روز شمار جنگ ۳۳ روزه (روز بیست و پنجم)

به مناسبت هجوم وحشیانه اسرائیل علیه مردم لبنان که معروف به جنگ ۳۳ روزه است به بررسی تحولات این جنگ می پردازیم.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، جنگ اسرائیل علیه لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است، نبردی ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

شنبه ۵ اوت ۲۰۰۶ برابر با ۱۰ رجب ۱۴۲۷ . مصادف با ۱۴/۵/۱۳۸۵ بیست و پنجمین روز مقاومت اسلامی لبنان است.  
در روز بیست و پنجم این جنگ نابرابر تحولات زیر رخ داد:
اقدامات حزب الله
ـ دلاورمردان حزب الله، عملیات هلی برد صهیونیست ها در منطقه صور را خنثی کردند
حزب الله لبنان اعلام کرد که دلاورمردان مقاومت اسلامی لبنان، عملیات هلی برد دشمن صهیونیستی در منطقه صور را خنثی کرده و موفق شدند یک نظامی صهیونیست را به هلاکت رسانده و سه تن دیگر را زخمی کنند.
خبرنگار الجزیره گزارش داد: "کار در ابتدا با بمباران شهر صور آغاز شد، بعد از آن نیز صهیونیست ها برای شناسایی بیشتر منطقه و ایجاد بستر مناسب جهت انجام عملیات هلی برد، شروع به پرتاب منور کردند. "
وی در ادامه افزود: "اشغالگران صهیونیست در هنگام اجرای عملیات هلی برد خود با مقاومت دلاورمردان حزب الله مواجه و پس از بر ملا شدن نقشه شان، مجبور به عقب نشینی شدند. " 
ـ درخواست شهروندان آمریکایی و کانادایی از دولت هایشان برای اتخاذ موضعی بیطرف در قبال حوادث خاورمیانه
نظرسنجی هایی که اخیرا در دو کشور آمریکا و کانادا انجام شد، نشان داد که شهروندان این دو کشور از دولت های شان می خواهند که موضعی بیطرف را در قبال حوادث کنونی خاورمیانه داشته باشند و یا اینکه از دخالت در آن پرهیز کنند.
در نظرسنجی هایی که توسط یک موسسه آمریکایی انجام شد، دو سوم یعنی ۶۳ درصد از آمریکایی ها از دولت شان خواستند که موضعی بیطرف در قبال مسائل خاورمیانه داشته باشد. ضمنا ۵۴ درصد نیز حمایت خود را از توقف فوری آتش بس اعلام کردند.
در نظرسنجی دیگری که در کانادا انجام شد، ۷۷ درصد از شهروندان این کشور تاکید کردند که دولت باید موضعی بیطرف در جنگ لبنان با "اسرائیل" داشته باشد. ضمنا یک سوم از افراد نیز حمایت از صهیونیست ها را خواستار شدند.  
ـ موشک های حزب الله برای اولین بار شهر اشغالی "الخضیره" را هدف قرار دادند
در واکنش به جنایت های وحشیانه صهیونیست ها در لبنان، دلاورمردان حزب الله برای اولین بار با موشک های خود شهر اشغالی "الخضیره" را هدف قرار دادند.
حزب الله با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان دیروز جمعه موفق شدند با پرتاب چندین موشک "خیبر ـ ۱"، شهر اشغالی الخضیره واقع در ۷۵ کیلومتری مرز لبنان با فلسطین اشغالی و ۴۰ کیلومتری شهر تل آویو را هدف قرار دهند.
در بخشی دیگر از بیانیه مذکور آمده است: "این عملیات در واکنش به جنایت ها، کشتارها و تجاوزات وحشیانه اشغالگران صهیونیست صورت گرفته است. "
حزب الله همچنین گزارش داد که مبارزان لبنانی با شلیک چندین موشک، پایگاه مرکزی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را در منطقه "رامات دیوید" واقع در شمال اسرائیل هدف قرار دادند.
