هولتر ۲۴ ساعته؛ دستگاهی برای سنجش فشارخون در منزل و محل کار

هولتر، دستگاه سنجش فشار خون است که کمک زیادی به تشخیص و درمان صحیح بیماران و بررسی نوسانات فشار خون می کند.

فوق تخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: تعداد بررسی فشار خون و ضربان توسط این دستگاه، توسط پزشک معالج تنظیم می شود که معمولا هر نیم ساعت تا یک ساعت یکبار است. (که البته  در خواب تعداد کمتری صورت می گیرد.)

دکتر هادی زاده افزود: این دستگاه کوچک و سبک هیچ محدودیتی در فعالیت های افراد ایجاد نکرده، به گونه ای که قسمت لاستیکی آن روی بازو بسته شده و قسمت دیجیتال آن در زیر لباس قرار داشته و قابل دیدن برای دیگران نیست.

وی در ادامه بیان داشت: این دستگاه به مدت ۲۴ ساعت همراه فرد بوده و وزن و اندازه آن تقریبا دو برابر گوشی تلفن همراه معمولی است.

این فوق تخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: با توجه به این که فشار خون  در طول شبانه روز تغییرات مکرری دارد، چنانچه از این دستگاه استفاده شود، می تواند اطلاعات دقیق تری از میانگین فشار خون بیمار و نیز نوسانات آن در اختیار پزشک قرار دهد و بنابراین تصمیم گیری لازم برای درمان به صورت کامل تر و بهتر صورت می گیرد.

هادی زاده موارد استفاده متعددی برای استفاده از این دستگاه عنوان کرد افزود: برخی از آنها شامل موارد زیر است:

الف) فشارخون روپوش سفید (بیمارانی که فقط درموقعیت های خاص مثلا در مطب یا… فشار خونشان بالا است و دربقیه موارد فشار بالا ندارند)

ب) بررسی نوسانات فشار خون در طول ۲۴ ساعت

پ) تشخیص افزایش فشارخون در شب

ت) بررسی نوسانات فشار خون در حین انجام کارهای روزانه

ث) بررسی تاثیرداروها در طول ۲۴ ساعت

ج) بررسی فشار خون مقاوم به دارو

چ) تصمیم در مورد شروع دارو و در صورتی که فشار خون بیمار لب مرزی باشد.

ح) بررسی فشارخون در حین حاملگی (در برخی موارد)

خ) بررسی فشار خون ماسکه (افرادی که علیرغم فشاربالا به دلایلی درمطب فشارخونشان نرمال می شود)

د) در مواردی که فشارخون نوسانات زیادی دارد و قابل کنترل نیست.

به گزارش ایمنا، الکتروکاردیوگرام دینامیک یا هولتر در پزشکی به روشی تشخیصی برای پایش و مونیتورینگ فعالیت قلب در تشخیص بی‌نظمی‌های تپش در قلب برای یک دوره زمانی بلندمدت از ۲۴ تا ۴۸ ساعت گفته می‌شود که به افتخار مخترع آن نورمن هولتر به این نام شناخته می‌شود.

در این روش، دستگاه فشار سنج اتوماتیکی در اختیار شما قرار می گیرد که در حالی که شما مشغول انجام فعالیت های روزانه خود هستید، به طور مکرر فشارخون و ضربان قلب شما را بررسی و ثبت کند.

کد خبر 309655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.