گرما، عامل شیوع بیماری های عفونی/آب و سبزیجات مهمترین عامل انتقال بیماری است

با شروع فصل تابستان و گرما بیماری های عفونی شایع تر و ویروس ها فعال تر می شوند که مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ و عفونت ادراری در کودکان از شاخص ترین آنهاست که مراقبت های اولیه بهداشت از مهم ترین الویت هاست.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بیماری های عفونی با علائم سرگیجه، تهوع و استفراغ به واسطه فصل تابستان و هوای گرم شیوع بیشتری دارند و نه تنها بیماری های عفونی بلکه بیماری های غیر عفونی نیز در این فصل بر اثر گرما و همچنین مسافرت های تابستانه ایجاد می شود. اکثر بیماری های عفونی که در فصل تابستان اتفاق می افتد، شامل عفونت های گوارشی مانند هپاتیت A ، اسهال و استفراغ، مسمومیت های غذایی، عفونت گوش خارجی  به دنبال شنا کردن در استخر و دریا، گرما زدگی که البته عفونی نیست و عود کردن سینوزیت هاست.

متخصص بیماری های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: اغلب این بیماری ها به ویژه مسمومیت های غذایی واگیر دار هستند و ممکن است ترشحات اسهال و استفراغ فرد مبتلا در صورت تماس با شخصی باعث انتقال عفونت شود.

آب و سبزیجات آلوده بیشترین عامل انتقال بیماری

مسمومیت های غذایی به دنبال خوردن خیلی از مواد غذایی اتفاق می افتد و  معمولا دوره درمان کوتاهی دارند به عبارتی اگر غذایی به صورت بهداشتی تهیه نشده باشد ممکن است در عرض ۶ ساعت علائم مسمومیت مانند دل درد، اسهال و استفراغ و... ظاهر شود البته در برخی موارد دوره درمان طولانی تر است و ممکن است یک روز الی یک روز و نیم طول بکشد.

دکتر کیانا شیرانی می گوید: بسیاری از مواد غذایی که باعث انتقال بیماری ها و عفونت می شوند از جمله آب، جوجه کباب، ماکیان، مرغ و تخم مرغ، سبزیجات آلوده، گوشتی که به خوبی پخته نشده باشد، لبنیات  است ولی بیشترین انتقال بیماری را آب و سبزیجات آلوده دارند.

از جمله بیماری های فصل گرما را می توان گلو درد، گرما زدگی، عفونت های ادراری ، کم آب شدن بدن، یبوست، تبخال، زگیل و قارچ پا و عفونت های گوش خارجی، تورم و مسمومیت غذایی نام برد که برای پیشگیری و درمان هریک از آنها باید علائم و موارد پیشگیری را در نظر گرفت.

عدم تاثیر آنتی بیوتیک در بیماری های ویروسی

ویروس ها در گرما فعال تر شده و شیوع بیماری های عفونی نیز در فصل تابستان بیشتر می شود که عفونت ادراری از شایع ترین بیماری ها در کودکان است و مصرف آنتی بیوتیک های قوی در بیماری های ویروسی به ویژه مسمویت غذایی توصیه نمی شود و همچنین به دلیل اینکه اکثر بیماری های تنفسی فوقانی ویروسی هستند به هیچ وجه توصیه به مصرف خودسرانه دارو نمی شود.

شیرانی با اشاره به اینکه این بیماری ها در هر سنی ممکن است رخ دهد، ادامه می دهد:  در کودکان و در افراد مسن بیماری با شدت بیشتری ظاهر و یا عوارض بیشتری به جا می گذارد که حتی مرگ و میر بیشتر در سنین کودکی و پیری است.

در رابطه با اسهال باید اشاره کرد که میوه، سبزی خام و غذاهای شیرین اسهال را بدتر می کند و باید از غذاهای ساده مانند کته، ماست، دوغ و چای و در مورد استفاده کرد.

سرگیجه، تهوع و استفراغ علائم بسیاری از بیماری ها مانند گوش، گوارش، گرما زدگی و طیف وسیعی از بیماری های عفونی است و درمان بیماری های عفونی در فصل گرما بسته به نوع بیماری متفاوت خواهد بود که برای عفونت های گوارشی استراحت و جایگزینی مایعات و غذاهای متنوع با حجم کم، بهترین درمان و در صورت حاد بودن اسهال و استفراغ و تب بالا باید به پزشک مراجعه کرد.

"وبا" و "بوتولیسم" از خطرناک ترین بیماری ها

متخصص بیماری های عفونی همچنین اظهار می کند: از بین عفونت های گوارشی و مسمویت های غذایی، "وبا" یکی از خطرناک ترین بیماری ها عفونی است که به دنبال آب و سبزی آلوده منتقل می شود و همراه با اسهال بسیار شدید است.

"بوتولیسم" از دیگر بیماری های خطرناکی است که با مصرف کنسرو های آلوده، فرد دچار بوتولیسم می شود. تهوع و استفراغ،  درد، افتادگی پلک ها و فلج نزولی از سر از علائم این بیماری به شمار می آید و برای پیشگیری از این بیماری حتما باید هر کنسرو حداقل ۱۰ دقیقه در دمای ۱۰۰ درجه جوشیده شود.

در مسافرت ها نیز باید حتما از آب تصفیه شده و کلر زده استفاده  و به هیچ عنوان آب رودخانه و چاه استفاده نشود همچنین حتما کفش محکم و بسته بپوشید زیرا با پوشیدن کفش های نیمه باز، پوست پا آسیب می بیند و جسم خارجی به پا وارد وباعث ورود انگل ها می شود.

کد خبر 310689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.