اتوبوس های شهر جوان تر شده اند/ ارائه بسته های تخفیف بلیت اتوبوس برای دانش آموزان

به گفته مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه در آینده برای دانش آموزان، دانشجویان و افرادی که خرید ۶ ماهه شارژ انجام دهند، بسته های تخفیف در نظر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاریخچه اتوبوسرانی شهر اصفهان به قبل از سال ۱۳۲۰ می رسد که اولین سیستم حمل و نقل همگانی در این شهر فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان تعداد محدودی اتوبوس و مینی بوس فیات در هشت خط مسیرهای تعیین شده، به جابجائی مسافرین مشغول بودند با گذشت زمان تعداد خطوط به ۱۰ خط رسید.

به دنبال افزایش اهمیت سیستم حمل و نقل شهری در سال ۱۳۳۱ ماده واحده قانون تاسیس شرکت های واحد اتوبوسرانی همگانی در شهرها به تصویب رسید.

قانون مذکور مجدداً در سال ۱۳۳۴ در مجلس وقت به تصویب رسید و در چهارم آبان ماه ۱۳۴۶ شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با رعایت مقررات این قانون و تصویب هیئت مدیره به ریاست شهردار وقت اصفهان آقای جهانگیرکیا و تائید استاندار در مقام مجمع عمومی با هدف ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی منظم و کارآمد به منظور جابجائی دسته جمعی مسافر در خطوط تعیین شده شهری و حومه، مراقبت و بهره برداری صحیح از اتوبوس ها و خودروهای موجود، توسعه و تکمیل تاسیسات مربوط(از قبیل تعمیرگاه و توقفگاه) و در نهایت افزایش تعداد اتوبوس ها به ترتیبی که متناسب با احتیاجات و تامین نیازمندی های همگانی شهر و حومه در آینده باشد، تاسیس شد.

در سال ۱۳۴۷ به وسایط نقلیه این شرکت برای عرضه خدمات حمل و نقل شهری ۹۰ دستگاه اتوبوس اضافه شد و شرکت در مقابل ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰ دستگاه مینی بوس با ۶۳۳ نفر ( ۱۰/۵ نفر در مقابل یک دستگاه) پرسنل شروع به کارکرد.

در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با بیش از ۲ هزار نفر پرسنل و بالغ بر ۲۰۰۰ کیلومتر طول شبکه خطوط اکنون به عنوان تنها سامانه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان وظیفه جابجایی حدود ۹۵۰ هزار نفر مسافر در روز را بوسیله ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس بر عهده دارد.

 این شرکت با هدف افزایش کیفیت سرویس دهی به شهروندان برنامه های راهبردی خود را تدوین و به ترتیب اولویت در جهت اجرائی شدن برنامه ها تلاش خواهد کرد.

شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه علاوه بر تامین حمل و نقل عمومی درون شهری که بوسیله اتوبوس و مینی بوس انجام می دهد، وظیفه برنامه ریزی، توسعه کمی و کیفی و نظارت در این زمینه را نیز بر عهده دارد. در این فرصت گفتگویی را با «محمد علی احمدی- مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

در شهر اصفهان چند دستگاه اتوبوس به شهروندان خدمت رسانی می کنند؟

در حال حاضر ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان فعال است. طی چند سال گذشته به دلیل عدم حمایت های دولت و تامین اعتبار برای خرید اتوبوس، عمر ناوگان اتوبوسرانی در اصفهان و همه شهرهای کشور افزایش یافته است.

دغدغه مهم مردم و مدیران شهری این است که به حمل و نقل عمومی توجه شود و اتوبوس های شهری کمترین آلایندگی را داشته باشند؛ به همین دلیل با تلاش های صورت گرفته و بکارگیری کارشناسان فنی طی دو سال اخیر،  قراردادی منعقد شد تا اتوبوس های مناسب شهر اصفهان همراه با کیفیت و مبلمان مناسب وارد چرخه حمل ونقل شوند.

