توجه مدیران شهری به ارتقاء فرهنگ و اخلاق، به پویایی شهر کمک می کند

لنجان_شهردار سده لنجان گفت: مجموعه شهرداری و شورای اسلامی سده لنجان در دوره چهارم بر این باور بود که باید سده لنجان به شهر فرهنگی و دانش‌بنیان تبدیل شود لذا توسعه فضاهای فرهنگی و اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی در اولویت فعالیت های این مجموعه قرار گرفت.

میثم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سده لنجان را شهری با ظرفیت‌های ویژه فرهنگی، هنری و اجتماعی دانست و اظهار کرد: مجموعه شهرداری و شورای اسلامی سده لنجان در دوره چهارم بر این باور بود که باید سده لنجان به شهر فرهنگی و دانش‌بنیان تبدیل شود از این رو در راستای ارتقای شهرداری سده لنجان از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی، توسعه فضاهای فرهنگی و اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی در اولویت فعالیت های این مجموعه قرار گرفت.

وی افزود: باید توجه داشت که در طول ۴ سال‌ اخیر مجموعه شهرداری سده لنجان تلاش‌های فراوانی را در توسعه و راه اندازی فضاهای فرهنگی و معرفی شهر سده لنجان در مجامع ملی و بین‌المللی انجام داد و یکی از این اقدامات مرمت حمام قدیمی شهر و ثبت میراث ناملموس برنج لنجان در فهرست آثار ملی کشور بود.

شهردار سده لنجان تصریح کرد:ما بر این باور هستیم توجه به توسعه کالبد فیزیکی مکان های فرهنگی با استاندارد بالا در شهر سده لنجان منجر به زنده نگهداشتن آیین‌های فرهنگی، قومی و محلی و در نهایت گسترش حضور توریسم شهری در شهر سده لنجان می شود.

وی با اشاره به نقش مهم فرهنگ و میراث فرهنگی در توسعه پایدار شهری، اضافه کرد:باید توجه داشت میراث فرهنگی در قالب بناهای تاریخی که ازگذشتگان ما به جا مانده اند نه تنها هویت هر شهر را شکل میدهند بلکه الگویی برای تمام نسل ها هستند که حفظ آنها امری مهم و حیاتی است.
محمدی با اشاره به اینکه یکی از محورهای توسعه فضاهای فرهنگی شامل «حفاظت و بازسازی آثار و بناها و اماکن  مفاخر فرهنگی کشورمان» است،  ادامه داد: باید توجه داشت که آثار به جا مانده از گذشتگان ما یک عنصر اساسی در ایجاد و حفظ هویت ملی_فرهنگی به‌شمار می‌ایند و از طرفی آنها منابعی بدون جایگزین هستند که می توانند میان آینده و گذشته ی ما وحدت ایجاد کنند.

محمدی بیان کرد: حفظ و پایداری منابع محلی در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد زمینه در صنعت گردشگری سبب شد تا شهرداری و شورای شهر با همکاری و حمایت انجمن‌ها، تشکل‌ها و کارشناسان میراث فرهنگی اقدام به مرمت و بازسازی حمام قدیمی شهر به عنوان موزه و نگارخانه کند.
وی خاطرنشان کرد: این حمام قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و در سال ۱۳۸۹ با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال و احیا، مرمت و حفظ این اثر تاریخی در دستور کار شهرداری قرار گرفت.


شهردار سده لنجان با اشاره به ثبت میراث ناملموس برنج لنجان در فهرست آثار ملی کشور، یادآور شد: باید به این نکته نیز توجه داشت که شهرداری و شورای اسلامی دوره چهارم با نگرش به اهمیت حفظ میراث ناملموس شهر سده لنجان اقدام به ثبت «برنج لنجان و مهارت کاشت آن» در فهرست آثار ملی کرد و با تلاش فراوان برنج لنجان در پرونده ثبت میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور و در گروه دانش‌ها، عادت‌ها و رسم‌های مربوط به طبیعت و کیهان میراث فرهنگی ایران به تأیید رسید.

محمدی اذعان کرد: در این پرونده که با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و شهرداری سده لنجان با پژوهشی همه‌جانبه صورت گرفته از حیث نوع برنج لنجان و مرغوبیت خاک منطقه لنجانات در همراهی روش‌های سنتی با علم صنعتی کشاورزی چنان شکل واضحی از کیفیت را بیان می‌کند که آن را پیشرو در ثبت ملی برنج‌کاری کشور کرده است.