گفتنی است که در روز گذشته، حزب الله ۲۲۰ موشک کاتیوشا را به سمت شهرها و شهرک های صهیونیست نشین شلیک کرد.  
ـ یهودیان ونزوئلا: چاوز یک یهودی ستیز است
همان طور که می دانید هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا ضمن محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه صهیونیست ها، سفیر کشورش از تل آویو را فراخواند که این اقدام انتقاد شدید یهودیان ونزوئلایی را به دنبال داشت.
یهودیان ونزوئلا در بخشی از انتقادات خود، چاوز را یک آنتی سمتیست (یهودی ستیز) دانستند و او را به هواداری از حزب الله متهم کردند.
شایان ذکر است که چاوز در مصاحبه خود با شبکه الجزیره گفته بود: "اقدامات نظامی صهیونیست ها به هیچ وجه قابل توجیه نیست. آنها همچون هیتلر از شیوه های فاشیستی استفاده می کنند. "
ـ شیمون پرز: مخالف برقراری آتش بس هستیم
شیمون پرز، معاون اول نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی، تاکید کرد: "ما مخالف برقراری آتش بس هستیم. "
این چهره خونخوار صهیونیست در ادامه، موافقت رژیم اشغالگر قدس با برقراری آتش بس را به استقرار نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان مشروط کرد.
پرز تاکید کرد که نیروهای ارتش اشغالگر قدس هفتاد درصد از موشک های دوربرد حزب الله را از بین برده اند و هزار ساختمانی را که محل فعالیت این حزب بوده است، تخریب کرده اند.  
ـ ساکنان شهرک صهیونیست نشین "کریات شمونه": ما را از این کابوس نجات دهید
ساکنان شهرک صهیونیست نشین "کریات شمونه" با ارسال پیامی به مسئولان دولت عبری خواستار رهایی از کابوس مرگی شدند که در پی حملات موشکی حزب الله و کمبود مواد اولیه لازم برای زندگی در این شهرک، آنها را رها نمی کند.
گزارش ها نشان می دهد که از مجموع ۲۵ هزار صهیونیستی که در شهرک کریات شمونه زندگی می کنند، ۶۰ درصد از آنان محل زندگی شان را ترک گفته اند.
"یاریف امیاد"، سخنگوی شورای شهرک کریات شمونه می گوید که دولت عبری هیچ تدبیری را برای تخلیه شهرک و انتقال ساکنان آن نیاندیشیده است و شورا نیز امکانات لازم را برای انجام این کار ندارد.
ـ حزب الله تا شش و نیم عصر دیروز در حدود ۱۹۰ موشک به سمت مواضع صهیونیستی شلیک کرد
منابع صهیونیستی گزارش دادند که حزب الله تا ساعت شش و نیم عصر دیروز در حدود ۱۹۰ موشک را به سمت مناطق صهیونیستی شلیک کرد که بر اثر آن ۴۲ صهیونیست زخمی شدند.
به گزارش منابع مذکور، ۶۰ موشک در "کریات شمونه"، ۳۲ موشک در منطقه اشغالی نهاریا، ۱۴ موشک در منطقه "مآلوت"، ۱۴ موشک در منطقه اشغالی "جولان"، ۱۱ موشک در شهرک "کرمئیل"، ۶ موشک در شهر اشغالی صفد و ۳ موشک نیز در منطقه "مسآف" فرود آمد.
ـحمله موشکی حزب الله به حیفا، به زخمی شدن ۱۰ صهیونیست انجامید
دلاورمردان حزب الله بامداد امروز نیز همچون روزهای گذشته در واکنش به تجاوزات بی امان اشغالگران قدس، شهر اشغالی حیفا را هدف قرار دادند.
