حرکت بهزیستی لنجان به سمت توانمندسازی/پرداخت بیش از 12 میلیارد ریال تسهیلات به ۲۶۰ مددجو

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: از ابتدای سال جاری، تاکنون به ۲۶۰ نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی لنجان تسهیلاتی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال در قالب توانمند سازی مدد جویان جهت راه اندازی مشاغل خانگی پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندسازی مددجویان تحت پوشش بهزیستی شهرستان لنجان اظهار کرد: توانمند سازی خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به شکوفایی استعدادها و نشاط هر چه بیشتر این قشر می انجامد بنابراین تمامی مسئولان شهرستان لنجان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

وی افزود: شناخت استعدادها، توسعه فرهنگ کار و تلاش و خوداتکایی و توسعه کارهای زودبازده و درآمدزا از جمله برنامه های است که باید برای خانواده های تحت پوشش نهادهایی همچون بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرد و این توانمند سازی ها از طریق اشتغال های کوچک مفهوم پیدا می کند و در نقاط مختلف شهرستان  بستر ایجاد این بنگاه ها وجود دارد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت مشاغل یا کسب و کار خانگی، مجموعه یی از فعالیت هایی است که از طرف عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی به تولید خدمات می پردازند و با نگاهی گذرا به صنایع دستی کشور نشان می دهد که در گذشته در پاره یی از موارد، خانه و گارگاه، نهادی مشترک برای زندگی و فعالیت های اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: مسئله اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه بود که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و مفهومی است که برای مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد مطرح شد.

سجاد اضافه کرد: حضور زنان کار آفرین و زنان سرپرست خانوار در عرصه تولید علاوه بر خودکفایی زنان می توانند در تولید نقش اساسی داشته باشند چراکه اشتغال خانگی دارای مزیت های مختلفی به منظور ارتقای درآمد خانوارها است به طوری که تمام اعضای خانواده قادر می شوند در محیطی آرام و صمیمی از فرصت های موجود بیشترین بهره را ببرند.

وی با اشاره به حرکت جهادی مسئولان شهرستان لنجان در راستای راه اندازی بازارچه های مشاغل شهری در شهرستان لنجان، عنوان کرد: وجود بازارچه محلی در شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان فرصت خوبی برای فروش محصولات خانگی افرادی است که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارند و وجود چنین بازارچه ای در شهر چمگردان توانسته به کمک افرادی بیاید که در عرصه مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند و توانسته اند به اشتغال خود توسعه ببخشند.

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد: شتغال خانگی می تواند مرهمی بر درد بیکاری باشد که خود زمینه ساز بسیاری از معضل های اجتماعی است و برخی کارشناسان بر این باورند که اجرای درست و اصولی طرح مشاغل خانگی می تواند در کوتاه مدت زمینه ی اشتغال بسیاری از جوانان جویای کار را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که رشد اقتصادی لزوما و در کوتاه مدت منجر به اشتغال نمی شود، اما زمانی که رشد به دنبال مشارکت های مردمی ایجاد شود می توان در انتظار اشتغال منتج از رشد بود لذا برای توسعه اشتغال در کشور باید تمرکز خود را بر گسترش بنگاه های خرد، کوچک و متوسط قرار دهیم.

سجاد اذعان کرد: مطمئنا ایجاد اشتغال های خرد توسط بهزیستی موجب کاهش شکاف فقر وتوانمند سازی مددجویان شده است و مطمئنا از این طریق می توان به چرخه تولید وخودکفایی کشور کمک و در تحقق منویات مقام عظمای ولایت و رهبری مبنی بر ایجاد اقتصاد مقاومتی در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید_ اشتغال است عمل کرد.


وی تصریح کرد: از سوی دیگر ارائه آموزش برای ایجاد اشتغال مؤثر یکی از راهکارهای افزایش انگیزه فعالیت برای افراد کم درآمد است چراکه گسترش آموزش های کارآفرینی برای ورود به بازار کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است از این رو این مهم باید همواره در اداره بهزیستی شهرستان لنجان مورد توجه قرار گیرد تا له موفقیت دست پیدا کنیم.

فرماندار شهرستان لنجان گفت: این نمایشگاه نیز با هدف ایجاد کمک به اقتصاد و خود کفائی افراد تحت پوشش و تامین نیاز زنان سر پرست خانوار تحت پوشش برپا شده است که در ۱۵ غرفه شامل منسوجات صنایع دستی، گلدوزی، چرم و مشاغل خانگی است.

وی در پایان متذکر شد: از ابتدای سال جاری، تاکنون به ۲۶۰ نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی لنجان تسهیلاتی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال در قالب توانمند سازی مدد جویان جهت راه اندازی مشاغل خانگی پرداخت شده است.

در ادامه محمد حسین صادقی گفت: بهزیستی به عنوان یکی از متولیان امور زنان سرپرست خانوار، به صورت ماهانه مستمری مختصری جهت گذران زندگی به این افراد پرداخت می کند و طبعا این مقدار جوابگوی نیاز آنان نبوده و به همین خاطر در راستای توانمندسازی و یادگیری انواع مهارت های اجتماعی و کاری، فعالیت های خود را در زمینه آموزش و دراختیارنهادن تسهیلات اشتغالزا آغاز کرده است.

وی افزود: سیاست و نگاه اصلی سازمان بهزیستی ریشه کنی فقر در جامعه با توانمندسازی و خوداتکایی مددجویان و خروج تدریجی آنان از زیر پوشش این نهاد حمایتی است و می توان گفت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی با تقویت مشاغل خانگی محقق شده و ما نیز به اهداف عالی خود نزدیکتر خواهیم شد.

رئیس بهزیستی شهرستان لنجان تصریح کرد: بهزیستی شهرستان لنجان تمام توان خود را برای توانمندسازی و خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش بکار گرفته است و این خانواده ها نیز باید از فرصت استفاده کرده و با استفاده از امکانات موجود و با همکاری این نهاد برای رفع محرمیت های خود تلاش کنند.

وی ادامه داد:ما براین باوریم برای بازتوانی، افزایش و بهبود کیفیت زنان سرپرست خانوار نیاز است بهزیستی و مجموعه های که درگیر کار با این گروه هستند در کنار رویکرد حمایتی به رویکرد توانمندسازی از طریق آموزش توجه کنند، زمینه های تصمیم گیری و پذیرش مسئولیت را در این گروه بوجود آورند تا بدون وابستگی مالی به سازمان های حمایتی مسیر زندگی خود را طی کنند.

صادقی اضافه کرد:از سوی دیگر توسعه آموزش‌های مهارتی، آماده سازی شغلی و توانمند سازی افراد تحت پوشش جزء اولویت ها و از سیاست‌های راهبردی ما در حوزه اشتغال و توانمندسازی مددجویان است که همواره مورد توجه قرار گرفته است چراکه گاهی اوقات تعدادی از مددجویان دارای مهارتهای شغلی مختلف، توان و انگیزه یادگیری لازم را دارند اما به دلیل عدم آشنایی و هراس از شرایط جدید مهارت استفاده از توانمندیشان در آنان کاهش یافته است لذا مهارت آموزی و ورود آنان به بازار کار بسیاری از معضلات و گرفتاری آنان را مرتفع خواهد کرد.

وی عنوان کرد: همه ما باید در زمینه انجام وظیفه خود در زمینه مبارزه با فقر و محرومیت زدایی گام برداشته و تعامل و همکاری با اقشار و گروه های مختلف جامعه داشته باشیم و باید توجه داشت که فقر زدایی در جامعه به فکرهای جدید و خرد جمعی نیاز دارد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد./

کد خبر 312232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.