فیزیوتراپی؛ روش درمانی که مهجور مانده/کمردرد مشکل عمده اصفهانی‌ها

امروز بیماران به دنبال درمان‌های فوری هستند حوصله ۱۰ الی ۲۰ جلسه فیزیوتراپی را ندارند و به سراغ جراحی می‌روند اما نمی‌دانند که بعد از جراحی و عمل، ممکن است فرد به ۱۰۰ جلسه فیزیوتراپی نیاز پیدا کند.

خبرگزاری ایمناگروه علم و فناوری- ریحانه شهبازی: جلوگیری از عوارض بیماری‌هایی که منجر به جراحی‌ها و ناتوانی می‌شود با فیزیوتراپی امکان‌پذیر است اما این قضیه در بین بیماران و پزشکان ما چندان پذیرفته نیست و عدم فرهنگ‌سازی و پزشک سالاری جامعه که گمان می‌کنند با ارجاع بیمار به فیزیوتراپی او را از دست می‌دهد  باعث شده که فیزیوتراپی در بین مردم مهجور بماند» این پاسخ رئیس انجمن فیزیوتراپی اصفهان به عدم فراگیری فیزیوتراپی در بین مردم است.

فیزیوتراپی در آغاز دهه ۱۳۴۰ اولین گام‌های خود را در کنار سایر گروه پزشکی کشور می‌گذارد، دومین فیزیوتراپ در سال ۱۳۴۱ حضور خود را در نظام سلامت جامعه اعلام می‌کند، تا آخر این دهه تعداد کل  فیزیوتراپ‌های کشور به‌اندازه انگشتان دست می‌شود و درنهایت در سال ۱۳۴۵ انجمن فیزیوتراپی آغاز به کار می‌کند.  

ودیعه موثقی، رئیس انجمن فیزیوتراپی اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بیماران ما اکنون به دنبال درمان‌های فوری هستند و صبر و حوصله چندانی برای درمان‌های طولانی و ۱۰ الی ۲۰  جلسه فیزیوتراپی را ندارند. به همین دلیل است که اغلب به سراغ جراحی می‌روند اما نمی‌دانند که بعد از جراحی و عمل، ممکن است فرد به ۱۰۰ جلسه فیزیوتراپی نیاز پیدا کند.

او ورود حوزه تربیت‌بدنی به درمان بیماری‌ها و تبلیغ درمان کمردرد و گردن درد با ورزش را باعث کمرنگ شدن نقش فیزیوتراپی می‌داند و می‌گوید:  انجام این تبلیغات در صورتی است که فرد بیمار باید به فیزیوتراپی مراجعه کند و فرد سالم به متخصصین تربیت‌بدنی.

روش درمان ناشناخته

رئیس انجمن فیزیوتراپی ادامه می‌دهد: زمانی که بدن هر مشکل عصبی-عضلانی همراه با شکستگی، درد، کوتاهی یا محدودیت پیدا کند و یا اگر بیمار به هر دلیلی با اختلال در فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن و نشستن مواجه شود باید به فیزیوتراپیمراجعه کنند، عفونت‌های مزمن و نه عفونت‌های حاد، مانند عفونت رحم و گوش به‌صورت مزمن، سالمندانی که دچار پارکینسون و یا دچار سکته قلبی می‌شوند و عوارض آن‌ها با فیزیوتراپی قابل‌درمان است.

موثقی به موارد درمان فیزیوتراپی اشاره می‌کند و ادامه می دهد: بیشتر خانم‌ها بعد از ۵۰ سالگی بی‌اختیاری ادرار پیدا می‌کنند که بهترین درمان برای آن‌ها فیزیوتراپی کف لگن است همچنین درمان فردی که میگرن مزمن دارد را می‌توان در فیزیوتراپی پیدا کرد، بیماران مبتلا به آسم و عفونت ریه مزمن هم می‌توانند تحت درمان فیزیوتراپی قرار گیرند، بنابراین مواد استفاده فیزیوتراپی بسیار گسترده است.

او مشکل کلی خدمات درمانی را مسئله بیمه می‌داند و می‌گوید: درصورتی‌که مراجعه‌کننده تحت پوشش بیمه نباشد هزینه فیزیوتراپی را خود فرد باید پرداخت کند بنابراین توصیه می‌کنم که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند چراکه باوجود بیمه‌های تکمیلی می‌توانند فیزیوتراپی خود را به‌صورت رایگان انجام دهند و مراکز بسیار خوب تأمین اجتماعی مانند بیمارستان های غرضی، شریعتی، الزهرا با فیزیوتراپ‌های حرفه‌ای و دستگاه‌های پیشرفته به آن‌ها ارائه خدمات می‌کنند بااین‌وجود بیمارانی که می‌خواهند خدمات را درجاهای خلوت‌تر با آرامش بیشتری استفاده کنند مانند هر درمان دیگری باید هزینه بیشتری پرداخت کنند، در اصفهان ۲۰۰ مرکز فیزیوتراپی داریم که روزانه حداقل ۱۵مراجع دارند.

کمردرد مشکل عمده اصفهانی ها

«بیشترین آمار مراجعه به فیزیوتراپی در استان اصفهان برای کمردرد است»  زانودرد، بعد شانه یخ‌زده و کارپال تونل سندروم که بیماری مرتبط با مچ در کنار سکته مغزی به ترتیب بیشترین تعداد مراجعه‌کنندگان به فیزیوتراپی را به خود اختصاص داده‌اند.

موثقی در توضیح دلیل فراگیری زانودرد می‌گوید: این روزها زندگی ما و کارها مدرن شده ولی بسیاری از رفتارها مدرن نشده  و طبق اصول خود انجام نمی‌شوند، در طبقه چهارم زندگی می‌کنیم ولی با بار فراوان از پله‌ها بالا می‌رویم یا جوانانی که به باشگاه‌های بدن‌سازی می‌روند ولی با برداشتن وزنه‌های سنگین  گردن درد می‌گیرند، کار کردن با کامپیوتر و گوشی‌ها را همه بلدند ولی آموزش‌های لازم ارگونومی و نحوه صحیح نشستن و قرارگیری میز و صندلی‌ها را نمی‌دادند و بنابراین فشارهایی به بدن وارد می‌شود که درگذشته مردم با آن درگیر نبودند، پیاده‌روی‌ها و غذای سالم باعث تداوم سلامتی افراد می‌شد درحالی‌که امروز انواع وسایل مدرن بدون آگاهی از نحوه درست و اصولی استفاده در دسترس مردم قرارگرفته و بیش از آسایش باعث مشکلات مردم شده است.

او ادامه می‌دهد: شاید به نظر برسد که آلودگی هوا در کمردرد بی‌تأثیر است درحالی‌که اگر بدانید  سلول‌ها برای سوخت‌وساز، رشد و فعالیت‌ها احتیاج به اکسیژن‌دارند و اگر اکسیژن لازم به سلول‌های عضلانی کمر، دیسک و نرسد درست‌کار نمی‌کنند، متوجه می‌شوید که آلودگی هوا به‌صورت خاموش در همه قسمت‌های بدنی ما تأثیر می‌گذارد.

اما بدترین دشمن پا و کمر این روزها همین کفش‌های چینی هستند که بعد از یک ماه قوس کف کفش از بین می‌رود و به قاتل پا و کمر تبدیل می‌شود.

بنابراین نباید پرسید چرا کمردرد فراگیر شده، زمانی جای تعجب وجود دارد که باوجود این سبک زندگی، کمردرد و هزاران مشکل دیگر نداشته باشیم!

کد خبر 312340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.