برداشت ۱۶ هزار و ۲۸۰ تن محصول جو در گلپایگان

گلپایگان- مدیرجهادکشاورزی گلپایگان گفت: از سطح ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت محصول جو ۱۶ هزار و ۲۸۰ تن جو برداشت شده است.

حیدرعلی گل‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان اظهار داشت: با توجه به اهمیت محصول جو در الگوی کشت شهرستان  و نقش آن در جیره غذایی دام کاشت جو در این شهرستان هر ساله انجام می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۴هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت جو اختصاص یافت و از این سطح زیر کشت ۱۶هزار و ۲۸۰ تن محصول جو برداشت شده است.

مدیرجهادکشاورزی گلپایگان گفت:  تا کنون ۳هزار و ۱۲۰ تن  خرید تضمینی این محصول انجام شده است، نوع ارقام  کشت شده در این منطقه شامل نصرت، فجر۳۰، نیک، ماکویی و بهمن است.

برداشت ۳۰۰ تن سیر از سطح ۳۰ هکتار

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت تناوب زراعی محصول سیر در سال زراعی  ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت سیر اختصاص داشت.

گل‌محمدی با بیان اینکه محصول سیر درحدود ۵ هکتار از اراضی کشاورزی به صورت کشت مکانیزه بوده است، افزود: حدود ۳۰۰ تن محصول سیر از سطح ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان برداشت شده است.

وی با بیان اینکه کشت محصول کلزا در تناوب غلات و افزایش ضریب خوداتکایی به تولید دانه‌های روغنی در شهرستان اهمیت دارد، گفت: در سال زراعی ۳۴ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت محصول کلزا از از ارقام نپتون، ناتالی و اکاپی اختصاص داشت که از این سطح زیر کشت حدود ۹۴ تن محصول کلزا برداشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی گلپایگان با اشاره به  انتقال آب کشاورزی به روستای ماکوله اظهارداشت: مراحل انتقال آب رودخانه خشک به روستای ماکوله در دستور کار قرار گرفت که طرح انتقال آب به روستای ماکوله از طریق بند انحرافی و استخر ذخیره و ایستگاه پمپاژ انجام شود.

وی با بیان اینکه ۶ سال متوالی که حدود ۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی این روستا بلااستفاده مانده است،   افزود: با اجرای این طرح مقدار ۲۰ لیتر در ثانیه آب کشاورزی به روستای ماکوله اختصاص داده می‌شود.

گل‌محمدی از تشکیل تعاونی شیلات در شهرستان خبر داد، و گفت: جلسه ای با نظام صنفی کشاورزی و پرورش دهندگان ماهی سردابی، گرمابی و زینتی به عنوان اعضای مأسس برای تشکیل تعاونی شیلات برگزارشد.

وی تأکید کرد: اهمیت به نقش فعالیت‌های تولیدی،   نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تعاونی‌های تولید، حمایت جهاد کشاورزی و نظام صنفی به منظور توانمندی و ارتقا کیفی و کمی خدمات به این تعاونی‌ها اهداف تشکیل تعاونی شیلات در شهرستان است.

 مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان بیان داشت: برداشت گندم از خوشه‌های طلایی در سطح ۳۴۰۰ هکتار از مزارع گندم آبی این شهرستان شروع شده است و ارقام کشت شده شامل الوند، پیشگام، سیوند و پیشتاز است و تاکنون حدود ۳۵۰۰ تن گندم تحویل مراکز خرید تضمینی شده است. /

کد خبر 312797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.