خبرنگار الجزیره اعلام کرد که حمله موشکی حزب الله به حیفا، زخمی شدن حداقل ده صهیونیست را به دنبال داشته است. ضمنا به دنبال اصابت ده ها فروند موشک به مناطق صهیونیستی، آژیر خطر در شهرها و شهرک های صهیونیست نشین به صدا درآمد.  
ـ اولمرت، آواره ساختن ساکنان جنوب لبنان را یک دستاورد نظامی برای ارتش خود می داند
ایهود اولمرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگویی با یک روزنامه آلمانی زبان، در پاسخ به پرسشی در مورد دستاوردها و پیروزی های نظامی ارتش اشغالگر قدس گفت: "تمامی ساکنان منطقه جنوب لبنان را که از حزب الله دفاع می کردند، از خانه های شان بیرون کردیم. "
این مقام صهیونیستی در مورد اینکه جنگ تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، خاطرنشان ساخت: "این مسئله به تحولات سیاسی منطقه باز می گردد، البته امیدواریم که مجبور نشویم که حضور خود در جنوب لبنان را تا چند ماه دیگر نیز تداوم بخشیم. "
ـ شورای امنیت در تدارک صدور قطعنامه ای برای پایان بخشیدن جنگ در لبنان
"کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا پیش بینی کرد که شورای امنیت قطعنامه ای را به منظور پایان بخشیدن به جنگ در لبنان طی چند روز آینده صادر می کند.
وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکا "ام اس بی سی" گفت: «ما در حال حاضر با فرانسه و دیگر کشورهای عضو سازمان ملل در زمینه پایان بخشیدن به این جنگ تلاش می کنیم.»
وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت دولت لبنان از خلع سلاح حزب الله گفت که در اولین گام چارچوب سیاسی مشخصی برای ممانعت از بروز مجدد خشونت وضع و در مرحله بعدی در زمینه تشکیل یگان امنیتی و دستیابی به آتش بس پایدار گام هایی برداشته خواهد شد.»
رایس این اظهارات را در حالی عنوان می کند که نمایندگان فرانسه و آمریکا در سازمان ملل در زمینه تدوین قطعنامه ای تلاش می کنند که بوش و شیراک درباره آن با کوفی عنان به بحث و گفت و گو پرداخته اند.
ـ آمادگی شورای امنیت برای برقراری آتش بس
"دیوید ولش" معاون وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره درباره آتش بس وارد بیروت شد. قرار است ولش پیش از عزیمت به تل آویو با "فواد السنیوره" نخست وزیر لبنان و نبیه بری رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت و گو کند.
این سفر همزمان با تداوم رایزنی های شورای امنیت درباره پیش نویس قطعنامه فرانسه مبنی پایان بخشیدن به اقدامات خصمانه و ۴۸ ساعت پیش از نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای عرب در بیروت به منظور حمایت از طرح جامع السنیوره صورت می گیرد.
طرح السنیوره شامل آتش بس فوری، مبادله اسیران لبنانی با اسیران صهیونیستی، عقب نشینی ارتش عبری به پشت خط آبی، بازگشت مهاجران به روستاهایشان و پایبندی شورای امنیت به قرار دادن منطقه مزارع شبعا تحت حاکمیت سازمان ملل است.  
ـ پیش شرط تل آویو برای برقراری آتش بس
"دانیال آلون" سفیر "اسرائیل" در واشنگتن گفت: تل آویو هرگز با آتش بس موافقت نخواهد کرد، مگر آنکه حزب الله دو اسیر صهیونیستی را آزاد کند.
وی افزود که "اسراییل" در تلاش است تا قطعنامه ۱۵۵۹ در خصوص خلع سلاح حزب الله و استقرار ارتش لبنان در جنوب این کشور به اجرا درآید.
آلون همچنین گفت که باید در این قطعنامه تضمینی درباره ممانعت از ارسال اسلحه به حزب الله از سوی سوریه و ایران وجود داشته باشد.
