آزادسازی خیابان اردیبهشت شمالی تا پایان سال ۹۶ تکمیل می شود

به گفته مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان آزادسازی خیابان اردیبهشت شمالی حدفاصل خیابان آیت الله طالقانی تا خیابان میرداماد تا پایان سال جاری تکمیل می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه یک شهرداری اصفهان از مناطق مرکزی شهر و دارای سطح وسیع ۷۰۰ هکتاری و حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت است که در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد؛ موقعیت جغرافیایی این منطقه از شمال به میدان جمهوری اسلامی در مسیر خیابان فروغی تا میدان شهدا، از جنوب به میدان انقلاب در مسیر زاینده رود تا پل وحید، از شرق به فلکه شهدا در مسیر خیابان چهارباغ تا میدان انقلاب و از غرب به پل وحید در مسیر بزرگراه شهید خرازی، سه راه اشرفی اصفهانی، خیابان خرم تا میدان جمهوری اسلامی منتهی می شود.

شهرداری منطقه یک مهمترین هدف خود را تأمین رضایت شهروندان تعریف کرده است و در این راستا پروژه های متنوع عمرانی، فرهنگی، تفریحی بسیاری را در دستور کار خود قرار داده است.

در این فرصت برای آگاهی از فعالیت های انجام شده و برنامه های پیش روی این منطقه، گفتگویی با «حمیدعصارزادگان- مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

یکی از ویژگی های منطقه یک، درختان تنومند و زیبای خیابان عباس آباد است، برای نگهداری از این درختان چه تدابیری اندیشیده شده است؟

خیابان عباس آباد یکی از خیابان های قدیمی و زیبای شهر اصفهان به شمار میرود و زیبایی منحصر به فرد آن به واسطه درختان چنار تنومندی که سالها قبل کاشته شده و فضای فرح بخشی را ایجاد کرده است، می باشد.

زمانی نه چندان دور جوی های آب دو طرف خیابان عباس آباد پر از آب بوده اما اکنون به دلیل کمبود منابع آب در شهر اصفهان، نگهداری از این درختان شرایط ویژه خود را دارد.

به دلیل اینکه درختان این خیابان تنومند هستند نمی توان با آبیاری قطره ای آنها را سیراب کرد، از این رو روش آبیاری غرقابی با نظارت خاص انجام می شود.

تاکنون پروانه تجاری برای این خیابان صادر نشده و اکثر پلاک ها مسکونی است زیرا اگر پروانه تجاری صادر شود، درختان باید قطع شود؛ لذا سعی شده حداکثر ارتفاع مجاز در خیابان عباس آباد ۴ طبقه باشد تا سایه اندازی بر روی خیابان را شاهد نباشیم.  

سرانه فضای سبز منطقه یک چگونه است؟

متأسفانه سرانه فضای سبز منطقه حدود ۵ مترمربع است که فاصله زیادی تا استانداردهای لازم دارد.

یکی از دلایل آن گران بودن زمین ها و تعدد مالکان در این منطقه است که تملک زمین برای احداث فضای سبز را با مشکل همراه کرده است.

علیرغم این مشکلات، ما مشکل پارک و فضای سبز در خیابان ۵ رمضان داشتیم از این رو زمینی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع با کاربری فضای سبز در حال احداث است که تاکنون ۵ هزارمتر آن تملک شده است.

در خیابان صائب نیز که سرانه فضای سبز آن صفر است، پارکی به نام «پارک سپهر» در حال احداث است که تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.

امیدواریم بتوانیم سرانه فضای سبز را در مدتی که در منطقه یک خدمتگزار شهروندان هستیم، افزایش دهیم.

خیابان اردیبهشت شمالی چه زمانی به نتیجه می رسد؟

تاکنون ۵۵ درصد آزادسازی خیابان اردیبهشت شمالی حدفاصل خیابان آیت الله طالقانی و خیابان میرداماد انجام شده است.

برآورد می شود خیابان اردیبهشت شمالی تا پایان امسال آزادسازی آن به نتیجه برسد اما تحقق آن در گرو همکاری شهروندان است تا پلاک های باقی مانده در مسیر هر چه سریعتر آزادسازی شوند.

در ابتدای این خیابان به دلیل وجود ترافیک بالا، احداث پارکینگ زیرسطحی در دستور کار قرار گرفت.

این پارکینگ تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ظرفیت پارک ۱۰۰ دستگاه خودرو را دارد و تا پایان مردادماه سال جاری در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

شنیده شده معابر شهری با کُندی در این منطقه احداث می شود، آیا دلیل آن فقط کمبود اعتبار است؟

۸۰ درصد بودجه منطقه یک مربوط به بخش عمرانی است و اگر ساخت وساز ها رونق نداشته باشد تاثیر زیادی در کاهش درآمد منطقه خواهد داشت.

یکی از چالش های منطقه یک و دیگر مناطق مرکزی شهر، وجود بافت فرسوده و گلوگاه های ترافیکی فراوان است، خیابان ها و کوچه هایی که در گذشته احداث شده است و درحال حاضر ظرفیت پذیرش انبوهی از وسایل نقلیه را ندارند.

عمده منطقه در طرح زوج و فرد قرار گرفته است و همچنان شرایط خاص سالهای قبل را دارد و البته حجم بالای شماره گذاری روزانه خودرو ترافیک را سنگین کرده است.

ضمن اینکه باید یادآور شوم فشردگی جمعیت هم در این منطقه نسبت به سایر مناطق بیشتر است.

در حال حاضر چه معابری در دست احداث است؟

احداث خیابان اردیبهشت شمالی حدفاصل خیابان آیت الله طالقانی و خیابان میرداماد، ادامه خیابان آیت الله زاهد حدفاصل خیابان مسجد سید تا خیابان فروغی که با حمایت های شهرداری و شورای شهر امسال ۶ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای آن تخصیص یافته و رفع گلوگاه های منطقه می باشد.

تعدادی از سکنه محله جوزدان پیگیر هستندتا گلوگاههای محل باز شود و خوشبختانه هفته گذشته معبر آن در کمیسیون ماده ۵ با عرض ترافیکی ۱۲ متر تصویب شد.

معتقدم آزادسازی گلوگاه های منطقه یک، فرایندی  مهمتر از احداث خیابان ها است؛ گاهی در فصل مدارس سرویس های مدارس در معابر فرعی به لحاظ طرح زوج و فرد مشکلاتی را برای مردم محله های منطقه یک ایجاد می کند که امیدوارم با همکاری وتعامل خوب اهالی بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

پیاده رو های خیابان مسجد لنبان مملو از اثاثیه فروشندگان لوازم خودرو شده است، چه راهکاری برای رفع این مشکل دارید؟

این یک گذر محلی و تاریخی است که گلوگاههای آن باید بازگشایی شود. در مسجد لنبان سالها شهید آیت الله دکتر بهشتی نماز می خوانده اند و این مسجد برای شهروندان از اهمیت خاصی برخوردار است.

 در سمت رو به روی مسجد لنبان فضای سبزی با عنوان جلوخان مسجد لنبان تعبیه شده است.

فروشندگان لوازم خودرو در بستر پیاده رو باعث سد معبر می شوند و باید به جای مناسبی منتقل شوند؛ البته اگر جلوخان مسجد لنبان آزادسازی شود بسیاری از این مشکلات برطرف می شود.

کد خبر 311688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.