ممنوعیت استفاده از مونوپاد، فقط در موزه ملی ایران

در حالیکه خبرگزاری ایرنا از قول رئیس موزه ملی ایران استفاده از مونوپاد در همۀ موزه های کشور را ممنوع اعلام کرده بود، رئیس اداره کل موزه های کشور از عدم تأیید این موضوع خبرداد.

به گزارش ایمنا، رئیس اداره کل موزه های کشور در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن عدم تأیید خبر ممنوع اعلام شدن استفاده از مونوپاد در همۀ موزه های کشور، گفت: این موضوع به هیچ عنوان مصوب نشده است.

محمدرضا کارگر افزود: حتی اگر بنابه گفته رئیس موزه ملی ایران، استفاده از مونوپاد در موزه ملی نیز ممنوع اعلام شده باشد این موضوع باید با مشورت با اداره کل موزه ها مصوب می شد که چنین اقدامی صورت نگرفته است.

در ادامه بر آن شدیم تا نظر جبرئیل نوکنده را درباره این خبر جویا شویم. رئیس موزه ملی ایران نیز درباره خبر منتشره در خبرگزاری ایرنا مبنی بر ممنوعیت استفاده از مونوپاد در تمام موزه های کشور، به خبرنگار ایمنا گفت: مسئولیت ما در موزه ملی ایران است و نه در جای دیگر. ما استفاده از مونوپاد را فقط در موزه ملی ایران و نه در همۀ موزه های کشور ممنوع اعلام کردیم.

نوکنده افزود: موضوع ممنوعیت استفاده از مونوپاد مربوط به آیین نامه داخلی بازدید از موزه ملی ایران است چراکه ما خطرات را در موزه شناسایی و پایش می کنیم تا هم حرمت بازدیدکننده حفظ شود و بداند در موزه چه رفتاری دارند و هم ما بدانیم چه وظایفی داریم.

وی تصریح کرد: نوع اشیاء ما در موزه ملی به گونه ای است که ما تصمیم گرفتیم استفاده از مونوپاد را ممنوع اعلام کنیم چراکه همه آثار موزه ملی ایران در ویترین قرار ندارند و باید تهدیدها بر روی آن ها را کاهش داد. ضمن اینکه ممنوعیت استفاده از این ابزار در بسیاری از موزه های دنیا نیز اعلام شده است.

نوکنده گفت: چیزی که مشخص است این است که سه‌پایه در موزه ها ممنوع است و زمانی آزاد است که برای استفاده از آن از موزه مجوز قانونی بگیرند، مونوپاد نیز یک ابزاری دارای پایه است و امروزه موزه دارانی که می بینند این ابزار برای موزه تهدید است استفاده از آن را ممنوع می کنند.

رئیس موزه ملی ایران تأکید کرد: ما در موزه ملی ایران نیز برای سلامت آثار، وظیفۀ پایش و مونیتورینگ داریم که ببینیم چه ابزاری به موزه کمک می کند، در این صورت از آن ابزار استفاده می کنیم و اگر ابزاری موزه را تهدید می کند استفاده از آن را منع می کنیم، به همین دلیل برای صیانت از اثر (عدم تکیه به اثر، رعایت فاصله مناسب با اثرو...) و رعایت حقوق بازدید کنندگان (مزاحمت در زمان عکاسی) استفاده از مونوپاد در موزه ملی ایران حدود یکماه است که ممنوع اعلام شده است.

وی گفت: ریاست اداره کل موزه ها، آقای دکتر کارگر تصور کردند که ما این ممنوعیت را بصورت بخشنامه ابلاغ کرده ایم در صورتیکه اینطور نیست و ما در این مورد بخشنامه ای نداریم، بلکه آئین نامه ای داخلی است و اگر موزه ها آئین نامه داخلی داشته باشند که با کلیت قوانین مغایرتی نداشته باشد مشکلی ایجاد نمی کند چراکه هر موزه ای یک سیاست داخلی و یک سیاست کلی دارد و ما هم حتماً سیاست‌های کلی‌مان را اعلام می کنیم.

پیش از این خبرگزاری ایرنا با تیتر «سلفی گرفتن با مونوپاد در موزه های ایران ممنوع شد» به نقل از رئیس موزه ملی ایران، از ممنوع شدن استفاده از مونوپاد در موزه ملی ایران و دیگر موزه های کشور خبر داده بود.

گفتنی است استفاده از مونوپاد در برخی موزه های جهان ازجمله موزه ملی ایرلند شمالی، موزه اسپورلاک فرهنگ های جهان، گالری ملی انگلستان، موزه آلبرتینا اتریش، کاخ ورسای فرانسه، تماشاخانه کولوسئوم ایتالیا و موزه اسمیت‌سونین آمریکا ممنوع است.

کد خبر 312436

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.