۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
گذری بر یک شهر زیر زمینی!

تیران-سکونتگاهی زیبا و تاریخی در زیر، زمین های شهرستان تیران و کرون جلوگاهی زیبا ساخته میزبان گردشگران و توریست جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، شهرستان تیران و کرون در ۴۵ کیلومتری مرکز استان اصفهان و در مسیر شهرستان های غرب استان اصفهان از جمله فریدن، چادگان، خوانسار و گلپایگان و استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان قرار گرفته که این موقعیت جغرافیایی و گردشگری و تفرجگاه های طبیعی و تاریخی فرصتی برای رونق گردشگری و جذب توریست است.

کشف شهر زیر زمینی که سکونتگاهی زیبا و تاریخی در زیر، زمین های شهرستان تیران و کرون جلوگاهی زیبا ساخته میزبان گردشگران و توریست جهانی است و ظرفیت گردشگری این شهرستان را بیش از بیش رونق داد و جلوه های زیبای این سرزمین و سکونتگاه قدیمی و تاریخی را به نمایش گذاشت.

شهر زیرزمینی با قدمت دوران صفویه

سازه های یک شهر زیر زمینی که در بخش کرون این شهرستان واقع در روستای کردعلیا کشف شده در سطح ملی کم نظیر است که با ویژگی ها و ظرفیت های خاص و منحصر به فرد مورد اقبال گردشگران و مسافران قرار می گیرد.

برخی کارشناسان در منطقه احتمال می دهند این شهر زیر زمینی متعلق به دوران صفویه است که از سوی ارامنه ساکن منطقه ساخته شده که خصوصیات و ابعاد تاریخی و فرهنگی این اثر که در پی کاوش های گروهی از باستان شناسان کشف شده و هم اکنون در دست بررسی بیشتر است.

از زمان شاه عباس اول صفوی که ارامنه را به سمت اصفهان کوچ  داد، بخشی از ارامنه در روستای "کرد علیای" تیران وکرون ساکن و به کشاورزی و دامپروری مشغول شدند که از همان زمان به دلیل زمستان های سرد و طاقت فرسا و نا امنی های موقتی که در منطقه وجود داشت مردم روستای کرد علیا را به این فکر واداشت که در زیر خانه های خود یکسری دست کندهای زیر زمینی ایجاد کنند تا خود و احشامشان در زمانهای نا امنی و زمان سرماهای طاقت فرسا در دل این دست کندها بتوانند به زندگی ادامه دهند.

تمامی این دست کند ها که دارای راهروهای عریض و اتاقک های تو در تو می باشند به یکدیگر راه داشته و در مجموع یک شهر زیر زمینی وسیع را تشکیل می دهند. در طول گذر زمان و با مهاجرت

ارامنه از این منطقه بصورت تدریجی این دست کند ها هم، کم کم جایگاه خود را از دست داد و در برخی از آن ها مسدود شده بود.

آماده سازی شر زیرزمینی از سال ۹۵

محسن مظاهری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون با اشاره به چگونگی کشف این شهر زیرزمینی گفت: در پاییز سال ۱۳۹۵ با اطلاع میراث فرهنگی شهرستان از وجود این شهر زیرزمینی و طی بازدیدهای مکرری که انجام شد بخش هائی از این شهر با تشویق مالکین خانه های بالای این دست کندها توسط فرمانداری و سایر مسئولین مرمت و نورپردازی شد.

وی افزود: کار ساماندهی این دست کندها توسط میراث فرهنگی از ابتدای زمستان ۹۵ شروع شد و سه مورد از این دست کندها که در زیر سه خانه روستایی قرار دارند بصورت کامل نور پردازی و مهیای بازدید گردشگران نوروزی شد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون ادامه داد: این شهر زیر زمینی در زیر هشتاد خانه روستایی قرار دارد وتخمین زده می شود مساحتی در حدود ۲۰هزار متر مربع مساحت داشته باشد که در حال حاضر حدود هزار متر مربع از آن آماده شده است.

وی به همکاری اهالی روستای کرد علیا و مالکان این دست کندها اشاره کرد و گفت: با همکاری مسئولان محلی، این شهر زیر زمینی در حال تبدیل این شهر زیر زمینی به یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری شهرستان و استان می باشد.

وی یادآورشد: جود اتاق ها، راهرو، چاه آب، تاقچه، دودکش سبب سکونت در این مجموعه شده است.

بازدید هزار نفر از ظرفیت گردشگری کردعلیا تیران و کرون

عبدالله بنهری، معاون فرماندار شهرستان تیران و کرون ۱۰ درصد از دست کن های شهر زیر زمینی مرمت شده است، گفت:  بیش از هزار نفر در فروردین ماه سال جاری از شهر زیر زمینی کردعلیا در تیران و کرون بازدید کرده اند.

وی با بیان اینکه مشارکت اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان، دهیاری و شورای اسلامی روستا به رونق گردشگری در این منطقه کمک کرده است، افزود: فضای گردشگری طبیعی و تاریخی روستای کرد علیا شامل قبرستان ارامنه، شهر زیر زمینی، آبشار و چشمه های آب و همچنین طبیعت زیباست.

ظرفیت شهر زیر زمینی تیران و کرون بی نظیر است

محمد اسماعیل سعیدی رئیس کمیته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در بازدید از شهر زیر زمینی، آبشار  و سد چشمه شاهی در روستای کُردعُلیا گفت: پتانسیل های گردشگری این روستا و ظرفیت شهر زیر زمینی بی نظیر است و نیاز به رسیدگی جدی مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور دارد و این منطقه میتواند به زودی تبدیل به یکی از قطبهای بزرگ گردشگری کشور شود.

وی خاطرنشان ساخت: ظرفیت های گردشگری و تاریخی در این منطقه قابلیت بین المللی دارد و باید بیش از گذشته در این زمینه حمایت شود.

ضرورت ثبت شهر زیر زمینی

علی رحمانی، فرماندار شهرستان تیران و کرون با اشاره به ظرفیت های تاریخی و گردشگری در شهرستان تیران وکرون و ظرفیت گردشگری و تاریخی شهر زیر زمینی گفت: با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این ظرفیت باید ثبت و مورد بازید گردشگران قرار بگیرد که برند سازی آن باید توسط کارشناسان میراث فرهنگی و همکاری مسئولان محلی انجام شود.

وی افزود: شهر زیر زمینی در گذشته وجود داشته اما بی توجهی نسبت به مسائل فرهنگی و میراث فرهنگی و ظرفیت اقتصادی این عرصه موجب شده بوده که از این ظرفیت فرهنگی و اقتصادی غفلت بشود اما تلاش جدی در مدیریت شهرستان و نگاه جدی به صنعت گردشگری منجر به رونق این عرصه اقتصادی است.

شهر زیر زمینی کردعلیا شهرستان تیران و کرون ظرفیت گردشگری کم نظیر است که در یک منطقه گردشگری با آب و هوای مطلوب و طبیعت بکر قرار گرفته است که سرمایه گذاری در این منطقه رونق اقتصادی و بستری برای فعالیت های اقتصادی و درآمدی از صنعت گردشگری خواهد بود.

کد خبر 315491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.