طرح آبیاری تجمیعی از اقدام های مناسب برای استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی است

فرماندار کاشان گفت: طرح آبیاری تجمیعی یکی از اقدام های مناسب برای مدیریت و استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی است که با اجرای 45 طرح آبیاری تجمیعی در شهرستان کاشان در هر هکتار حداقل 2300 مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی شده که در مجموع این میزان چهار میلیون و 900 هزار مترمکعب آب است.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا مومنیان در نشست کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاروزی این شهرستان که در بخش برزُک برگزار شد، اظهار کرد: این میزان بودجه برای اجرا و تکمیل طرح های آبخیزداری از محل اعتبارهای ملی و استانی مصوب شده است.
وی این طرح ها را شامل احداث بندهای تاخیری و خاکی در مسیر حوزه آبریز منتهی به سد خنچه و تکمیل 14 بند خاکی و 220 سازه آبخیزداری دراین شهرستان بیان کرد. 
وی با اشاره به بحران آب در دشت کاشان، گفت: طرح آبیاری تجمیعی یکی از اقدام های مناسب برای مدیریت و استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی است که با اجرای 45 طرح آبیاری تجمیعی در شهرستان کاشان در هر هکتار حداقل 2300 مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی شده که در مجموع این میزان چهار میلیون و 900 هزار مترمکعب آب است.
معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان هم چنین بر تغییر الگوی کشت در منطقه بر آموزش و اجرای اصول صحیح کشاورزی و ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند گل محمدی، زعفران، شاتوت و گیاهان دارویی تاکید کرد. 
مومنیان خاطرنشان کرد: با سیاست گذاری که طی سال های 93 الی 95 در بخش کشاورزی به خصوص کشت زراعی در سطح کشور و به تبع آن در شهرستان کاشان توسط دولت تدبیر و امید انجام شده است در راستای کاهش مصرف آب میزان سطح زیر کشت گندم از 1200 هکتار به 820 هکتار کاهش یافته و این در حالی است که با اجرای اصول و آموزش کشاورزان میزان برداشت محصول در این سطح از 1650 تن به 2500 تن رسیده است.
مجید کافی زاده مدیر جهاد کشاورزی کاشان نیز در این نشست خسارات وارده به بخش کشاورزی از محل سیل و حوادث سال زراعی 95 – 96 را 17 میلیارد تومان در بخش زراعت و 334 میلیارد در بخش باغات اعلام کرد.

کد خبر 312556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.