وی با اشاره به تاریخ برنج‌کاری در منطقه لنجانات تصریح کرد: قدمت کشت برنج از زمان ساسانیان در خطه لنجانات آغاز و در زمان صفویه توسعه یافته است و با با توجه به اینکه برنج لنجان از دیرباز با اختصاص حق‌آبه (تقسیم آب کشاورزان) ‌ که در دوره مادها و سپس در دوره صفوی در طوماری منتسب به شیخ بهایی با ۶ سهم برای لنجان و چهار سهم برای لنجان رقم خورده قدمت آن به خوبی آشکار است.

محمدی تاکید کرد: روش‌های کاشت، ‌ داشت و برداشت سنتی مردم لنجان معطوف به عمل آوردن برنجی ارگانیک می‌شود که اگر چه اساس این فرآیند سه‌گانه در منطقه لنجانات شباهت‌هایی با دیگر نقاط دنیا دارد اما با آمیختن آداب و سنن و فرهنگ بومی آنها در نوع عملکردشان شکل منحصر به فردی و در برخی موارد حتی یگانه در دنیا به کشاورزی این مردم داده که برای حفظ آن باید تلاش کرد.

وی متذکر شد: در حال حاضر نیز حمام قدیمی شهر سده لنجان به نگارخانه و موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و این موزه دارای سه اتاق است که در دو اتاق آن وسایل کشاورزی قدیمی از قبیل ترازو، داس، وسایل شخم و برنج‌کاری و در یک اتاق آن عکس‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

شهردار سده لنجان تصریح کرد: شهرداری سده لنجان همواره به توسعه فضاهای فرهنگی و نقش آن در افزایش کیفیت زندگی  شهری و داشتن شهروندان فعال، آگاه و مسئولیت پذیر نگاهی ویژه داشته است چرا که در کنار منابع فرهنگی مختلف مانند خانواده، آموزش و پرورش و ... که ذهن انسان ها یا فرهنگ آنان را شکل می دهد، فضاهای فرهنگی شهری نیز بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: از آنجایی که ذهن یا فرهنگ انسان ها هدایت کننده و شکل دهندۀ رفتارها و کنش های اجتماعی روزمرۀ ماست، بنابراین در صورت وجود رفتارهای ناپسند و یا ناهنجار مانند عدم رعایت قوانین رانندگی و حتی مسائل بسیار حادتر مانند انحرافات از جمله اعتیاد، بهترین و آسان ترین راه برای تغییر در اینگونه رفتارهای اجتماعی افراد، استفاده از فضاهای فرهنگی شهری مانند سینماها، تئاترها، پارکها، فرهنگسراها، کتابخانه ها، نمایشگاه های مختلف و کلاس های آموزشی و ...است، که در این زمینه ها نیز مدیریت شهری سده لنجان اقدامات بسیار مهمی را انجام داده است.

محمدی اضافه کرد: شهرداری سده لنجان با نگاه علمی به آسیب‌های شهری با استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی به مدیریت آسیب‌های اجتماعی در سطح این شهر برخواست اما باید توجه داشت که مدیریت آسیب‌های اجتماعی جزء وظایف ذاتی شهرداری نبوده اما در راستای ایجاد شهری پر نشاط شهرداری سده لنجان نگاه ویژه‌ای به مدیریت آسیب‌های اجتماعی در این شهر دارد.

شهردار سده لنجان در ادامه با اشاره به اینکه خانواده بنیان و اساس هر کاری را در عرصه آموزش بر عهده دارد بیان کرد: طی دو سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین شهرداری سده لنجان و آموزش و پرورش زرین شهر منعقد شد تا با برگزاری جلسات آموزش خانواده برای اولیاء دانش آموزان گام موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی برداشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه در این دوره‌ها بیش از ۴ هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند متذکر شد: در این دوره‌ها تلاش شد تا با روشنگری برای اولیاء دانش آموزان و دیگر شهروندان، کانون خانواده‌ها از آسیب‌های موجود در جامعه در امان بماند و بر همین اساس با استقبال بسیار بالای شهروندان مواجه شد.
محمدی خاطرنشان کرد: در این دوره‌ های آموزشی دانش آموزان و اولیاء آنان و همچنین دیگر شهروندان در حوزه‌های کسب مهارت‌های زندگی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مشاوره پیش از ازدواج و ارتقاء سواد رسانه خانواده تحت آموزش قرار خواهند گرفتند.