همانگونه که شهروندان هم شاهد بودند، در فروردین و مردادماه امسال تعدادی از این اتوبوس ها وارد ناوگان اتوبوسرانی شد.

در حال حاضر متوسط عمر ناوگان تا میانگین ۹ سال را داریم که با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس که در ۲۴ مردادماه وارد ناوگان شد به ۷ و نیم سال تقلیل یافت.

البته تعداد اتوبوس های خریداری شده طبق قرارداد منعقد شده ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است و به واسطه ورود این اتوبوس ها، تعدادی از اتوبوس های فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج می شود که امیدوارم متوسط عمر ناوگان ما به ۷ سال برسد.

اتوبوس های خریداری شده چه ویژگی هایی دارند؟

این اتوبوس ها یورو ۴ هستند، آلایندگی آنها صفر است و سوخت مناسبی را مصرف خواهند کرد و مکمل سوخت خواهد داشت، به همین دلیل هیچ آلایندگی ندارند.

اتوبوس های خریداری شده فیلتر جذب کننده ذرات آلاینده هوا را دارند، علاوه بر آن دغدغه معلولان جهت مناسب سازی اتوبوس ها برای انجام سفرهای درون شهری را برطرف کرده است.

کیفیت مناسب صندلی ها، گنجایش بیشتر مسافر و کیفیت بسیار خوب از نظر فنی دیگر ویژگی این اتوبوس هاست تا هم رضایت ناوبران اتوبوس ها که تلاشگران اصلی اتوبوسرانی هستند، را جلب کند و هم رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد.

۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده، در کدام خطوط به کار گرفته شدند؟

سیاست ما بر این است که به محض ورود اتوبوس های جدید، این اتوبوس ها را در خطوط طولانی و پر مسافر استفاده کنیم، به همین دلیل در سطح شهر پراکندگی آنها را خواهیم داشت.

علاوه بر خطوط BTR، در خط ۳۴ که روزانه حدود ۳۰ هزار نفر را از میدان جمهوری تا میدان آزادی جا به جا می کند و پایانه صفه، ۲۹ دستگاه از این اتوبوس ها بکارگیری می شوند و تعدادی از آنها در خط ۲۶ از آتشگاه تا خیابان شیخ بهایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کارت منزلت معلولان و بازنشستگان را در چه خطوطی می توان استفاده کرد؟

در ابتدا لازم می دانم اشاره کنم صد در صد مبلغ اتوبوس هایی که در ۲۴ مردادماه ۹۶ مورد بهره برداری قرار گرفتند و هر دستگاه ۶۵۰ میلیون تومان هزینه در بر داشت، توسط شهرداری اصفهان تامین شده است.

طبق برنامه ای که با شورای اسلامی شهر هماهنگ و لایحه ای که تقدیم این شورا شده است، برای بازنشستگان، معلولان و افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی کارت منزلت صادر شد که این کارت برای انجام ۲ سفر در روز است و ۵۰ درصد تخفیف در همه خطوط شهر اصفهان را دارد.

اگر بیش از دو بار در روز از این کارت ها استفاده شود، هزینه کامل بلیت از مبلغ کارت کاسته خواهد شد.

البته در صدد هستیم که در آینده برای دانش آموزان، دانشجویان و افرادی که خرید ۶ ماهه شارژ انجام می دهند، بسته های تخفیف داشته باشیم.

نحوه ارایه کمک های دولتی برای خرید اتوبوس چگونه بوده است؟

طبق مقررات و روال گذشته یک سوم هزینه های حمل و نقل عمومی در شهرها را دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم را مردم پرداخت می کردند.

برای خرید اتوبوس ها ۸۲ و نیم درصد هزینه ها را از بودجه دولتی و ۱۷ و نیم درصد را از شهرداری و اتوبوسرانی تامین می کردیم اما از سال ۹۱ تاکنون عملاً حمایت های دولت برای خرید اتوبوس منتفی شد و به همین دلیل عمر ناوگان اتوبوسرانی در شهرها افزایش یافته است.