لازم به ذکر است که سازمان ملل در حال حاضر پیش نویش دو قطعنامه را در دست بررسی دارد. افزودنی است که آمریکا طی حمله ای به سوریه و ایران این کشورها را به حمایت از حزب الله متهم کرد.
ـ نزال: "اسرائیل" با مبادله اسرا موافق است
استاد محمد نزال از اعضای دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس اظهار داشت که رژیم صهیونیستی با اصل مبادله اسرای فلسطینی با گلعاد شلیط نظامی اسیر صهیونیست موافقت کرده است و اختلاف موجود تنها بر سر جزئیاتی از قبیل تعداد اسرا و اسامی آنان است.
نزال روز جمعه گذشته (۵/۸/۲۰۰۶) در گفت و گوی تلفنی با خبرگزاری "یونایتد پرس" ضمن بیان این مطلب گفت: «هیچ گونه شواهد یا قرائنی مبنی بر این که مساله مبادله اسرا به زودی پایان یابد وجود ندارد؛ چرا که طرف صهیونیستی همچنان به خودکامگی های خود ادامه می دهد.»
این رهبر حماس افزود: «شروطی را که گروه های مقاومت در خصوص آزادی نظامی اسیر صهیونیستی مشخص کرده اند هیچ تغییری نکرده است.»
نزال ضمن اشاره به این که شروط گروه های مقاومت عبارتند از آزادی هزار اسیر فلسطینی و عرب در بند زندان های رژیم صهیونیستی، آزادی زنان اسیر و کودکان زیر هجده سال و از بین بردن محاصره ملت فلسطین و توقف جنایت های اشغالگران، تاکید کرد که دولت مصر با این شروط موافق است و هم اکنون در مورد آن با طرف صهیونیستی مذاکره می کند.
این رهبر حماس نقش طرف های دیگر از جمله آلمان در مورد این مساله را تکذیب کرد و گفت: «آلمان تاکنون هیچ تماسی در این زمینه با ما نگرفته و هیچ تلاشی نکرده است.»
ـ تظاهرات مردم بیروت در اعتراض به سفر ولش به لبنان
صدها تن از ساکنان شهر بیروت ـ پایتخت لبنان ـ امروز شنبه در اعتراض به سفر "دیوید ولش" معاون وزیر امور خارجه آمریکا به بیروت تظاهرات گسترده ای را به راه انداختند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن بیرق های حزب الله و پرچم لبنان شعارهایی را علیه امریکا و "اسراییل" سر دادند. از سوی دیگر، مسئولان امنیتی لبنان از یورش تظاهر کنندگان به محل دیدار ولش با السنیوره نخست وزیر لبنان ابراز نگرانی کردند، از این رو تمامی نیروهای پلیس را به حالت آماده باش کامل درآوردند.
ـ تظاهرات هزاران انگلیسی در محکومیت تبانی بلر و بوش برای قتل عام کودکان لبنان
هزاران انگلیسی امروز شنبه در محکومیت تجاوز "اسراییل" به لبنان و حمایت از آتش بس تظاهرات گسترده ای را در شهر لندن به راه انداختند. شرکت کنندگان در این تظاهرات که از سوی حزب "جنگ را متوقف سازید" تدارک دیده شده بود با تجمع در یکی از میادین این شهر به سوی سفارت آمریکا حرکت کردند.
تظاهر کنندگان تاکید کردند: «نیمی از آنانی که در لبنان به دست صهیونیست های ددمنش به خاک و خون کشیده شدند کودک بودند و ما می دانیم که این قتل عام با تبانی "تونی بلر" نخست وزیر انگلیس با "جرج بوش" رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت.»
ـ آمریکا هواپیمای فوق پیشرفته نظامی به رژیم صهیونیستی تحویل خواهد داد
منابع امنیتی رژیم صهیونیستی فاش ساختند که دولت آمریکا با تحویل جدید ترین و پیشرفته ترین انواع هواپیماهای جنگنده به رژیم صهیونیستی موافقت کرده است.
