های شهری از جمله نیمکت ها ، تابلوهای راهنما، وسایل تفریحی، پنل های شهری و بسیاری از مواد مورد استفاده در فضاهای مکث است.

مدیر گروه پروژه یابی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: از مهم ترین معیار های طراحی برای کابرد های مهندسی به ترتیب اهمیت وزن، قیمت تمام شده، چگالی( وزن با توجه به ضخامت) و خصوصیات مکانیکی و فیزیکی و استحکام نهایی است.

نوید ناصری درباره طرح تولید کامپوزیت های ترموپلاست با اشاره به اینکه این کامپوزیت به علت استفاده از کسر بالایی از رزین ترموپلاستیک پلی پروپیلن به عنوان ماتریس که در بین رزین های دیگر چگالی کمتری دارد، افزود: به نسبت دیگر کامپوزیت ها، دارای وزن کمتری است با بافت مخصوص الیاف شیشه به صورت ساختاری کشسان و مستحکم، نیاز به استفاده از الیاف شیشه در ساختار را به عنوان تقویت کننده کاهش داده و وزن این کامپوزیت به نسبت دیگر ساختار ها کمتر است.

تولید ساختار تقویت کننده به صورت پیوسته انجام می گیرد و نسبت به دیگر ساختار های بافت، با سرعت نسبتا بیشتر و قابل قبولی تولید می شوند؛ بنابراین هزینه تولید تا حد قابل قبولی کاهش می یابد.

ناصری خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین وجه تمایز این کامپوزیت با دیگر کامپوزیت ها، وجود هماهنگی بین ساختار کشسان تقویت کننده و ساختار کشسان پلیمر ترموپلاست پلی پروپیلن استاز دیگر خصوصیات مطلوب این کامپوزیت، مقاومت در برابر ضربه و جذب رطوبت بسیار پایین و ناچیز آنها اشاره کرد که در مقابل رطوبت، به آنها آسیبی وارد نشده و تخریب نمی شود در صورتی که تخریب پذیری برخی از فلزات مورد استفاده در برابر رطوبت سبب خوردگی، کاهش مقاومت، هزینه های جانبی ترمیم و از این قبیل می شود.

مدیر گروه پروژه یابی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان قالب گیری مجدد آنها پس از شکل گیری نهایی و تولید را از ویژگی های بارز این کامپوزیت عنوان کرد و گفت: بازگردانی آنها به اشکال مختلف پس از استفاده نیز راحت انجام می گیرد و باافزودن مواد پر کننده و نانو مواد مخصوص، خصوصیات مقاومت در برابر اشعه، مقاومت سایشی و میزان چسبندگی ماتریس و تقویت کننده در سطوح مشترکشان همگی بهبود و افزایش یافته و همچنین حفره های موجود در ماتریس با افزودن این مواد، کاهش می یابد.

با داشتن چنین خصوصیات مطلوب از قبیل هزینه کمتر تولید و مقرون به صرفه تر بودن، وزن بسیار کمتر و در نتیجه حمل و نقل آسان تر، مقاومت در برابر ضربه بسیار مطلوب، عدم وجود مشکلات فولاد در آنها و همچنین هزینه تولید پایین، این کامپوزیتها یکی از بهترین نمونه ها برای جایگزین کردن مواد فلزی مورد استفاده در فضای های شهری از جمله نیمکت ها ، تابلوهای راهنما، وسایل تفریحی، پنل های شهری و بسیاری از مواد مورد استفاده در فضاهای مکث است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا، امروزه در کاربرد های مهندسی تلفیق خواص مواد به صورت نیاز درآمده است و امکان استفاده از یک نوع ماده که تمامی خواص مورد نظر را داشته باشد، وجود ندارد.کامپوزیت ها به علت استحکام مناسب در کنار وزن سبکی که دارند در کاربرد های مهندسی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

کد خبر 315909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.