آشتی کنان دوچرخه‌ها با نصف جهان در چهارباغ

چند سالی می‌شود جای دوچرخه‌ها را ماشین‌های کوچک و بزرگ و دود و ترافیک گرفته است؛ اما آیا وقت آن نرسیده دوچرخه‌ها به شهر دوچرخه‌ها برگردند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی می‌شود از کوچه و خیابان‌های اصفهان که می‌گذرید، کمبود دوچرخه‌ها را احساس میکنید.

دیگر صدای زنگ دوچرخه‌ها را نمی شنوید و لبخند دوچرخه سواران را نمی‌بینید؛ گویی دوچرخه‌ها با شهرشان قهر کرده‌اند؛ یا شاید شهروندان با دوچرخه‌ها قهر کرده‌اند.

هرچه باشد چند سالی می‌شود جای دوچرخه‌ها را ماشین‌های کوچک و بزرگ و دود و ترافیک گرفته است. اما آیا وقت آن نرسیده دوچرخه‌ها به شهر دوچرخه‌ها برگردند؟

"سه‌شنبه‌های بدون خودرو" نام طرحی است که حالا دیگر تقریباً دارد یکسالگی اش را جشن می‌گیرد. طرحی که با شعار "هوای اصفهان را داریم" از سوی شهرداری و پویش مردمی ترافیک اجرا شد و در راستای آن خیابان زیبای چهارباغ روزهای سه‌شنبه به پیاده‌راه تبدیل شد.

سه‌شنبه‌ها اگر به چهارباغ بیایید با دیدن دوچرخه ها و دوچرخه‌سواران کوچک و بزرگ و پیر و جوان بی اختیار یاد گذشته‌ها می‌افتید و این می‌تواند آغازی باشد برای آشتی دوچرخه‌ها با شهر دوچرخه‌ها.

در راستای اجرای هرچه بهتر طرح "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" طرح‌های فرهنگی متنوع و جذابی را روزهای سه‌شنبه در خیابان چهارباغ اصفهان اجرا می‌کند و در این میان هم کارهایی خودجوش را از سوی شهروندان اصفهانی می‌توان شاهد بود.

یک لیوان کتاب در کافه کتاب سیار "مارکو"

وقتی سه‌شنبه‌ها در چهارباغ قدم بزنید، لابه‌لای آن‌همه طرح جذاب و متنوع، بیش از هرچیز یک خودروی وَن قدیمی نظرت را جلب می‌کند. پیش‌تر که می‌روی آنچه می‌بینی کمی غیرعادی به نظر می‌رسد. خودرویی که هم کتاب‌خانه است و هم کافه.

"کافه کتاب سیار مارکو" از طرح‌هایی است که به طور کاملاً خودجوش و توسط یک شهروند اصفهانی چند هفته‌ای می‌شود که در چهارباغ اجرا می‌شود و در همین چند هفته توانسته مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی پیدا کند.

مجری این طرح در ارتباط با "کافه کتاب سیار مارکو" اظهار داشت: این طرح به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و آشتی مردم با کتاب و نیز در راستای حفظ محیط زیست ایجاد شده و چند هفته‌ای است که به ایستگاه جهارباغ رسیده تا میهمان سه‌شنبه‌های بدون خودرو باشد.

وی در توضیح طرح کافه کتاب سیار مارکو ادامه داد: کسانی که در کافه کتاب سیار مارکو به مطالعه بپردازند و نیز کسانی که روزهای سه شنبه با دوچرخه به چهارباغ بیایند، یک نوشیدنی رایگان میهمان کافه کتاب سیار مارکو خواهند بود. همچنین شهروندان می‌توانند با اهدای یک کتاب به کافه کتاب سیار مارکو یک نوشیدنی رایگان دریافت کنند.

رضا ترابی با اشاره به کتاب‌های کافه کتاب سیار مارکو ادامه داد: این کتاب‌ها در روزهای شنبه به مناطق محروم برده و به امانت داده می‌شود و روزهای چهارشنبه جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه همه می‌توانند از کافه کتاب سیار مارکو کتاب به امانت ببرند، افزود: اعتقاد ما این است که کسی که کتاب می‌خواند اهل خیانت نیست و به همین دلیل همه می‌توانند با ارائه تنها یک شماره تلفن از این کافه کتاب به امانت ببرند.

این شهروند خلاق و کتاب دوست درباره راه‌های کمک به این طرح فرهنگی افزود: شهروندان فرهنگ دوست می‌توانند با اهدای کتاب به این کافه در هرچه بهتر اجرا شدن این طرح کمک کنند. همچنین با خرید از این کافه، ۱۵ درصد از مبلغی که بابت خرید پرداخت می‌شود، صرف تهیه کتاب برای این کافه خواهد شد.

نمایشگاه جمع آوری پسماند، برنامه شاد آموزش ترافیک به کودکان، نمایشگاه فروش انواع پاکروها با تسهیلات ویژه وغیره از طرح‌های دیگری است که روزهای سه شنبه در چهارباغ اجرا می‌شود.

کد خبر 312771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.