اندام گچ گرفته را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید

شکستگی در اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود که باعث تغییر دادن شکل استخوان می شود.

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در گفتگو با خبرنگار ایمنا توصیه هایی در خصوص مراقبت از استخوان گچ گرفته ارائه کرد.

دکتر علیرضا مقتدری افزود: افرادی که دچار شکستگی استخوان شده و اندام شکسته را گچ گرفته اند،  در طول چند هفته تا چند ماه بسته به تشخیص پزشک، اندام باید بی حرکت شود، باید عضو را بالا نگه دارند.

وی ادامه داد: بهتر است بیماران در هر حالتی اندام گچ گرفته را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارند. این مساله به کاهش درد، ورم و نبض زدن اندام کمک می کند. دست گچ گرفته بهتر است از طریق بندهای مخصوص به گردن آویخته شود و پای گچ گرفته در هنگام نشستن و خوابیدن روی بالش قرار گیرد.

متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه استراحت برای اندام معیوب اصلی ترین کار است، افزود: درد نشانه ای از آسیب به اعضای بدن است. پس باید آن را جدی گرفت و از کارهای غیرضروری به خصوص با اندام آسیب دیده خودداری کرد تا ترمیم و بهبودی سریع تر رخ دهد.

مقتدری استفاده از یخ را هم پیشنهاد کرد و گفت: قرار دادن کیسه نایلونی حاوی یخ بر روی ناحیه شکسته، به کاهش درد و ورم عضو کمک می کند. اگر بسته یخ مرطوب است بهتر است ابتدا یک پارچه نازک خشک روی محل موردنظر قرار داده شود. بهترین زمان موثر بودن این کار، در دو روز اول شکستگی استخوان و بی حرکت کردن آن است.

این پزشک متخصص بیان کرد: برای به جریان انداختن خون در عضو، بهتر است که بیماران مفاصل دو طرف محل شکستگی که آزاد هستند را ورزش دهند. این مفصل ها شامل مفصل مچ پا، انگشتان دست و پا، آرنج و زانو هستند. ورزش باید با احتیاط و با نظر پزشک معالج انجام شود تا به عضو آسیب دیده صدمه وارد نکند.

وی تصریح کرد: هنگامی که اندام در حال ترمیم است، ممکن است ورم کند. این مساله مخصوصا در آسیب های ساق و ران پا رخ می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، شکستگی استخوان از جمله مهم ترین آسیب های بدن است که به دنبال ضربه ایجاد می شود. در واقع هر گونه تغییر شکل استخوان به دنبال ضربه، شکستگی نامیده می شود.

 به بیان دیگر اگر نیرویی که به استخوان وارد می شود بیش از حد تحمل آن بوده و بتواند شکل استخوان را تغییر دهد می گوییم شکستگی ایجاد شده است. این تغییر شکل ممکن است به اشکال متفاوت ظاهر شده و با شدت و ضعف همراه باشد. گاهی شکستگی بسیار واضح است، در این حال ضربه موجب می شود استخوان به دو و یا حتی چند تکه کاملا جدا از هم تبدیل شود. گاهی شدت ضربه وارده به حدی است که موجب خرد شدن استخوان می شود.

کد خبر 315644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.