وی در پایان با اشاره به اینکه این آموزش‌ها می‌تواند نقش موثری را در تحقق آموزش شهروندان ایفا کند اذعان کرد: با برگزاری این دوره‌ها در سالن اجتماعات شهرداری سده لنجان و همچنین فر هنگسرای این شهر ارتباط نزدیکتری بین شهروندان و شهرداری پیوند خورده است که این مهم باعث شده تا در کنار این طرح همگانی حقوق و تکالیف شهروندی نیز به شهروندان آموزش داده ‌شود

شهردار سده لنجان با اشاره به هوشمند سازی کل مدارس دولتی شهر سده لنجان از شعار تا عمل گفت: پروژه هوشمند سازی مدارس بعنوان یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های تأثیر گذار در شهر سده لنجان و در سیستم آموزش و پرورش در جهت فرآیند بهتر یادگیری و بهبود روش‌های آموزشی مطرح است که ‌به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سده لنجان با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در تمامی مقاطع تحصیلی در مدارس شهر سده لنجان اجرا و به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد:طی ۴ سال گذشته شهرداری سده لنجان سعی خود را بر آن داشته تا در کنار انجام پروژه های زیربنائی حرکت خود را در توسعه و پیشرفت شهر با انجام اقداماتی در راستای شهرداری الکترونیک، شهر الکترونیک همچون اجرای ممیزی ساختمان ها و املاک سطح شهر، ایجاد بانک اطلاعاتی، اجرای محوطه فضای سبز، تجهیز شهرداری به سیستم های یک پارچه پایگاه اطلاعات تسریع بخشند تا بتواند خدماتی صحیح و بدون عیب و نقص به شهروندان عزیز ارائه دهند.

محمدی تصریح کرد: طی ۴ سال گذشته شهرداری سده لنجان با انجام پروژه هایی همانند احداث، افتتاح و بهره برداری از پارک ترافیک، ادامه عملیات پارک کودک، خرید و نصب تلوزیون شهر، احداث کتابخانه عمومی شهر فاز ۱، تهیه طرح مطالعاتی فرهنگی اجتماعی شهر برای یکسال، اجرا و بهره برداری از شبکه فاضلاب شهر سده لنجان، مشارکت درساخت و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهر سده لنجان و ورنامخواست، بهره برداری از فاز ۱ کانال دفع آبهای سطحی بلوار امام علی (ع)، جدول گذاری هدایت آبهای سطحی در رمپهای ورودی خیابان جمهوری، مشارکت در ساخت و احداث مرکز بهداشت شماره ۲، مشارکت در ساخت و بهره برداری مرکز اورژانس، پیگیری و راه اندازی درمانگاه شبانه روزی در محل ساختمان فرهنگسرا به صورت موقت و صدور مجوزات لازم جهت شروع عملیات اجرایی ساختمان جدید، برگزاری کلاسهای امور فراغت در فرهنگسرای شهرداری، اجرای آبیاری قطره ای فضای سبز و احداث شبکه برق پاری جنگلی و... زمینه را برای جذب گردشگر در آینده نزدیک فراهم سازد تا گامی موثر را نیز در ایجاد اشتغال برداشته باشد.

وی گفت: همکاری با دانشگاه آزاد واحد لنجان در برگزاری ۴ همایش بین المللی و ملی صنایع و مدیریت پایدار و همایش دانشمندان ایرانی اسلامی، برگزاری همایش بزرگ آبروی محله و یادواره شهدا با حضور برادر شهید حسین فهمیده، برگزاری همایش بزرگ آبروی محله ویژه تجلیل از فرمانده شهید نوراله صالحی و شهدای شهر، برگزاری همایش ادبی و شب شعر باحضور دکتر یلمه ها، برگزاری همایش پیاده روی، کوه پیمایی و پاک سازی محیط زیست و همچنین برگزاری جشن  های بزرگ خانوادگی در پارک ایرانیان (از جمله جشن قهرمانی المپیک سهراب مرادی، جشن روز دختر، جشن عید غدیر خم، جشن نیمه شعبان و...) از اقدامات فرهنگی صورت گرفته در این مجموعه بوده است تا شهری پویا و شهروندانی با نشاط داشته باشیم.

شهردار سده لنجان از عضویت در سازمان بین المللی شهرداران صلح جهان خبر  داد و یاداو شد: تلاش برای پیشگیری از وقوع جنگ و کشتار، ریشه کن شدن سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های اتمی و شیمیایی در سطح جهان را از جمله اهداف سازمان بین المللی شهرداران صلح بوده که تقویت روابط فرهنگی و صلح طلبانه، گسترش فرهنگ صلح و دوستی و پرهیز از نزاع و خشونت بین شهروندان شهرهای عضو از مهم ترین اهداف این سازمان بین المللی است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداران ایرانی عضو این سازمان تاکنون در چند اجلاس بین المللی حضور یافته و پیام صلح جویی و دوستی شهروندان ایرانی را به سایر شهرداران دنیا ابلاغ کرده اند همچنین تاکنون برنامه های دوجانبه و چندجانبه فرهنگی، هنری و علمی گوناگونی در چارچوب همین همکاری ها در ایران اجرا شده است./

کد خبر 315577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.