به کیسه های پلاستیکی "نه" می گوییم

با توجه به افزایش روزافزون استفاده از مواد پلاستیکی بنا به اعلام سازمان محیط زیست روز ۲۱ تیر ماه به عنوان روز بدون نایلکس انتخاب شده است.

به گزارش ایمنا، برای اولین بار کیسه های پلاستیکی در اواخر دهه ۵۰ میلادی به بازار عرضه شدند. اما در ابتدا خیلی به میزان تخریب این مواد دقت نمیشد تا اینکه محققان به میزان بالای خطر این مواد برای محیط زیست پی بردند. در واقع زمانی که کیسه ها و ظروف پلاستیکی، جایگزین کیسه های پارچه ای و کاغذی خود شدند، کسی تصور نمی کرد همین جایگزین ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شود.

براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از ۳میلیون تن پلاستیک تولید می شود، بیشتر این پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صدها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.

با دقت و وسواس مواد پلاستیکی در مبدا تفکیک شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: روزانه هزار تن پسماند در شهر اصفهان تولید می شود که ۳۰ درصد آن مواد بازیافتی است.

امیرحسین کمیلی ادامه می دهد: از این ۳۰ درصد که حدودا ۳۰۰ تن در روز است ۱۷ الی ۲۰ تن آن مواد پلاستیکی است البته ۴۰ تن مواد پلاستیکی نیز در پسماند تر باقی می ماند که وارد ضایعات می شود.

وی بیان می کند: اصفهان در تفکیک از مبدا رتبه خوبی دارد اما نسبت به ایده آل فاصله داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از شهروندان خواست تا در ابتدا از مواد پلاستیکی کمتری استفاده کنند و سعی نمایند از مواد باکیفیت تر خریداری کنند.

کمیلی  اظهار می کند: باید به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی از کیسه های پارچه ای و تجدیدپذیر و کاغذی استفاده کنید.

وی با اشاره به اینکه باید سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم، ادامه می دهد: البته اگر مجبور به استفاده از مواد پلاستیکی شدید باید مواد پلاستیکی را با دقت و وسواس در مبدا تفکیک کنید حتی یک پلاستیک کوچک نیز نباید با پسماند تر مخلوط شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهروندان می توانند پسماند خشک خود اعم از مواد پلاستیکی را به ایستگاههای ثابت بازیافت تحویل دهند، می گوید: ایستگاه ثابت بازیافت در شهر اصفهان فعال است و شهروندان می توانند با مراجعه به این ایستگاهها به حفظ محیط زیست کمک کنند.

کمیلی خاطرنشان می کند: البته خودروهای جمع آوری بازیافت برای افرادی که توانایی مراجعه به ایستگاههای بازیافت را ندارند، پیش بینی شده تا در زمانی معین به درب منازل مراجعه کنند.

وی اظهار می کند: البته هدف از بازیافت حفظ محیط زیست است و احداث ایستگاههای ثابت برای کاهش تردد خودروهای سنگین و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا انجام شده است از این رو از شهروندان درخواست می شود در ارائه پسماند خشک به ایستگاههای ثابت همکاری کنند.

بیشتر پلاستیک‌های معمول در بازار از فرآورده‌های نفتی و زغال سنگ تولید شده و غیر قابل بازگشت به محیط هستند و تجزیه آنها و برگشت به محیط سالهای بسیار زیادی به طول می انجامد.

شهرداری اصفهان نیز به دنبال کاهش معضلات زیست محیطی، پلاستیک های تجدید پذیر را در بازارهای روز کوثر جایگزین پلاستیک های معمول کرده است.

توزیع پلاستیک های تجدید پذیر در بازارهای کوثر

مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در این باره می گوید: بدون شک اثرات مخرب نایلکس‌های پلیمری در محیط‌زیست بر کسی پوشیده نیست چراکه نایلکس‌های پلیمری به کندی در محیط زیست تجزیه می شود و در چرخه محیط زیست اختلال ایجاد می کند.

اصغر کشاورز راد ادامه می دهد: در گذشته خانواده ها از زنبیل هایی برای خرید استفاده می کردند که باید این فرهنگ مجدد احیا شود و یا اینکه کیسه‌های پارچه ای که می توان از آن بارها استفاده کرد و یا نایلکس‌های پایه گیاهی و تجزیه پذیر جایگزین نایلکس‌های پلیمری شود.

وی تصریح می کند: از آنجایی که بخش عمده خدماتی که در زمینه تامین مایحتاج عمومی شهروندان اصفهانی از طریق بازارهای روز کوثر ارائه می‌شود تصمیم گرفتیم که فرهنگ استفاده از این پلاستیک‌های پلیمری  را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی و مشاغل شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه این نایلون‌های جدید به راحتی در محیط‌ زیست تجزیه شده و به راحتی به چرخه طبیعی باز می‌گردد، ادامه می‌دهد: سازمان میادین میوه و تره‌بار برای استفاده از پلاستیک های تجزیه‌پذیر با پایه گیاهی پیش‌قدم شده است.

 کشاورز راد بیان می‌کند: طی بررسی های انجام شده پسماندهای پلاستیکی به رغم این که جزء پسماندهای ویژه و مخاطره آمیز نیستند اما مدت زمان ماندگاری آنها در طبیعت صدها سال است که تاثیرات مخرب زیست محیطی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه اکنون شرایط تولید پلاستیک‌های تجزیه پذیر در کشور فراهم شده است، می گوید: پلاستیک‌های بر پایه گیاهی، پایداری پلاستیک های معمولی را ندارند و مدت تجزیه پذیری آنها بین ۱۲ تا ۶۰ ماه می باشد که در صورت دفن در خاک این مدت تا ۱۸ ماه کاهش می یابد و زودتر در طبیعت تجزیه می شود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی برای استفاده از این نایلون ها  اظهار می کند: از آنجا که روزانه بیش از یک تن کیسه پلاستیکی در بازارهای روز کوثر مصرف می‌شود، فرصت بزرگی برای انتشار شعارهای زیست محیطی و فرهنگی  داریم که به همین دلیل سازمان آمادگی خود را در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی در سطح شهر اعلام می کند.

کشاورز راد خاطرنشان می کند: در راستای تدابیر مدیریت شهری و اهمیت به بهداشت و سلامت محیط زیست شهر و شهروندان، جایگزینی کیسه های تخریب پذیر به جای کیسه های پلیمری را در دستور کار سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری قرار گرفته است.

کد خبر 310840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.