به گفته این منابع، آمریکا به زودی هواپیمای "اف ۲۲" را به "اسرائیل" واگذار خواهد کرد. به نوشته روزنامه عبری زبان "یدیعوت آهارانوت" آمریکا تاکنون این هواپیما را در اختیار هیچ یک از همپیمانان خود قرار نداده بود.
گفتنی است که این تصمیم آمریکا به علت ناامیدی این کشور از پیروزی "اسرائیل" در برابر رزمندگان حزب الله اتخاذ شده است.
ـ علمای امت حمایت خود از مقاومت لبنان و فلسطین را اعلام کردند
بیش از ۱۶۰ عالم، اندیشمند، رهبر اسلامی در سراسر جهان با صدور بیانیه ای مشروعیت مقاومت در لبنان و فلسطین و حمایت خود از آن را مورد تاکید قرار و درباره اظهارات برخی ها که میان فرزندان امت واحده فتنه ایجاد می کند هشدار دادند.
این علما و رهبران ضمن اعلام حمایت کامل خود از ملت های فلسطین و لبنان در رویاوریی با تجاوزات نظامیان صهیونیست، از تمامی ملت های اسلامی و عربی خواستند تا در کنار برادران فلسطینی و لبنانی خود بایستند و از آنان پشتیبانی کنند.
آنان همچنین تمامی طوایف امت را به تشریک مساعی و تحکیم وحدت خود در رویارویی با دشمن صهیونیستی و کنار گذاشتن اختلافات فرا خواندند.  
ـ حمایت مالی اقلیت های یهودی آمریکا از جنایات نظامیان صهیونیست در فلسطین و لبنان
در حالی که کشورهای عربی و اسلامی در مقابل جنایات وحشیانه اشغالگران صهیونیست علیه ملت های فلسطین و لبنان سکوت اختیار کرده اند، روزنامه عبری زبان "هاآرتص" نوشت که اقلیت های یهودی در آمریکا ۳۰ میلیون دلار به منظور ساخت و توسعه پناهگاه هایی در شمال فلسطین اشغالی جمع آوری کرده اند.
این روزنامه در ادامه آورد که قرار است خانواده یکی از ۳ نظامی اسیر صهیونیستی طی چند روز آینده به آمریکا سفر و طی سخنرانی در آنجا یهودیان را به حمایت مالی از این رژیم تشویق کند.
از سوی دیگر، "نهمان شای" مسئول رسیدگی به امور اقلیت های یهودی آمریکا گفت: «موفق شدیم ۳۰ میلیون دلار جهت احداث، نوسازی و توسعه پناهگاه ها در شمال "اسراییل" جمع آوری کردیم و قرار است طی چند روز آینده اقدام به جمع آوری ۶۰ میلیون دلار برای ساکنان این منطقه کنیم.»
ـ تصمیم سرویس های اطلاعات رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران حزب الله
به گزارش منابع خبری عبری، مسئولان سرویس های اطلاعات رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته اند تا از طریق جمع آوری اطلاعات دقیقی از رهبران حزب الله آنان را ترور کنند، زیرا این مسئولان به این باور رسیده اند که تجاوز "اسراییل" به لبنان موجب افزایش محبوبیت حزب الله در لبنان شده است و این مسئله اصلا برای این مسئولان خوشایند نیست.
بنا بر ادعای مسئولان این سرویس ها، رهبران حزب الله پراکنده شده اند و احساس امنیت نمی کنند و مجبورند همواره محل سکونت خود را تغییر دهند.
گفتنی است، اخیرا مشخص شد که از مجموع ۴۰۰۰ حمله هوایی نظامیان صهیونیست به خاک لبنان ۱۳۰۰ مورد به منظور ترور این رهبران صورت گرفت، اما در سایه عنایت حضرت احدیت دشمن صهیونیستی نتوانست به این خواسته ننگین خود جامه عمل بپوشاند.
