۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
درد و دلی از جنس کار و تلاش

شهرضا – کاشتن و داشتن و برداشت کردن، سه مرحله مهم از کار یک کشاورز است اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که این سه با هم جور نیست و در میانه راه رها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، آفتابی سوزان در بالا، زمینی فراخ در پیش رو و کاری بزرگ که باید انجام شود، حاصل زحمت یک ساله را باید اکنون برداشت کرد، زحمتی که ارزش آن به اندازه نان یک خانواده است.

زن و فرزند نیز در خانه نمانده‌اند تا منتظر دسترنج مردخانه باشند، در گوشه دیگر مزرعه آنان نیز به کاری مشغول هستند. خانه‌ای که همه افرادش کار می‌کنند و این، تمام زندگی یک کشاورز است... کار، کار و باز هم کار.

«من و پدرم و پدربزرگم تا هفت نسل کشاورز بوده‌ایم، کار سختی است اما وقتی فکر می‌کنم نان حلال حاصل دسترنج من بوده که به خانه برده‌ام خوشحالم، آدم باید پیش وجدان خودش آسوده خاطر باشد.»

اینها را رحمت الله حق جویی – یکی از کشاورزان شهرضا می‌گوید. صورت آفتاب سوخته و دستان پینه بسته‌اش گواه صداقت گفتارش است.

شهرضا یکی از مهمترین قطبهای تولید گندم و جو در استان اصفهان است. مهمترین مرکز تولید این محصولات در این شهرستان، دشت مهیار است که سالانه ارقام قابل توجهی از فعالیت آن در این زمینه ارائه می‌شود.

عبدالرضا تاکی – مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: برداشت گندم از سطح بیش از هزار هکتار مزارع گندم در منطقه مهیار و پرزان به پایان رسید.

وی در ادامه افزود: حدود ۴۲۰۰ تن از گندم برداشت شده در منطقه مهیار تحویل سیلو شده است.

تا یک ماه آینده پول گندمکاران پرداخت می‌شود

این سخنان در حالی است که علیرضا محمدی – رییس اداره تعاون روستایی شهرستان شهرضا نیز در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: تاکنون یک هزار و۷۰ تن گندم از کشاورزان شهرستان های شهرضا و دهاقان خریداری شده است.

وی تصریح کرد: ازاین مقداریک هزار و۴۰ تن گندم گواهی شده مادری و پرورشی بامیانگین خرید ۱۴هزار و۵۰۰ریال خریداری شد.

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان شهرضا در ادامه افزود: دولت ظرف مدت یک ماه مبلغ را به حساب کشاورزان واریز می کند.

 محمدی خاطرنشان کرد:یک هزار و ۳۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان زیر کشت گندم قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار ۵ تن محصول گندم و در مجموع ۶ هزار و ۷۵۰ تن از این محصول از مزارع شهرستان برداشت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: با شروع فصل برداشت محصول جو، خرید تضمینی این محصول نیز در شهرستان شهرضا آغاز شده است.

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان شهرضا عنوان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۵۰۰ تن محصول جو تولیدی کشاورزان شهرستان شهرضا توسط این اداره خریداری شود.

محمدی با بیان این ‌که به دلیل خشکسالی های اخیر و کاهش آب دهی چاه‌های کشاورزی امسال محصول کمتری به ‌دست ‌آمده است تصریح کرد: در سال گذشته بالغ ‌بر ۲۹۰۰ تن محصول جو از کشاورزان خریداری شد.

وی در ادامه افزود: قیمت خرید تضمینی جو هر کیلو ۱۰۳۰۰ ریال و هر کیلو گندم ۱۳۰۰۰ هزار ریال تعیین ‌شده است و هم‌زمان فروش جو نیز توسط بورس کالا برای دومین سال آغازشده و ما به‌التفاوت خرید و فروش محصول جو توسط دولت پرداخت می‌شود.

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان شهرضا با اشاره به این‌که سال گذشته ۳۶۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصول جو بوده است گفت: امسال به دلیل کاهش آب چاه کشاورزی۳۲۰۰ هکتار زیر کشت قرارگرفته است.

محمدی خاطرنشان کرد:۱۳۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان زیر کشت گندم قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار ۵ تن محصول گندم و درمجموع ۶۷۵۰ تن گندم از مزارع شهرستان برداشت شود.

درد و دلهایی از جنس کار و تلاش

اما وقتی پای درد و دل کشاورزان بنشینیم می‌بینیم که در پس پرده این کارزار پر تلاش که حکایت از روزها و ماه‌ها زحمت کشاورزان دارد، درد و دلهایی نیز نهفته است.

مرتضی می‌گوید: «با گرانی هزینه های تولید مانند کود و بذر و سموم کشاورزی، اصلا قیمت إعلام شده کفاف هزینه ها را نمیدهد، لطفا کمی به فکر کشاورزان باشید، تا شاهد تعطیلی بخش کشاورزی، و به دنبال ان افزایش بیکاری، و کوچ مردم روستا به شهرها نباشیم.»

علی اما از آنکه قیمت خرید تضمینی تنها ۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته گله مند است، «به نظر شما چرا باید حقوق کارمند سالیانه ۱۰الی۱۵درصد بره بالا ولی نرخ گندم ۲درصد مگه فرق یه کشاورز با یه کارمند چیه؟ اونم در حالی که ما سال گذشته یک کیسه کود۵۰کیلویی دی آمونیوم رو سال گذشته از دولت میخریدیم ۵۵هزارتومان، امسال همون کود رو باید بخریم ۱۱۰هزار تومان»

و حاج موسی هم اینگونه می‌گوید: «این اصلا خوب نیست که شاهد افزایش ۲ درصدی باشیم اگه کشاورزان دست از تولید بکشند فاجعه رخ خواهد داد.»

اینها معضلاتی هستند که در همه جای کشور گریبانگیر کشاورزان هستند و اختصاص به یک منطقه خاص ندارد اما به هر صورت باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.

از گرانی نهاده‌های کشاورزی که سالهاست گریبانگر کشاورزی است بگذریم، جولان دلالان و بنکداران در خرید محصولات امان کشاورزان را بریده است. بسیاری از محصولات کشاورزان به ویژه محصولات بهاره فسادپذیر هستند و به همین دلیل باید زود به بازار مصرف برسند و دلالها از همین مسئله سوء استفاده می‌کنند و محصول کشاورز را که اتفاقاً خیلی هم به پول نیاز دارد، به ثمن بخس خریداری می‌کنند.

عدم صرفه اقتصادی کاشت و داشت و برداشت محصول باعث شده تا در سالهای اخیر تعداد زیادی از کشاورزان اراضی زراعی خود را به باغهای ویلایی تبدیل کرده و به فروش برسانند.

تلاش مسئولان برای رفع مشکلات کشاورزان قابل تقدیر است اما کشاورزی چرخه‌ای مداوم است که باید همه ساله تکرار شود، پس باید زودتر فکری برای این قشر پرتلاش جامعه بشود.

کد خبر 311928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.