یادنامه ای برای اکبر دودکار در سالروز درگذشتش

اکبر دودکار بازیگر قدیمی سینما، تلویزیون و تئاتر در سال ۱۳۰۴ در رشت متولد شد.

به گزارش ایمنا، وی فعالیت های نمایشی اش را از همان دوران نوجوانی آغاز کرد. سپس با پا گرفتن تئاتر رشت، کارش را به صورت جدی تر ادامه داد. پیوستن به ارتش با درجه گروهبانی از فعالیت های هنری او کم نکرد و او در محل کارش نیز اوقاتش را با انجام فعالیت های هنری و نمایشی سپری می کرد. یک سال پس از بازنشستگی در ارتش در سال ۵۰، به تئاتر دهقان تهران پیوست و همچنین در نقشهای متعددی در سینما و تلویزیون ظاهر شد. بازی در فیلمهایی همچون شاید وقتی دیگر، باشو غریبه کوچک، گراند سینما، کمال الملک، مدرسه پیرمردها، دختری به نام تندر، دارا و ندار از تجارب سینمایی اوست و مخاطبان سریال های تلویزیونی هیچ وقت بازی شیرین او را در مجموعه هایی مثل مجموعه‌هایی مثل دایی جان ناپلئون، کوی دامون و به رنگ صدف از یاد نخواهند برد.

دختری بنام تندر، تا مرز دیدار، رانده شده، دل نمک، طوبی، گراند سینما، گلنار،  شبح کژدم، مردی که موش شد،  راه دوم ، مردی که زیاد می دانست، کمال الملک، در امتداد شب،  جنجال بزرگ، تعطیلات تابستانی، مرد آفتاب، شریک زندگی، پادزهر، ترانزیت، چشم شیطان، دمرل، دلاوران کوچه دلگشا، عیالوار، آقای بخشدار، دو نفر و نصفی، سیرک بزرگ، مدرسه پیرمردها، آپارتمان شماره ۱۳، رنو تهران ـ ۲۹، راز چشمه سرخ، شانس زندگی، دارا و ندار ۸، عشق شیشه ای، شب روباه، فصل پنجم، معجزه خنده، پاکباخته، شهر خاکستری، بازی تمام شد، خارج از محدوده، در انتظار شیطان، شاید وقتی دیگر، باشوغریبه کوچک، برخی از فیلمهایی می باشند که اکبر دودکار در آن ها به ایفای نقش پرداخته است.  

وی در سال‌های آخر حیاتش، از بیماری قلبی و کبد رنج می‌برد و به جهت کم توانی در بینایی، به توصیه پزشکان دست از کارهای هنری شسته بود و دو سال آخر را در بستر بیماری گذراند. این هنرمند اول مردادماه ۱۳۸۴، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به‌خاک سپرده شد.

کد خبر 311951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.