موسیقی اصفهان به ردیفش محدود نمی‌شود

گردآورنده و مجری دیف های سازی و آوازی مکتب اصفهان گفت: در این جهان پرآشوب فرهنگی باید پاسدار اصالت های مکتب اصفهانی ایرانی باشیم.

به گزارش ایمنا، در ادامۀ سلسله نشست های پژوهش موسیقی که با حضور اساتید ردیف موسیقی ایران و با عنوان «ردیف سازی و آوازی مکتب موسیقی اصفهان» در سینما سپاهان اصفهان برگزار شد، حسن منصوری، گردآورنده و مجری ردیف های سازی و آوازی مکتب اصفهان گفت: از بدو ورودم به عرصه موسیقی که از سال ۱۳۵۳ با شاگردی استاد احمد هنرمند آغاز شد و سالها نزد ایشان تلمذکردم و بعد از مدتی ایشان من را به استاد عباس کاظمی معرفی نمود و درکنار شاگردی استاد هنرمند از استاد کاظمی نیز بهره های فراوان بردم.

حسن منصوری ادامه داد: این ذخایری که در سینۀ خودم پرورش می دادم و مرتب تکرار می کردم همزمان شد با سال ۱۳۷۵ که ما در ارکستری که تعدادی از بچه های اصفهان در آن فعالیت می کردند و قرار بود این ارکستر را اجرا کنیم و استاد فرامرز پایور بر آن نظارت داشتند، موضوع ردیف مکتب اصفهان را با استاد فرامرز پایور مطرح کردم و ایشان با سعه صدر استقبال کردند و مدتی بعد قطعاتی از سه گاه را در قالب یک کاست نواختم و خواندم و توسط استاد امید قبادی نمونه ای را ارائه دادیم و استاد پایور بسیار اسقبال کردند و مصرانه خواستند که کل این ردیف ثبت و ضبط شود و حقیقتاً اصرارهای ایشان چنان بود که من و جناب دکتر قبادی موظف به انجام این کار شدیم. بعد از اینکه این کار ضبط شد استاد کیانی و بسیاری از اساتید دیگر اصفهان نیز از این اقدام استقبال کردند.

این هنرمند موسیقی اصفهان تصریح کرد: این مجموعه بیش از هزار دقیقه کار ردیف است و آنچه که من از استادانم فراگرفتم را ارائه داده ام، اما آنچه مسلم است موسیقی اصفهان به ردیفش محدود نمی شود، ما در شیوه آوازخوانی یعنی شیوه آوازخوانی مکتب اصفهان نیز به پژوهشی جامع نیاز داریم و واقعاً جایش خالی است و لازم است پژوهشگران به آن بپردازند.

منصوری افزود: اصفهان آهنگسازان بسیار مجربی داشته است و همچنین اصفهان علاوه بر شیوه ردیف خوانی، در شیوه آوازخوانی و داشتن اساتیدی که اصالت ها را حفظ کرده اند به پژوهش کاملی نیاز دارد که جایش بسیارخالی است و امیدوارم یکروز بتوانیم برداشت کاملی از کلیه هنرهای موجود مکتب اصفهان ازجمله خط و نقاشی  و موسیقی داشته باشیم تا بتوانیم در این جهان پرآشوب فرهنگی پاسدار اصالت های مکتب اصفهانی ایرانی خودمان داشته باشیم.

گفتنی است، موضوع «ردیفِ سازی و آوازی مکتب موسیقی اصفهان» در ادامۀ سلسله نشست های پژوهش موسیقی(موسیقی پژوهشی) با حضور اساتید ردیف موسیقی ایران ازجمله نعمت الله ستوده، داریوش طلایی، منصور اعظمی کیا و بابک خضرایی در سینما سپاهان اصفهان برگزار شد. مجموعه «ردیف سازی و آوازی مکتب موسیقی اصفهان» سال ۱۳۸۹ با گردآوری و اجرای حسن منصوری و به کوشش امید قبادی و با تأیید فرامرز پایور و مجید کیانی برای نخستین بار در کشور منتشر شد.

کد خبر 315660

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.