مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای(مدظله العالی)، تبلور معماری ایرانی و اسلامی

با بهره برداری از مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای (مدظله العالی) این پروژه همچون نگینی برای اصفهان در عرصه معماری ایرانی اسلامی خواهد درخشید.

به گزارش ایمنا، یکی از پارامترهایی که بر هویت یک شهر موثر است موضوع سبک معماری آن شهر است که حضور هر انسان در فضاهای مقارن با هویت اصیل زندگی است. حساسیت موضوع به قدری است که شهرداری اصفهان با توجه به توسعه پروژههای معماری و عمرانی در شهر سعی کرده این موضوع را در کانون توجهات خود قرار دهد تا از این لحاظ آسیبی متوجه شهر و شهروندان نشود. این مهم در سازههای نوین شهری همچون پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای (مدظله العالی) نمود پیدا کرده است.

مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان به عنوان میدان چهارم این شهر در نظر گرفته می‌شود و فضای این مجموعه به عنوان دومین مرکزیت شهر به اجتماعات و مراسم‌های بزرگ شهری اختصاص داده می‌شود.

ساختمان این مجموعه به گونه ای طراحی شده که گویای عبارت معروف " اصفهان، نصف جهان" است، چرا که شکل نیم کره بودن آن نماد "نصف جهان" است و در ساختمان آن نیز همانند سقف داخلی آن که نقش سقف مسجد شیخ لطف‌الله است، معماری خاص اصفهان لحاظ شده است.

ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان، در همین رابطه می گوید: با توجه به لزوم احداث یک مرکز همایش بین المللی در شهر و با در نظرگرفتن ویژگی های این مراکز در دنیا به همراه کلیه فضاهای تکمیلی مانند سالن های پشتیبانی، دفاتراداری، کارگاه های آموزشی، نمایشگاه، هتل، مجتمع تجاری، این پروژه مهم در دستور کار شهرداری اصفهان قرارگرفت.

وی ادامه می دهد: سایت  این پروژه در انتهای خیابان شهید روح الامین و مجاور کمربندی شرق اصفهان در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار در حال ساخت است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان اضافه می کند:‌پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای (مدظله العالی) با ۱۶ قرارداد و مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان تاکنون ۶۴ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه نمای ساختمانی این مکان، به صورت مدور در ۶ طبقه و نمای سالن اصلی این مجموعه از پانل های GFRC و برای اولین بار در کشور اجرا شده است، عنوان می کند: ‌این نما از مصالح کامپوزیت با مقاومت بالا و همچنین شکل پذیری مناسب تشکیل شده است و ترکیبی از سیمان، ماسه، الیاف مقاوم قلیایی(AR)، میکروسیلیس و روان کننده بوده و در برابر آتش سوزی مقاوم است.

مظفر با بیان اینکه مساحت سالن اصلی این پروژه  ۳۱۰۰ متر مربع است، یادآور می شود: ۱۱۵۴ عدد صندلی برای تماشاگران در این مجموعه پیش بینی شده که  ۶۱۶ صندلی در طبقه اول و ۶۱۶ صندلی در طبقه دوم قرار دارد.

وی  با بیان اینکه سالن اصلی مرکز همایش ها که فضای اصلی این مرکز است در مرکز نیم کره قرار دارد، ادامه می دهد: جایگاه میهمانان ویژه در طبقه همکف و تماشاگران در چهار جایگاه مجـزا در دو طبــقه اول و دوم قرار می گیرند.

معاون عمرانی شهردار تاکید می کند: این مجموعه شامل فضاهای جنبی از  جمله اتاق  خبرنگاران، اتاق  مطبوعات، اتاق بازرگانی و ۸ اتاق برای مترجمان همزمان است.

مهدی احمدی مهر، مدیر پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای(مدظله العالی) نیز در همین راستا می گوید: برای اجرای این پروژه طرح های متفاوتی به روی میز آمد اما در نهایت طرحی که اجرا شد برگرفته از "اصفهان – نصف جهان" است که یک نیم کره به همراه یک هلال از ساختمان های اطراف است که سمبل اصفهان- نصف جهان را برای اولین بار به تصویر می کشد.

در این مجموعه یک سالن اصلی با مساحت ۳ هزار مترمربع و ظرفیت ۲۴۰۰ نفر به صورت پارلمانی و مشابه ساختمان مجلس شورای اسلامی در حال ساخت است که ۱۲۰۰ نفر در طبقه همکف آن و ۱۲۰۰ نفر هم در طبقه بالکن ظرفیت وجود دارد.

مدیر پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای(مدظله العالی) با بیان اینکه یک سالن چند منظوره نیز با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر ویژه نشست های استانی و همچنین برای پذیرایی مجموعه صلی در حال ساخت است، اظهارمی کند: سالن سینما و تئاتر با ظرفیت ۵۵۰ نفر هم در حال ساخت داریم که برای برگزاری نشست های استانی، کنفرانس های مطبوعاتی و کلاس های دانشجویی در حد ۶۰۰ نفر مناسب است.

وی اضافه می کند: در مجاورت آن هم یک سالن دیگر به صورت مسطح با ظرفیت ۶۰۰ نفر در حال ساخت است که بیشتر برای برگزاری نمایشگاه های خط یا گالری ها استفاده می شود.

احمدی مهر از ساخت پارکینگ به مساحت ۳۱هزار مترمربع و گنجایش ۱۰۰۰ دستگاه خودرو برای این مرکز خبر داده و می گوید: در کنار سالن اصلی و فرعی یک مرکز تجاری با وسعت ۲۷۰ هزار مترمربع و هتل ۵ ستاره با ۱۲ طبقه با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی احداث می شود.

در محل مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای(مدظله العالی) تعداد ۸ واحد مسکونی سنتی که هر کدام ۴۵۰ متر مربع است نیز در حال ساخت می باشد که تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

مدیر پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای خاطرنشان می کند: در حال حاضر ۲۵۰ نفر در این پروژه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، ضمن اینکه استفاده از مصالح مرغوب و جدید در دستور کار مهندسان پروژه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کارها مطابق با نقشه های اولیه در حال پیشروی است، می گوید: بسیاری از مراحل ساخت انجام شده و تأسیسات مکانیکی و برقی مرکز نیز در حال انجام است.

احمدی مهر تاکید می کند: در طراحی های امروزه سعی می شود بهترین متریال ها و مصالح روز استفاده شود، از این رو برای ساخت این مجموعه از اسکلت فلزی با سیستم پیچ و مهره استفاده کردیم که ساخت این مجموعه اسکلت فلزی در سال ۹۲ به عنوان سازه برتر کشور از طرف انجمن فولاد کشور لوح تقدیر گرفت.

احداث مرکز همایش های بین المللی یکی از اولویت های اول شهرهای توریستی به شمار می رود، به طوری که بسیاری از همایش های بین المللی دنیا در شهرهایی که دارای جاذبه توریستی هستند برگزار می شود اما  متاسفانه اصفهان همچنان از این تسهیلات و امکانات بی بهره مانده است. البته عظمت این پروژه قابل وصف نیست و پس از بهره برداری بنا به گفته کارشناسان به نگینی برای اصفهان و جمهوری اسلامی ایران تبدیل می‌شود.

کد خبر 307348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.