برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در  80 رشته

مرحله کشوری سی و پنجمین مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در 80 رشته در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با رویکردهای مهارت آموزی، کارآفرینی و اشتغال زایی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در جهت غنی‌سازی اوقات فراغت آنها با رویکردهای مهارت‌آموزی، کارآفرینی و اشتغال‌زایی در فصل تابستان اجرا می‌شود، تشکیل کارگاه‌های مهارت‌آموزی و تشکیل کارگاه‌های مهارتی مراقبت از خود، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌های بهبود اوقات فراغت دانش‌آموزی است.

هر سال مسابقات فرهنگی و هنری به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در کشور برگزار می‌شود و استان اصفهان هم از این قاعده مستثنی نبوده و این برنامه برای مهارت‌آموزی و بهینه‌سازی فراغت دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

رئیس اداره فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مرحله کشوری سی و پنجمین مسابقات فرهنگی و هنری اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی برای دانش‌آموزان در فصل تابستان برگزار می‌شود و یکی از این برنامه‌ها مرحله کشوری سی و پنجمین مسابقات فرهنگی و هنری است.

وی بیان کرد: همه ساله از ابتدای سال تحصیلی مسابقات فرهنگی و هنری برای دانش‌آموزان در ۸۰ رشته برگزار می‌شود، این مسابقات با هدف استعدادیابی، رشد و شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری دانش‌آموزان از ابتدای مهرماه در مدارس آغاز شده و در چهار سطح برگزار می‌شود.

کسب رتبه‌های برتر توسط دانش‌آموزان اصفهانی در مرحله کشوری

محمد اسماعیل‌زاده درباره مراحل این مسابقات فرهنگی و هنری توضیح می‌دهد: مرحله آموزشگاهی از ابتدای مهرماه تا اواخر دی ماه، مرحله منطقه‌ای و ناحیه‌ای در بهمن‌ماه و اسفندماه، مرحله استانی در اواخر فروردین و اردیبهشت و مرحله کشوری هر سال در تابستان و امسال در مردادماه اجرا می‌شود.

وی با تاکید به حضور و مشارکت دانش‌آموزان در این مسابقات در چند سال گذشته بیان می‌کند: خوشبختانه در طول چند سال گذشته این مسابقات با حضور و مشارکت بیشتری نسبت به گذشته برگزار شده و دانش‌آموزان اصفهانی موفق به کسب رتبه‌های برتر در مرحله کشوری شدند.

رئیس اداره فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش استان اصفهان از رشد راه‌یافتگان به مرحله کشوری در سال تحصیلی جدید خبر داد و اذعان کرد: خوشبختانه تعداد دانش‌آموزان راه یافته نسبت به چهار سال پیش یعنی سال تحصیلی ۹۳-۹۲ به مرحله کشوری 63.5 درصد رشد داشته است، در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ حدود ۸۲ دانش‌آموز دختر و پسر استان اصفهان به مرحله کشوری راه پیدا کردند و امسال در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ حدود ۱۳۴ نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

غنی‌سازی اوقات فراغت و آشنایی دانش‌آموزان با نقاط مختلف کشور

دانش‌آموزان به وسیله انواع رشته‌های فرهنگی و هنری و اشتیاقی که برای آموختن دارند خلاق خواهند شد و مدرسه نقش مهمی در خلاقیت دانش آموزان دارد. 

ایجاد خلاقیت و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان از نکات مهم در نهاد تعلیم و تربیت است، واضح است که خلاقیت یک توانایی جمعی است و دانش‌آموزان هم از این امر مستثنی نیستند، عده‌ای برخوردار از استعداد بالایی در این زمینه هستند و به بروز خلاقیت‌ها می‌پردازند، دانش‌آموزان خلاق می‌توانند از فرصت‌ها استفاده بهینه کنند و همین افراد می‌توانند با ویژگی‌های خلاقانه الگوهای رفتاری برای ایجاد و پرورش رفتارهای خلاقانه در سایر دانش‌آموزان باشند.

اسماعیل‌زاده درباره اهداف برگزاری این مسابقات در پاسخ به سوال ایمنا اظهار می‌کند: این مسابقات به منظور آشنایی دانش‌آموزان با نقاط مختلف کشور و با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت آنها و روحیه مشارکت‌جویی، مسئولیت‌پذیری، تعاون، همکاری و همدلی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان در این مسابقات با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم مناطق مختلف ایران آشنا می‌شوند و به نوعی مسابقات به دنبال پاسداری و حفظ میراث فرهنگی و معنوی کشور هستند.

وی با اشاره به زمان برگزاری مسابقات می‌گوید: این مسابقات در تابستان از اول تا ۱۱ مردادماه در اردوگاه بادرود شهید رجایی نیشابور برگزار می‌شود، در طول چند روز دانش‌آموزان دختر و پسر در گروه‌های جداگانه به رقابت با همدیگر می‌پردازند و در طول برنامه هم برنامه‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

او اضافه می‌کند: برنامه حضور دانش‌آموزان در حرم مطهر امام رضا (ع) و زیارت آن حضرت پیش‌بینی شده و در پایان برنامه هم در قالب اختتامیه رتبه‌های برتر این مسابقات معرفی می‌شوند.

برگزاری مسابقات در ۵ زمینه

بی شک برنامه‌ریزی و غنی‌سازی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان به دلیل حساسیت، ضرورت، شرایط سنی و آسیب‌های اجتماعی متعددی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند از موارد ضروری در جامعه به شمار می‌آید، نهاد آموزش و پرورش به دلیل اینکه متولی اصلی نظام تعلیم و تربیت است به طور یقین در این زمینه از سایر دستگاه‌ها و نهادها حساس‌تر است، آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با برنامه‌ریزی در این زمینه سال گذشته موفق به کسب رتبه‌های برتر در این زمینه شد.

این در حالی است که رئیس اداره فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش استان ضمن تاکید به برتر و سرآمد بودن استان اصفهان می‌گوید: خوشبختانه درسال تحصیلی گذشته استان اصفهان با کسب ۵۳ رتبه اول و دوم و سوم از استان‌های سرآمد و برتر کشوری در کسب این رتبه‌ها بود، این مسابقات در مرحله کشوری فقط برای مقطع متوسطه دوم برگزار می‌شود و برگزاری مسابقات برای مقطع متوسطه اول در سطح استانی است و برای مقطع ابتدایی هم فقط تا سطح منطقه و ناحیه اجرا می‌شود.

اسماعیل‌زاده درباره بخش‌های مسابقه فرهنگی و هنری هم اضافه کرد: این مسابقات در ۵ زمینه و 80 رشته در بخش‌های هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه، ادبی و پژوهشی، رسانه و فضای مجازی و هنرهای دستی و تجسمی برگزار می‌شود.

کد خبر 312048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.