۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
از ماست که بر ماست

شهرضا – بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی نه ربطی به سیاست دارد و نه کم کاری مدیران، شهروندان یک شهر نیز سهم بسیار زیادی در کاهش یا افزایش آنها دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، ترافیک شهری مسئله بغرنجی است که بارها درباره آن گفته شده و از طرح هایی که درباره آن اجرا شده هم انتقادات و تحلیل ها و تحسین های بسیاری بیان شده است.

مردم روزانه زمان زیادی از عمر خود را در صف های طولانی خودروها تلف می‌کنند، البته گریزی از این ناگزیر نیست چون زندگی شهری امروز به گونه‌ای پیش رفته است که ترافیک نیز جزئی لاینفک از آن محسوب می‌شود، فقط شدت و ضعف آن در مناطق مختلف فرق می‌کند.

شهرضا، شهر آرامی که تا حدود یک دهه قبل در خیابان های آن خبری از ترافیک و صف های طولانی خودروها نبود نیز، این روزها با این پدیده زندگی مدرن شهری دست به گریبان است.

در اینکه علت های ترافیک شهری شهرضا چیست، بارها سخن گفته شده و خبرنگاران صدها گزارش تهیه کرده‌اند و حل این مشکل، تقریباً به پای ثابت همه جلسات شورای ترافیک شهرستان نیز تبدیل شده است.

اما باید اعتراف کنیم که بخش زیادی از معضل ترافیک شهری نیز به رفتار شهروندان بستگی دارد؛ کسانی که با رفتار نا بههنجار خود، به این ناهنجاری شهری دامن می‌زنند که اگر نبود این رفتارهای غیر مسئولانه، شاید مشکل ترافیک نیز تا این حد بزرگ و بغرنج نمی‌شد.

گذری کوتاه در خیابان انقلاب اسلامی و شهید بهشتی شهرضا شما را با ده‌ها منظره از انچه تخلفات عمدی شهروندان نام دارد، مواجه می‌کند و به ناگاه این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که، «خودخواهی تا چه حد؟»

شهروندانی که برای آنکه مسیر کوتاهی را تا میدان طی نکنند در وسط همان خیابانی که در آن قرار دارند، دور می‌زنند، بدون توجه به اینکه این رفتار آنان گاه سبب ایجاد صفی طولانی از خودروها می‌شود.

رانندگان بی احتیاطی که بی محابا و بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و استفاده از چراغ راهنما، وارد خیابان اصلی می‌شوند، و با این رفتار خود سبب ایجاد تصادفی می‌شوند که خودش عامل ایجاد ترافیک سنگین خودرویی و گاه تصادفاهای بعدی می‌شود.

شهروندان بی مسئولیتی که با پارک دوبله و سوبله مقابل درمانگاه‌ها، فروشگاه‌ها و پاساژها راه‌بندان ایجاد می‌کنند، شاید متوجه نباشند که کار آنها چقدر به زیان سایرین است.

اگر خوب به این رفتارها بنگریم و در آنها تفکر کنیم، خواهیم دانست که هیچ یک از مسئولان در بروز آنها مقصر نیستند بلکه این رفتار غلط ماست که ما را در بحرانی حل ناشدنی قرار می‌دهد.

کسانی که برای انجام یک کار ساده از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و با حضور خود، سنگی می‌شوند در کنار هزاران سنگ دیگری که در مسیر آمد و شد عمومی است، باید اندکی در رفتار خود تجدید نظر کنند.

هر روز در مقابل مدارس سطح شهر ده‌ها خودروی شخصی را مشاهده می‌کنیم که در منتظر خوردن زنگ مدرسه هستند، والدینی که گمان می‌کنند با این کار، خدمتی به فرزندانشان می‌کنند در حالی که زیان این کار به مراتب بیشتر از سود آن است، چون به سادگی می‌توان با استخدام یک سرویس مدرسه، امکان آمد و شد ۴ یا ۵ نفر از دانش آموزان را فراهم کرد در حالی که در شرایط فعلی ۴ یا ۵ خودروی شخصی برای آنها به کار گرفته می‌شود.

پلیس می‌تواند تخلف ما را جریمه کند اما فکر ما را تنها خود ما می‌توانیم تغییر دهیم، پس باید اندکی بیندیشیم که رفتارهای ما به چه قیمتی برای خود ما دیگران تمام می‌شود.

هزاران بار درباره ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، بستن کمربند ایمنی و رهایت سرعت مطمئنه هشدار داده شده اما باز هم تعدادی زیادی به آن عمل نمی‌کنند و با این کار، برای خود و دیگران مشکل ایجاد می‌کنند که یکی از آنها تشدید ترافیک شهری است.

 باید این احتمال را بدهیم که وقتی رفتار ما یک راه‌بندان طولانی را ایجاد کرده، شاید در انتهای این مسیر پر از دود و آهن و گرما، یک بیمار قلبی در یک آمبولانس منتظر رسیدن به پزشک است که هر ثانیه برای او ارزشی به اندازه یک عمر دارد.

لازم است قدری از انتقادهایمان به این و آن کم کنیم و در رفتار خود تجدید نظر کنیم چون بخش بسیار زیادی از آنچه گریبان شهرنشینان امروزی در شهرضا و سایر شهرها را گرفته، ناشی از اعمال خودشان است.

کد خبر 310547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.