آب کالای یکبار مصرف نیست/ ایران در شرایط فوق بحرانی به سر می برد

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در مراسم بهره برداری از پروژه های زیست محیطی شهر گفت: با توجه به میزان مصرف آب و شرایطی که بر کشور حاکم است می توان گفت در وضعیت فوق بحرانی در حوزه آبی کشور هستیم .

به گزارش خبرنگار ایمنا، صفوی در مراسم بهره برداری از پروژه های زیست محیطی شهر اظهارکرد: با توجه به تنش های محیطی که شهرهای بزرگ برای محیط زیست ایجاد کردند، موضوع توسعه پایدار شهری از ۳ دهه پیش در دنیا مطرح شد.

وی افزود: توسعه پایدار احتیاجات نسل کنونی را بدون اینکه برای نسل آینده مشکلی ایجاد شود، برآورده می کند.

وی به ۳ جزء اصلی توسعه پایدار اشاره کرد و ادامه داد: استفاده کارآمد از منابع، توسعه اجتماعی و عادلانه و محیط زیستی، ۳ جز توسعه پایدار محسوب می شود که فقط دولت مسئولیت تحقق توسعه پایدار را بر عهده ندارد و بخش خصوصی و نهادهای مدنی نیز باید پیگیر این موضوع باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه ۳ ضلع توسعه پایدار محیط زیست، توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی است اظهار کرد: شاخص هایی که در گذشته به کار برده می شد سنتی بود، اما امروز شاخص های ترکیبی برای محیط زیست و مباحث اجتماعی به کار برده می شود.

صفوی خاطرنشان کرد: تا چند دهه قبل شعار «آب محور توسعه است» مطرح بود، از دهه قبل شعار «آب کلید توسعه است» بیان شد و از ده سال گذشته موضوع «آب محدودیت توسعه است» مطرح گردید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شاهد ۲۴۰ درصد کاهش روان آب ها هستیم، توضیح داد: اگر از منابع آب ۲۰ درصد استفاده کنیم، پایدار هستیم اگر ۲۰ تا ۴۰ درصد استفاده کنیم، وضعیت قابل تحمل خواهد بود و استفاده بیش از ۶۰ درصد نشان از وجود وضعیت بحرانی آب است.

وی اعلام کرد: اکنون از منابع آب ۸۶ درصد استفاده می کنیم و این وضعیت فوق بحرانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: کسری مخازن آب زیرزمینی از ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری در کشور رسیده است و نشست های زمین در خیابان ها، معابر و ساختمان ها ناشی از این کسری آب های زیرزمینی است.

صفوی خاطرنشان کرد: طبق آمار هواشناسی میزان تبخیر سالی ۵.۴ میلی متر افزایش داشته و میزان بارندگی با  ۱.۱ میلی متر کاهش مواجه بوده است. دما نیز ۴ دهم افزایش یافته است به طوری که بالاترین دماها را در سال های اخیر شاهد هستیم.

وی  گفت: با این وضعیت بحرانی نحوه زندگی مردم باید عوض شود در واقع مردم باید متوجه شوند دیگر آبی در اختیار نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در سطح مدیران و سطح ملی و بین المللی نیز باید برای حل این معضل برنامه ریزی شود.

صفوی تاکید کرد: ما به عنوان نهاد آموزشی در دانشگاه صنعتی قبول کردیم که باید نحوه مصرف آب مدیریت شود.

وی اضافه کرد: حذف چمن به واسطه آبیاری زیادی که نیاز دارد بسیار ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: آب کالایی یکبار مصرف نیست و می توان به صورت مجدد از آن استفاده کرد و با این وضعیت راهی به جز تصفیه پساب نداریم.

صفوی تاکید کرد: عدم تعادل نیاز و تامین آب باعث شده تا به تصفیه فاضلاب های خانگی روی بیاوریم.

وی اظهارکرد: در این راستا تصفیه خانه فاضلاب سپاهانشهر با دبی ۱۴۰ لیتر بر ثانیه به همت شهرداری اصفهان به بهره برداری می رسد، البته این شروع کار است و سیستم تکمیلی آن نیز برای تبدیل پساب به آب شرب در کشورهای دیگر در دست اجراست./

کد خبر 313173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.