در واقع بار اصلی خرید اتوبوس را شهرداری متقبل شده است. در این فرصت لازم می دانم که از بانک شهر در جهت اعطای تسهیلات برای خرید اتوبوس تشکر می کنم.

متأسفانه به دلیل عدم حمایت های دولتی مشکلاتی را در سفرهای درون شهری داریم.

بی شک مسافران حساسیت بازرسان کنترل کارت را شاهد هستند، یکی از دلایل این است که به شدت هزینه های اتوبوسرانی بالا رفته و حمایت های دولتی را نداریم و در واقع فقط شهرداری حامی اتوبوسرانی است.

در حال حاضر هزینه هر سفر درون شهری اصفهان حدود ۱۲۵۰ تومان است اما متوسط بلیت ما ۳۹۰ تومان می باشد، یعنی مردم حدود یک سوم هزینه واقعی بلیت اتوبوس را پرداخت می کنند و مابقی آن در قالب کمک های شهرداری تامین می شود.

آیا برای رانندگان اتوبوسرانی کلاس های ضمن خدمت گذاشته می شود تا به تکریم هر چه بیشتر مسافران توجه کنند؟

در موضوع آموزش طی دو سال گذشته تلاش ویژه ای انجام شده است.

واقعیت این است که ناوبران اتوبوس که از ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه صبح از خانه خارج می شوند و ۹ تا ۱۲ ساعت فعالیت می کنند، مردم تقاضاهای زیادی از آنها دارند.

البته طی دو سال گذشته کلاس های آموزشی درباره نحوه رانندگی، رعایت قوانین و مقررات، شیوه نگهداری اتوبوس، تلاش برای تعاملات اجتماعی و اخلاق مداری برای ناوبران برگزار شده و تاثیرات خوبی داشته است.

قطعاً ناوبران نمی توانند همه انتظارات مردم را برآورده کنند. ناوبران سالی دو روز کامل کلاس های آموزشی علاوه بر آموزش ضمن خدمت که به صورت فصلی می باشد، را می گذرانند و آموزش مجازی هم دارند.

با توجه به نظرسنجی های انجام شده میزان رضایتمندی مردم افزایش یافته است.

تعدادی از مسافران خط ۸۰ از کیفیت اتوبوس های این خط گلایه مند هستند

خط ۸۰ روزانه ۸ هزار مسافر را با ۲۲ دستگاه اتوبوس فعال جابه جا می کند.

طول این خط ۲۰ کیلومتر و متوسط عمر ناوگان آن ۷ سال است، اگر اتوبوس هایی در این خط فرسوده باشند، از خط خارج می شوند.

طبق شنیده ها، اتوبوس هایی که از مدار خارج می شوند به بخش خصوصی واگذار و معمولاً در خطوط بین شهری مثل خوروزق اصفهان بکارگیری می شوند که با استقرار در پایانه های درون شهری، آلایندگی را به هسته مرکزی شهر می برند، برای این مشکل چه راهکاری دارید؟

اتوبوس هایی که از مدار خارج می شوند، اسقاط می شوند البته سیاست بازسازی اتوبوس های مناسب را در راستای اقتصاد مقاومتی داشته ایم.

شهروندان باید بدانند تعدادی از اتوبوس های جدید به خط آتشگاه- شیخ بهایی تحویل داده شده است.

درباره شهرهای اطراف معضلی که داریم این است که کیفیت اتوبوس های شهرهای اطراف مناسب نیستند، از این رو جلساتی با پلیس راهور داشتیم تا تدبیری اندیشیده شود که آلایندگی اصفهان از سمت شهرهای مجاور کاهش یابد.

در پایان بار دیگر از شهردار و شورای اسلامی شهر، معاونت حمل و نقل و ترافیک، ناوبران اتوبوسرانی، سیارها، کنترل و بازرسی تشکر و امیدوارم مجموعه اتوبوسرانی شهرداری اصفهان خادمان خوبی برای شهروندان باشند.

کد خبر 315517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.