طرح آمایش شهری توسط معاونت برنامه ریزی در حال تدوین است/ اجرای عدالت فضایی در شهر

شهردار اصفهان گفت: در کنار آمایش سرزمین ، معاونت برنامه ریزی در حال رقم زدن آمایش شهری  است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی نژاد در مراسم افتتاح پروژه های منطقه 8 ضمن گرامیداشت قوه قضائیه گفت: سخنان خود را جمله ای از شهید بهشتی معمار عدالت و قضا آغاز می کنم که فرمودند یکی از آفت های حیات اجتماع ما رواج دعوت زبانی و قلمی و عدم دعوت علنی  است، به این معنا که حرفهای زیبا بزنیم ولی عمل نکنیم، اینکه مسائل به صورت تئوری همه جا عنوان شود ولی از اقدام بحثی نباشد.

وی افزود: جمله ای دیگر از شهید دکتر بهشتی در رابطه عملکرد خود از زبان خواهر ایشان شنیدم که فرموده اند: برای یک مسئول دلسوز مملکت ۴ ساعت خواب کافی است.

شهردار اصفهان ادامه داد: بعضی از عزیزان به من خرده می گرفتند که وقت گذاری بیش از حد می شود و باید تقسیم کار شود ولی این وقت گذاری از معیار های شهید بهشتی بوده است و به آن عمل می کردند.

جمالی نژاد تاکیدکرد: چون بحث معماری عدالت و قضا است باید عرض کنم که یکی از دغدغه های بنده عدالت قضایی و شهری بوده و هست.

وی اظهارکرد: زمانی که در استانداری مشغول به کار بودم یکی از مسائلی که دنبال میکردم و اصرار به انجام آن داشتم شروع مطالعات آمایش سرزمین بود.

شهردار اصفهان ادامه داد: خوشبختانه با همت همکاران در معاونت عمران و اداره کل امور شهری آمایش سرزمین را در دستور کار قرار دادیم.

جمالی نژاد اضافه کرد: در این بحث یک نکته ای مطرح می شود که شامل تجسم نظام و اقتصاد شهری و نحوه ی مدیریت سرزمین در یک کشور است که با مطالعه آن میزان تعادل جمعیت شهرها نیز مشخص می شود .

 وی با اشاره به اینکه نظام شهری کشور از کهکشانی به زنجیره ای تغییر کرده است، گفت: عدالت فضایی و شهری بسیار مهم است نه فقط در استان و کشور، این موضوع یکی از دغدغه های شهید بهشتی نیز بوده است.

شهردار اصفهان افزود: جلسه های مختلف آکادمی که ایشان در خصوص این موضوع داشتند و مطرح میکردند که اگر خواستار توسعه پایدار کشور هستیم حتما باید عدالت فضایی را در کشور رعایت کنیم.

جمالی نژاد بیان کرد: طرح مطالعات آمایش سرزمین در استانداری به خوبی انجام شد و به نتیجه رسید و اخیرا در مطالعات آمایش سرزمین وظیفه و  رویکردشهرها در حوزه های مختلف مشخص شده است .

وی ادامه داد: شهر اصفهان به ویژه به عنوان شهر مرکز و کلان  استان ماموریت خاصی در آمایش سرزمین دارد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: خوشبختانه سیاست ها ی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه ی جمعیت نیز روی این بحث صحه میگذارد که ما در کنار افزایش جمعیت باید توجه خاصی به رویکرد نظام شهری داشته باشیم، در این زمینه توزیع و عدالت فضایی و مدیریت مهاجرت را داشته باشیم.

جمالی نژاد بیان کرد: یکی از بندهای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با مدیریت مهاجرت بحث می کند و عنوان می کند که اگر قرار است سیاست های جمعیتی کشور رقم بخورد حتما باید سرلوحه آن مدیریت مهاجرت باشد.

وی افزود: خوشبختانه در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ این مسائل با رویکرد پایدار شهری به صورت تئوری و نهادینه دیده شده است و تک تک آنها رژیم عدالت محور را در اقدامات مختلف برنامه ۱۴۰۰ می بینیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در این برنامه کاربست های جدید به کار گرفته شده است و مدیران شهری دربرنامه های خود به سمت عدالت فضایی گسیل داده می شوند.

جمالی نژاد تاکید کرد: به طور یقین این کار به بازنگری سالانه نیاز دارد و نواقصی خواهد داشت که باید به این نکات توجه خاصی شود.

وی به پروژه های عمرانی شهر اشاره کرد و گفت: در کنار پروژه های فرامنطقه ای و ملی که پروژه های بزرگی هستند از رینگ چهارم گرفته تا خط اول، دوم، سوم قطارشهری و پروژه های بزرگ دیگر، پروژه های محله محور در راستای عدالت قضایی در شهر اصفهان پیش بینی شده است .

شهردار اصفهان ادامه داد: در کنار آمایش سرزمین ، معاونت برنامه ریزی در حال رقم زدن آمایش شهری  نیز است که باعث ایجاد عدالت فضایی می شود.

جمالی نژاد افزود: هر هفته چندین افتتاحیه ، شروع همین رویکرد بوده است تا بتوانیم به محلات کمتر برخوردار و محروم برویم و از نزدیک با نیازها و مشکلات آنها آشنا شویم ، نه فقط کلنگ زنی و بهره برداری بلکه با مردم منطقه نیز دیدار داریم تا شهروندان بتوانند مشکلات را راحت تر بیان کنند .

وی اظهارکرد: نهضت پاسخگویی هر هفته انجام می شودکه مکمل عدالت قضایی است، حضور در محلات باعث می شود مشکلات را از نزدیک رصد کنیم و راحت تر بتوانیم آنها را بر طرف کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: نیاز سنجی به عمل آمده در محلات و مناطق اصفهان در راستای عدالت اجتماعی بوده است امیدواریم بتوانیم این اقدام را در تمام مناطق اصفهان داشته باشیم .

جمالی نژاد اضافه کرد: امروز در منطقه ۸ نیز پروژه های مختلفی شامل احداث فرهنگسرا ، بوستان ، خیابان ، انرژی خورشیدی و غیره به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: عدالت مضمونی در کنار تنوع کاربری دیده می شود و این کار نیز در قالب عدالت فضایی و اجتماعی کمک خواهد کرد در واقع توزیع و تعادل بخشی سرانه ها در مناطق در کنار توزیع عادلانه ، خدمات و امکانات انجام می شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: امیدواریم همه مناطق اصفهان در آینده ای نزدیک  از افتتاحیه ی پروژه ها  بهره مند شوند و سریعا به بهره برداری برسد و به فرمایش آیت اله بهشتی مبنی بر اینکه که ما زیربار سختی ها  و مشکلات قد خم نمی کنیم، برسیم.

کد خبر 308759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.