اصفهان الگوی کلانشهرهای کشور در فرهنگ سازی حمل و نقل و ترافیک است

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: اصفهان الگوی کلانشهرهای کشور در فرهنگ سازی حمل و نقل و ترافیک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پوریا محمدیان یزدی در مراسم رونمایی از شبکه فناوری اطلاعات حوزه حمل و نقل و ترافیک که در قالب شصت و دومین برنامه از سری برنامه های هر هفته چند افتتاح برگزار شد، اظهارکرد: در مقایسه اصفهان با کلانشهرهای دیگر کشور باید گفت اصفهان در جهت ارتقا فرهنگ ترافیک تلاش های زیادی کرده و به خصوص در ۲ سال گذشته بازخورد اقدامات شهرداری در شبکه های مجازی مشهود است.

وی به بازدید خود از پروژه های عمرانی شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: شهرداری اصفهان پروژه های عمرانی زیادی را کار کرده و یا در حال اجرا دارد و خوشبختانه توسعه خطوط بی آر تی از طرح های شاخصی است که با جدیت در این کلانشهر در حال انجام است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور ادامه داد: نوع عملکرد شهرداری در اجرای مسیر های بی. آر. تی، حفظ فضای سبز موجود در حاشیه ایستگاهها، استفاده از امکانات هوشمند و دوربین ها در حد تراز بالا بود.

محمدیان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان با نکته بینی و نکته سنجی از امکانات موجود بهترین استفاده را کرده است.

وی اظهارکرد: استفاده از پل عابرمکانیزه و آسانسور در مسیر بی. آر. تی و نوع تفکیک مسیر دوچرخه از نکات مثبت و قابل تقدیر شهرداری اصفهان در حوزه حمل و نقل است.

وی با تاکید بر اینکه در مقایسه با کلانشهرهای دیگر، اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل در اصفهان انجام شده است، ادامه داد: راه اندازی اولین کتابخانه دیجیتال در حوزه حمل و نقل تحت عنوان ترافیک پدیا اقدامی نو و بکر در کل کشور است و اگرچه این نرم افزار برای شهرداری اصفهان طراحی شده است اما در سطح کشور قابل استفاده خواهد بود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور اضافه کرد: ایجاد نرم افزار ترافیک یار باعث ایجاد ارتباط دوسویه بین شهروندان و دستگاههای اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات مهم در تصادفات نحوه گزارش اتفاقات در صحنه، محل و ابعاد و وسعت حادثه است با این نرم افزار هر شهروند می تواند با استفاده از گوشی همراه خود تصاویر حادثه را به مراجع ذی صلاح ارسال کند بر این اساس می توان در جهت ایمن سازی گام موثری برداشت.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور در ادامه از تهیه طرح مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفها از سوی شهرداری این کلانشهر خبر داد و گفت: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان پس از تهیه در استانداری اصفهان بررسی و تصویب شده و هم اکنون این طرح در دستور کار شورای عالی ترافیک است و با تصویب طرح در شورای عالی این مطالعات سند بالادست در حوزه حمل و نقل محسوب می شود.

محمدیان خاطرنشان کرد: در این سند به توسعه اتوبوسرانی و خطوط بی آر تی پرداخته شده است و از نکات مثبت طرح جامع محسوب می شود.

وی ادامه داد: ظرف ۲ ماه آینده مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک پروسه قانونی خود را در وزارت کشور طی می کند و با حضور شهردار و اعضای شورای عالی این طرح مصوب خواهد شد و به عنوان سند بالا دستی مطرح می شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع ایمنی در حوزه دوچرخه به عنوان حمل و نقل پاک از موضوعاتی است که امسال از سوی دولت در اولویت کاری قرار گرفته است، گفت: در این رابطه طبق آموزه های قرآنی هر کسی جان یک نفر را نجات دهد جان کل بشریت را نجات داده است بر این اساس مقام معظم رهبری تاکید کردند علاوه بر سیستم ناجا، دستگاههای دیگر همچون شهرداری و وزارت راه وارد شوند و این موضوع را حل و فصل کنند تا آمار تصادفات به حداقل برسد.

محمدیان افزود:  در جهان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به دلیل تصادف جان خود را از دست داده اند که ۸۰ درصد این تصادفات در کشورهای در حال توسعه بوده است.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته در ایران نیز ۲۳۸ هزار نفر بر اساس تصادف کشته و یک میلیون ۳۰۰ نفر نیز مجروح شده اند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور اضافه کرد: با این تصادفات ۶ درصد به تولید ناخالص ملی ضرر وارد شده است که این موضوع حائز اهمیت است.

محمدیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون خودرو در کشور پلاک گذاری شده که در ۱۰ سال اخیر ۱۴۳ درصد افزایش داشته است و برای ۳۸ میلیون نفر نیز گواهی نامه صادر شده است.

وی اظهارکرد: ۱۱ میلیون موتورسیکلت نیز در کشور پلاک شده است که ۵۰ درصد آنها فرسوده است.

وی ادامه داد:  با اقدامات صورت گرفته تعداد تصادفات کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور اظهار کرد: پلیس راهور موظف است سیاست های شهرداری را پیاده کند برهمین اساس شهردار مکلف است قبل از شروع هر سال سیاست هایش را به فرمانده نیروی انتظامی استان اعلام کرده تا این فرماندهی، سیاست ها را به پلیس راهور اعلام کند.

وی ادامه داد: در سال گذشته شورای اسلامی شهر تهران ۷۰ یا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به پلیس راهور تهران کنار گذاشته است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور ادامه داد: ۵ درصد از محل جرائم رانندگی نیز هزینه برای برنامه های رادیو و تلویزیون در جهت فرهنگ سازی ترافیک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ۱۰ درصد از زیرساخت های مربوط به تصادفات باید سالانه کاهش پیدا کند.

محمدیان یزدی در ادامه گفت: در شهر تهران سالانه ۷۲۵هزار تن آلودگی هوا تولید می شود که  ۸۵ درصد آن مربوط به منابع متحرک است که عمده آن مربوط به pm یا ذرات معلق در هواست که از ۷۰ درصد منابع متحرک خارج می شود.

وی ادامه داد: در شهر تهران و اکثر کلانشهرها۹۱ درصد خودوری انژکتوری و ۹ درصد خودروی کاربراتوری وجود دارد که خودروهای کاربراتوری۵۱ درصد آلودگی را تولید می کنند، این خودروها همان ناوگان فرسوده فعال در سطح شهرها هستند.

وی اضافه کرد: تاکسی ها که سهم ۵ درصدی خودروها را در بر می گیرند ۱۵ درصد، وانت های کاربراتوری با آمار ۲۱ درصدی، ۶۰ درصد و اتوبوس های فرسوده با سهم ۲۰ درصدی نزدیک به ۵۰ درصد آلایندگی را تولید می کنند.

 مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت های موجود در کشور کاربراتوری هستند که از ابتدای امسال جلوی تولید آن ها گرفته شد و موتورسیکلت های انژکتوری تولید می شوند.

وی ادامه داد: یک خودروی کاربراتوری ۴۰ گرم بر کیلومتر تولید ذرات معلق در هوا دارد که معادل فعالیت ۱۵ خودرو پراید انژکتوری است و یک موتور سیکلت هم ۸ برابر یک خودروی انژکتوری آلودگی به شهر وارد می کند.

محمدیان یزدی یادآور شد: بر همین اساس طرح LEZ برنامه ریزی شد که بر اساس آن محدوده ای برای انتشار کم آلودگی هوا ایجاد شود که پایه کار بر روی محدوده زوج و فرد قرار داده شد تا وضعیت تردد خودرو را در محدوده زوج و فرد کنترل کنیم و خودروهای کاربراتوری و انژکتوری و خودرو های فرسوده را تفکیک و اعمال قانون کنیم.

وی اظهار کرد: خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی هر ۲۴ ساعت شامل ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند؛ با توجه به اینکه زیر ساخت ها را دولت فراهم کرده باید دوربین ها در سطح شهر فعال شده و این کار را اجرایی کند.

این مقام مسئول کشوری ادامه داد: سن فرسودگی برای خودرو سواری ۲۰ سال، برای تاکسی ها ۱۰ سال و برای موتورسیکلت ۸ سال عنوان شده است.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت در حوزه مدیریت سفر بحث تردد ناوگان باری و پخش بار در سطح شهر هم تدابیری اندیشیده شده که اگر از این زیر ساخت هوشمندی که ایجاد شده استفاده شود شاهد کاهش آلودگی هوا و برخورد با خودرو هایی که آلایندگی زیادی تولید می کنند خواهید بود.

کد خبر 310633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.