ادبیات جنسیت زده ترامپ؛ دردسری جدید برای آبرو و اعتبار آمریکا

تعریف و تمجیدهای جنسیتی دونالد ترامپ از بانوی اول فرانسه داد رسانه های امریکایی را دراورده و رئیس جمهور آمریکا را به سوژه طنز و انتقاد شبکه های اجتماعی تبدیل کرده است.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: دونالد ترامپ که در هفته های اخیر با مشکلات عدیده داخلی مواجه شده و به خاطر ارتباط همکاران و  خانواده اش با روسها تحت فشار قرار گرفته، اواخر هفته گذشته به دعوت امانوئل مکرون رئیس جمهور تازه کار فرانسه وارد این کشور اروپایی شد تا فصل جدیدی از مناسبات را با آن رقم بزند. ترامپ که این سفر را در همراهی با همسرش ملانیا ترامپ انجام داد، کوشیده بود خود را با تا حد ممکن با علایق و سنتهای فرانسوی نزدیک کند. «سِت» کردن رنگ لباس های ترامپ و ملانیا با پرچم فرانسه و همچنین لباس ملانیا که حاصل طراحی یک طراح لباس فرانسوی (دیور) بود، از جمله این تلاش ها به حساب می آمد. از سوی دیگر رییس جمهور و بانوی اول آمریکا برای شرکت در جشن های سالگرد انقلاب فرانسه به این کشور سفر کرده بودند که برای مردم فرانسه بسیار مهم و پر افتخار است.   امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز کوشید در همراهی با همسرش، میزبان خوبی برای رئیس جمهور آمریکا باشد. او رابطه فرانسه و آمریکا را ستایش کرد و گفت که هیچ چیز نمی‌تواند دو ملت آمریکا و فرانسه را از هم جدا کند. با این وجود مکرون نتوانست از انتقاد به برخی سیاستهای ترامپ احتراز کند و  از جمله وی ضمن دفاع از دموکراسی، آزادی اندیشه و مدارا بین گروه‌های مختلف، نگاه تبعیض‌آمیز به افراد به خاطر مذهب، نژاد، جنسیت، گرایش‌ جنسی و یا عقاید را نفی کرد. خروج آمریکا از پیمان مبارزه با تغییرات اقلیمی (پاریس) از دیگر اختلاف‌هایی بود که رئیس جمهور فرانسه نارضایتی خود را از آن پنهان نکرد و خواهان تغییر نگرش دونالد ترامپ نسبت به آن شد. اعتراضی که البته چندان هم بی نتیجه نبود و سبب شد تا ترامپ در کنفرانس خبری مشترک، از احتمال تغییر موضعش در قبال توافق پاریس سخن بگوید.

ایران و سوریه از دیگر مسائل مورد مذاکره دو کشور بودند که جزئیات چندانی در رابطه با آن منتشر نشده؛ هر چند در رابطه با سوریه مکرون بر «عدم لزوم برکناری بشار اسد» تأکید کرده و در مورد ایران نیز ترامپ در اظهاراتی خصمانه، از کشورمان در کنار کشورهایی چون کره شمالی و سوریه به عنوان دشمنان جدی هر دو کشور آمریکا و فرانسه نام برده است. ترامپ که از تعهد و پایبندی فرانسه به برجام مطلع بود، در این سفر تلاش کرد تا کارشکنی های دولتش در قبال برجام را مخفی کرده و اعلام کرد  «هر چند شخصا مخالف این قراد داد(برجام) است؛ اما در مدتی که به ریاست جمهوری آمریکا رسیده، در عمل کاری برای لغو آن انجام نداده است». بنابراین مباحث دنیای سیاست و چانه زنی های مربوط به آن بخش اصلی سفر ترامپ به فرانسه را تشکیل می داد؛ هر چند این نشست دارای حاشیه هایی نیز بود که کمتر از مباحث اصلی مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت.

 ترامپ که با همسری ۲۴ سال کوچکتر از خود به کاخ الیزه رفته بود، در مقابل مکرون که ۲۵ سال از همسرش جوانتر بود لب به تعریف و تمجید از بانوی اول سالخورده فرانسه گشود. ترامپ در جریان شام و قدم زدنهای مشترک با این زوج نا همگون فرانسوی، نتوانست از کنایه های جنسیتی همیشگی خود فاصله بگیرد و به رسم عادت شروع به اظهار نظر پیرامون بدن بانوی اول فرانسه  کرد. او خطاب به ماکرون و همسرش از عباراتی همچون «خانم بریژیت خوب به نظر می رسد»، «فرم بدنی خوبی دارد» و «زیباست»، استفاده کرد که در عرف دیپلماتیک به هیچ عنوان اصطلاحات رایج و قابل قبولی نیستند و تنها از فردی همچون ترامپ انتظار می رود که چنین سخنانی را بیان کند.

اظهاراتی که به تفصیل در رسانه های آمریکایی بازتاب یافت و خصوصاً شبکه هایی همچون «سی ان ان» به واسطه آنها ترامپ را مورد تمسخر و انتقاد قرار دادند و این رفتارهای خارج از عرف او را سبب ساز تخریب چهره آمریکا در عرصه جهانی دانستند. سخنان ترامپ همچنین با واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی روبه رو شده است. بسیاری از کاربران آمریکایی توییتر و فیسبوک، این اظهارات ترامپ را نوعی «آزار جنسی» مخاطب عنوان کرده اند. این نخستین بار نیست که ترامپ چنین رفتار آزاردهنده ای با خانم‌ها دارد. وی در هفته های گذشته در حالی که تلفنی با «لیو وردکار»،  نخست وزیر  ایرلند گفتگو می کرد تا انتصاب   ویرا به سمت نخست وزیری ایرلند تبریک بگوید، به لبخند یک خبرنگار زن حاضر در دفتر کارش در کاخ سفید واکنش نشان داد. ترامپ ناگهان در میان صحبت هایش اعلام کرد: «هم اکنون تعداد زیادی از خبرنگاران زیبای شما اینجا هستند.» وی سپس به یک خبرنگار زن اشاره کرد و گفت: «اهل کجا هستی؟ بیا اینجا» !   بدین تریب به نظر می رسد هر چند ایوانکا دختر ترامپ می کوشد با تعریف و تمجید از پدرش در مجامع بین المللی، نگرش سخیف وی به زنان را لاپوشانی کرده و تصویری جدید از پدرش بسازد؛ اما ترامپ در هر برخورد خود با مقامات خارجی رد پایی از خود به جای می گذارد که نماد کاملی از نگرشهای جنسیتی وی و رویکرد نازلش نسبت به زنان است.

کد خبر 311143

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.