ـ همایش باشکوه مردم قاهره در حمایت از لبنان و فلسطین
شمار زیادی از مردم قاهره امروز شنبه به نشانه حمایت از مقاومت فلسطین و لبنان و محکومیت جنایات ددمنشانه اشغالگران صهیونیست علیه ملت های فلسطین و لبنان همایش باشکوهی را برگزار کردند.
به گزارش منابع آگاه، این مراسم ساعت ۶ صبح در مقابل اتحادیه وکلای مصر آغاز شد و چندین روز ادامه دارد و قرار است تمامی احزاب و گروه های سیاسی در آن شرکت کنند.
از سوی دیگر، سایت "اخوان اون لاین" نوشت که استاد محمد مهدی عاکف رهبر جماعت اخوان المسلمین، دکتر عزیز صدقی رئیس جبهه ملی برای تغییر، سامح عاشور رئیس اتحادیه وکلای مصر، نمایندگان احزاب سیاسی، تشکل های دانشجویی و سازمان های مدنی شرکت می کنند.
لازم به ذکر است که جماعت اخوان المسلمین و چندین گروه و تشکل سیاسی دیروز جمعه چندین تظاهرات و همایش مردمی به منظور حمایت از ملت های فلسطین و لبنان برگزار کردند.
شرکت کنندگان در این مراسم ها و همایش ها با در دست داشتن تصاویری از مسجد مبارک الاقصی و بیرق های حزب الله شعارهایی در محکومیت جنایات متجاوزان صهیونیست علیه ملت های فلسطین و لبنان سر دادند.
ـ یک مقام امنیتی "اسرائیل": رژیم صهیونیستی نمی داند چه وقت و چگونه به جنگ علیه لبنان پایان دهد
منابع آگاه رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام عالی رتبه سرویس های امنیتی این رژیم اعلام کردند که "سرائیل" نمی داند چه وقت و چگونه به جنگ علیه لبنان خاتمه دهد.
این مقام صهیونیستی اظهار داشت که عمده اهداف اسرائیل از صدور دستورات جنگی سیاسی است نه نظامی و امور سیاسی رژیم صهیونیستی همواره تحت تاثیر برنامه ها و سیاست های آمریکا مبنی بر ادامه و تشدید جنگ بوده است با این ادعا که ادامه جنگ عامل بقای رژیم صهیونیستی است.
این منابع همچنین فاش ساختند که "اسرائیل" در جریان جنگ کنونی علیه لبنان از نظر اقتصاد متحمل خسارت های فراوانی شده است و این خسارت ها حداقل با گذشت ده سال دیگر جبران پذیر خواهد بود.
به گفته این منابع، بیش از پنج تن از افسران بلند پایه "اسرائیلی" به خاطر مخالفت با انجام ماموریت در لبنان بازداشت شده اند. این منابع می افزایند که نظامیان صهیونیست در مرزهای لبنان بازداشتگاهی را ایجاد کرده اند که در آن بیش از چهل لبنانی برای بازجویی و تحقیق در معرض شدید ترین شکنجه ها قرار گرفتند، اما سپس معلوم شد که افراد بازداشت شده نه عضو جنبش حزب الله که شهروند غیر نظامی بوده اند. بنا به اعلام منابع مذکور، در روزهای آینده شمار زیادی از مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی به خاطر شکست در برابر حزب الله از سمت های خود استعفا خواهند داد.
از سوی دیگر، خبرنگار نظامی رژیم صهیونیستی در گفت و گو با رادیو دولت عبری به نقل از یک مقام بلند پایه نظامی این رژیم اظهار داشت که ارتش "اسرائیل" امروز قادر به ساقط کردن یا دفع موشک های "کاتیوشا" نیست و سلاح هایی که حزب الله در اختیار دارد تهدیدی برای تجهیزات نیروی هوایی "اسرائیل" به شمار می آید.

کد خبر 314001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.