ثبت حضور گونه ارزشمند سیاه‌گوش در زیستگاه‌های آزاد استان اصفهان

با کشف یک قلاده سیاه‌گوش در زیستگاه‌های آزاد استان اصفهان، برای دومین سال متوالی این گونه ارزشمند در استان ثبت حضور شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، با توجه به گزارش های مردمی در سه سال گذشته مبنی بر مشاهده نوعی گربه سان در زیستگاه های آزاد شهرستان بوئین میاندشت و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان، بررسی ها و هماهنگی های لازم را در این خصوص از جمله آموزش دامداران و کشاورزان در زیستگاه های حساس انجام دادند که در شهریورماه سال ۹۵ منجر به کشف و ثبت رسمی اولین سیاه گوش زنده به عنوان هشتمین گربه سان مشاهده شده در استان شد.

کشف و ثبت رسمی این گونه اهمیت و حساسیت کاری محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست در حفاظت از زیستگاه های بکر و منطقه شکار ممنوع ستبله این شهرستان را چندین برابر کرده است به طوری که در چهار ماهه اول سال جاری ۳ قلاده سیاه گوش توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست مشاهده و ثبت شده است.

در تیر ماه سال جاری در پی گزارش یکی از کشاورزان و همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده لاشه نوعی گربه سان به محل مورد نظر مراجعه کرده که پس از بازدید و بررسی لازم مشخص شد این لاشه مربوط به یک قلاده سیاه گوش نر بالغ و پیر است که احتمالا در اثر کهولت سن و ناتوانی در تهیه طعمه و غذا از بین رفته است.

 نکته حائز اهمیت از کشف ۲ قلاده سیاه گوش در طی ۲ سال گذشته در فاصله ۱۵ کیلومتری محل قبلی کشف شده نشان از پراکنش، پویایی جمعیت و کامل بودن چرخه زیستی این گونه نادر و کمیاب در زیستگاههای این شهرستان است.

لازم بذکر است آموزش حضوری مردم و آشنایی جوامع محلی و روستایی و تلاش شبانه روزی محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست بوئین میاندشت در حفاظت از حیات وحش و زیستگاههای آزاد و منطقه شکار ممنوع ستبله کمک شایانی در ثبت مشاهدات، پیگیری و همراهی مردم در حفظ گونه های مختلف حیات وحش به خصوص گونه های نادر و کمیاب نظیر سیاه گوش شده است.

شهرستان بوئین میاندشت با دارا بودن مراتع بسیار بکر و درجه یک استان اصفهان دارای یک منطقه شکار ممنوع به نام ستبله و زیستگاه های آزاد غنی است که توجه هر چه بیشتر مسئولان استان و شهرستان در زمینه حفظ و حراست عرصه های زیست محیطی و منابع طبیعی را می طلبد، جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع، تعادل دام و مراتع و عدم آتش سوزی مراتع، تقویت ارگان های مرتبط (محیط زیست، منابع طبیعی) از بعد زیرساخت ها و نیروی انسانی در شهرستان می تواند تا حدود زیادی به حفظ پوشش گیاهی، منابع طبیعی و گونه های باارزش گیاهی و جانوری جهت بقاء آن برای نسل های آتی بینجامد .

به طور کلی در دنیا چهار گونه سیاه گوش وجود دارد که سیاه گوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگتر و دارای گسترده ترین پراکنشی است که در ایران مشاهده می شود، از مشخصات بارز این گونه ارزشمند و کمیاب علاوه بر خال های روی پوست و دم کوتاه، موهای سیاه و بلند در انتهای گوش ها است.

زیستگاه این گونه در مناطق جنگلی و استپی و بوته زارهای کوهستانی و مرتفع بوده از آنجایی که گونه مذکور در صبح زود و غروب فعالیت کرده و در اواسط شب و ظهر استراحت می کند از این نظر بسیار پنهان کار و از جمعیت واقعی آن اطلاع دقیقی در دسترس نیست. غذای سیاه گوش عموما پستانداران کوچک و پرندگان قابل شکار بوده و ارتفاعات زیستگاه های این شهرستان به دلیل دارا بودن جمعیت بالای کبک زمینه را برای بقای این گونه نادر فراهم کرد است.

در حال حاضر حمله سگ های گله به گربه سانان کوچک نظیر سیاه گوش، آتش سوزی، تخریب مراتع و چرای بی رویه و تخریب زیستگاه ها عوامل مهم کاهش جمعیت سیاه گوش است.

کد خبر 311564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.