تلالو باور «ما می توانیم» در پروژه مرکز همایش ها نمایان است

اصلی ترین نکته ای که زیر پوسته های آجری و سیمانی پروژه مرکز همایش های بین المللی می توان مشاهده کرد تلالو روحیه ما می توانیم است و این صحبتی است که در کنار تمام سختی ها همگان به آن اذعان می کنند.

به گزارش ایمنا، صبح امروز جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیران شهرداری و مهندسان پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای، به اتفاق هم بازدیدی از روند این پروژه داشتند. در این بازدید سالن اصلی مرکز، سالن های همجوار جانبی، موتورخانه و سایر بخش ها دیده و صحبت هایی پیرامون آن مطرح شد.

مرکز همایش های بین المللی در شرق اصفهان قرار گرفته و امید است با تکمیل رینگ چهارم ترافیکی مسیر عبور و مروری همواری برای آن تهیه شود. این مرکز که با هدف برگزاری اجلاس بین المللی ساخته شده، مجوز ساخت آن در سال ۸۹ به تصویب شورای شهر اصفهان رسیده و در سال ۹۰ کلنگ شروع آن به زمین زده شده است.

این مرکز ابتدا قرار بوده تا در کیش ساخته شود اما به گفته عباس حاج رسولیها عضو شورای شهر اصفهان، پس از اطلاع رهبر معظم انقلاب از این موضوع ایشان دستور می دهند تا این پروژه در یکی از شهرهای کشور ساخته شود. از این رو بین مدیران دولتی، دو شهر اصفهان و شیراز برای ساخت این مرکز پیشنهاد، که در نهایت اصفهان برای ساخت این مرکز انتخاب می شود.

در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان برای این مرکز هزینه شده است و باید ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم برای آن هزینه شود. این درحالی است که تمامی ساخت و ساز ها و طراحی ها در داخل انجام شده و اگر بنا بود شرکت های خارجی عهده دار ساخت این مرکز شوند چیزی حدود هزار میلیارد تومان بابت ساخت این مرکز باید پرداخت می شد. همچنین به گفته رئیس شورای شهر اصفهان حداکثر زمان بهره برداری این پروژه به صورت کامل ۲ سال دیگر خواهد بود.

آورده های مرکز بیش از هزینه هاست

در جلسه ای که بعد از بازدید اعضای شورای شهر اصفهان برگزار شد، ابوالفضل قربانی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان اظهار کرد: از جمله مصوباتی که هیچ یک از اعضای شورا در مورد آن مخالفتی نداشتند به مصوبه احیا میدان امام علی(ع) و مرکز همایش های بی المللی می توان اشاره کرد.

وی افزود: این موضوع به دلیل آورده های این پروژه است در حالی که برخی می گویند اگر این هزینه صرف مترو می شد اکنون یک خط مترو به طور کامل داشتیم.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان اضافه کرد: درست است که مترو پروژه ای مهم برای شهر است اما باید به مزایای این پروژه هم دقت شود، این درحالی است که ساخت این پروژه تا امروز باعث رونق اراضی محدوده پروژه شده است.

قربانی اضافه کرد: این پروژه دستاوردهای خوبی برای ما داشته است و میزان آورده آن قطعا بیش از میزان هزینه های آن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت این پروژه قرار بود به مهندسان آلمانی و ژاپنی متوسل شویم گفت: اما هزینه های انجام این پروژه توسط آنان بسیار زیاد بود، با این حال مهندسان و طراحان ایرانی از اول مراحل این پروژه را اجرا کرده اند.

این عضو شورا تصریح کرد: این در حالی است که تا قبل از انقلاب اگر پلی قرار بود ساخته شود یا به مهندسان امریکایی و یا ژاپنی باید مراجعه می کردیم.

قربانی بیان کرد: این پروژه می تواند افتخارات زیادی برای ما فراهم کند از این رو درخواست دارم اعضای دوره بعدی از مسائل سیاسی که در مورد این پروژه مطرح است جلوگیری کنند.

افتخار ما اجرای فرمان ولایت است

در ادامه این جلسه کریم نصر اصفهانی عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه ساخت این مرکز در این مکان توسط اداره راه و شهرسازی انتخاب شده است گفت: این مکان بهترین گزینه برای ساخت این پروژه بود که به لطف خدا پیشرفت خوبی هم در این منطقه رخ داده است.

وی ساخت این مکان را به دستور رهبر انقلاب اسلامی عنوان کرد و ساخت آن را افتخاری برای اجرای فرمان ولایت دانست.

این عضو شورا با اشاره به اینکه تا به امروز کم لطفی های زیادی نسبت به ساخت این پروژه صورت گرفته است گفت: با این وجود پیشرفت خوبی را در ساخت این پروژه شاهدیم.

نصر اصفهانی یکی از مشکلات شهر تهران را تجمیع تمامی ارگان ها و بخش های مختلف در این شهر دانست وگفت: باید بسیاری از مراکز این شهر در سایر شهرهای کشور منتقل شود زیرا ایجاد مشکلی برای یکی از این ارگان ها به آبروی نظام لطمه وارد می شود.

وی افزود: از این رو ساخت این مرکز در اصفهان هم از این لحاظ و هم از جهت توسعه پایدار شهری مطلوب است.

عضو شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه فعالیت مدیریت بهره برداری این پروژه از هم اکنون می تواند عاملی برای احصاء کمبودها شود افزود: مطلوب است در کنار آن مباحث بازرگانی نیز در این پروژه به طور جدی تری دیده شود.

لزوم توجه به معماری اسلامی در پروژه

در بخش دیگر این جلسه سید کریم داوودی نائب رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر با اشاره به مباحثی که در مورد هزینه های ساخت این پروژه مطرح بوده است گفت: یکی از شرکت های مالزیایی که قرار بود این پروژه را بسازد مطرح کرده بود که به ازای هر کیلو اسکلت ۵ دلار دریافت می کند.

وی بیان کرد: اما با اتکا به توان مهندسان ایرانی این پروژه به ازای هر کیلو اسکلت هزینه ای بالغ بر ۱ دلار را در برداشته است.

نائب رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر با اشاره به اینکه معماری داخلی این بنا بهتر است مطابق با معماری ایرانی اسلامی باشد و بهتر است در مورد آن تجدید نظر صورت گیرد گفت: هزینه استفاده از معماری ایرانی اسلامی نیز تفاوت چندانی با معماری های مدرن ندارد، اما باید این معماری ها به نحوی باشد که هویت شهر مشخص شود.

کد خبر 310540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.