ترویج کتابخوانی، از اصلی ترین راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در کشور است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهمترین اقدامات برای کتابخوانی، ترویج کتابخوانی است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری ایستگاههای کتابخوانی کودکان و نوجوانان که در میدان امام اصفهان برگزار شده و همزمان با جشن امضای کتابهای خود، به خبرنگار ایمنا اظهار داشت: اینکه اقدامات فرهنگی و ترویج کتابخوانی از فضاهای بسته خارج شده و بین مردم قرار بگیرد اتفاق بسیار خوبی است که باعث می شود هم فضاهای شهری صورت فرهنگی بگیرند و هم بر روی مردمی که از اینجا عبور می کنند تأثیر بگذارد.

علی اصغر سیدآبادی با تأکید بر اینکه مردم ما در مقایسه با کشورهای منطقه کتابخوان هستند و در مقایسه با برخی کشورها کمتر کتابخوان هستند و علاقه به کتاب و کتابخوانی در مناطق مختلف کشورمان نیز تفاوت دارد و بطور متوسط میزان مطالعه در ایران 12 و 33 صدم درصد است، افزود: در همه جای دنیا یکی از مهمترین اقدامات برای کتابخوانی، ترویج کتابخوانی است و اگر یک مسئله ای بخوبی ترویج نشود ازبین می رود و بنظر من مشکل اصلی که سبب شده مردم ما کمتر اشتیاق به کتاب خواندن داشته باشند ترویج اندکی است که در این زمینه صورت می گیرد اما باید به رویدادهایی این چنین امیدوار بود که می تواند در امر کتابخوانی تأثیر بگذارد.

این نویسنده کتابهای کودکان و نوجوانان تصریح کرد: هم در انتشار کتابهای خوب و هم در برنامه های ترویج کتابخوانی و بطور کلی در فعالیتهای فرهنگی، حرکتهای خودجوش مردمی نسبت به اقدامات دولتی تأثیر بیشتری می گذارد، منتهی این به این معنی نیست که دولت حضور نداشته باشد و حمایت نکند اما کار اصلی را باید خود مردم انجام بدهند و خوشبختانه اهمیت باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان به این است که کار بصورت مردمی انجام می شود.

سیدآبادی ادامه داد: این نکته اهمیت زیادی دارد که ما پدر و مادرها، ما خانواده ها یا معلمان باید به این نتیجه برسیم که کتاب خواندن مهم است و فایده دارد، چون بعضی وقتها فکر می کنیم وقتی تلویزیون هست و وقتی وسایل سرگرم کننده هست دیگر چه نیازی به کتاب وجود دارد! اما پژوهش های زیادی نشان میدهد که هیچکدام از آن وسایل جای کتاب را نمی تواند بگیرد چراکه کتاب کارکردهایی برای بچه ها و بزرگترها دارد که سایر وسایل سرگرمی و آموزشی ندارند. بنابراین اگر ما به این آگاهی برسیم که کتاب مهم است خودمان به ترویج کتاب خواهیم پرداخت.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: مهم ترین راه برای اینکه بچه ها کتاب خوان بشوند خواندن کتاب در منزل ها است، اگر پدر یا مادر برای بچه ها کتاب بخوانند همزمان که برایش داستان می خوانید و او از داستان لذت می برد درواقع با صدای شما دارد لذت می برد و شما کنارش هستید و به نحوی ارتباط عاطفی خانواده را با بچه ها تقویت می کند./

کد خبر 310399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.