فرصت خدمت رسانی در شورای شهر به خوبی فراهم شده است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر در دوره پنجم آن با دولت همسو شده است، گفت: فرصتی طلایی برای پیاده سازی، انصاف، نظم، عدالت و ضوابط در خدمت رسانی بیش از پیش به مردم شهیدپرور و تاریخی شهرمان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا شیران پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای شهر اصفهان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) اظهار کرد: شاید در میان تعاریف فراوان، ساده ترین معنای «فرصت» را اینگونه بیان کرد که «یک زمان صحیح» یا مورد علاقه یا شرایطی مناسب برای رسیدن به اهدافی معین و یا یک مجموعه شرایطی که آماده شده برای پیش روی به سوی یک هدف معین.

وی ادامه داد: قدرت یا (Power) توانایی آینده را تغییر دادن و تغییر برای دستیابی به اهداف معنا شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نخبگان و نویسندگان فراوانی پیرامون قدرت و تقسیم بندی انواع آن تاکنون در جبهه های فکری گوناگون مطلب نوشته اند. در این میان به نوشته های آقای (Kenneth Beulding) کنیت بولدینگ اشاره می کنم.

وی افزود: در تقسیم بندی انواع قدرت و از میان سه نوع قدرت، قدرت بر(Power out)، قدرت به (Power to) و قدرت با (Power to) که به ترتیب با تهدید، تبادل و علاقه و مشارکت می آیند. قدرت با یا (Power With ) با دیگران و همه استعدادها کار می کند تا به هدفی ارزشمند برسد، موضوعی که معادل «قدرت مردم» است؛ برخی معتقدند، ترکیبی از هر سه یعنی قدری زور، قدری تعامل و همکاری و مشارکت ممکن است پاسخ بهتری در دستاوردها بدهد.

وی اضافه کرد: قدرت مدیریتی یا سیاسی، آتوریته یا حاکمیت گروهی یا قشری در یک جامعه است که موضوع مدیریت و اداره منابع عمومی و وضع اجرای مقررات و آئین نامه ها را برای جامعه عهده دار است و یا بر عهده می گیرد.

این عضو شورا تاکید کرد: در این میان مروری بر ادبیات موضوع قدرت و مدیریت بر اجتماعات شهری و یا شهرها را از تمرین دموکراسی در اروپا و آمریکای شمالی تا ابتکارات دموکراتیک به سبک برزیلی و قدرت های گسسته با حضور افرادی مدّین و محدود و قابل نفوذ و مصون از طرح پرسش را نشان می دهد و مجموعه اینها تئوری های اجتماعی و فرهنگی را در مدیریت شهرها در بر می گیرد.

وی در ادامه گفت: عمده این تئوری ها، کم سوادی، بی طاقتی یا کم تحملی و در برخی موارد زورگویی و یا برخوردهای خشن با مردم را ناشی از سیاست بد می دانند و نه فرهنگ.

وی یاد آور شد: عمده این تئوری ها جمع و یا (Plural) را عاملی موثر در دستیابی به اهداف معتبر و کارآمد می دانند. همانطور که در شهر سلایق ادیان، فرهنگ ها و استعدادهای گوناگون نهفته است. این تعریف به هنگام رسیدن به مدیریت شهری واژه (CosmoPobtan) و یا شهر گوناگون و متنوع را دربرمی گیرد یعنی تعلق به همه داشتن، برای همه دویدن، با همه دویدن. بنابراین اگر سه واژه فرصت، قدرت و مدیریت شهری را یکجا کنار هم بگذاریم به واژه «زمان مناسب و شرایط مطلوب برای با همه پریدن، با همه دویدن برای شرایط کاری بهتر و برای تحول» می رسیم.

شیران اظهار کرد: نگاه کنید این روزها فرصت های تازه ای در جهان خلق می شود. در فرانسه، ماکرون جوان رئیس جمهور می شود و آلمان پارلمانی را با خود همسو می کند. در انگلیس نگاه های خصمانه یک جناح توسط مردم کنار زده می شود و دولت یکه تاز و تنگ نظر برای بقای خود به هر دری می زند تا ائتلاف کند.

وی افزود: وقتی از یک پیرزن فرانسوی سوال می شود حالا که رئیس جمهور و مجلس یکدست شدند به نظرشما برای فرانسه بهتر می شود یا بدتر؟ و او جواب می دهد: «حتماً بهتر میشه» باید ببینیم! از این به بعد مانعی بر سر راه انجام کارها نباید باشد.

وی تصریح کرد: پس از ۱۸ یا ۱۹ سال برای نخستین بار مدیریت شهری اصفهان و به خصوص شورای اسلامی شهر در دوره پنجم آن با دولت همسو می شود و این اتفاق خوب و نادری است. پروژه های بزرگ و مهمی مثل قطار شهری، آب زاینده رود و بازگشت عوارض شهری، سالن اجلاس، آلودگی هوا و محیط زیست از این به بعد راحتی بیشتری خواهند داشت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: از اینکه تغییرات و تحولات اساسی در شهر افتاده و هوای تازه ای با نگاه های نو و در برخی موارد عاری از هرگونه ادعا به طرف شهر روی آورده خوشحال باشیم چراکه اصفهان سال هاست از چشم مسئولان و مدیران پایتخت نشین افتاده است پس این فرصت را غنیمت شمریم البته همین جا از تلاش های ادوار گذشته و مدیریت های قبلی تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: البته اینکه دو عضو از سیزده عضو منتخب دارای سوابق مثبت و درخشان در ۱۱ سال گذشته شورای اسلامی هستند و به مشکلات و خلق و خوی مردم و مسئولان و مدیران آگاهی دارند و از قبل نیز سیستم های مدیریتی قابلی داشته اند باید خوشحال تر باشیم.

وی اضافه کرد: از تغییر و تحول نهراسیم و ضمن عرض تبریک به خاطر اینکه چنین فرصتی طلائی برای پیاده سازی، انصاف، نظم، عدالت و ضوابط در خدمت رسانی بیش از پیش به مردم شهیدپرور و تاریخی شهرمان فراهم شده داشته باشیم و به هر شیوه ای که می دانیم و می توانیم آنان را یاری دهیم که ما خود از مردم همین شهر هستیم.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یادآورشد: شهرها محصول افکار مدیران هستند. افکار قدیمی و شیوه های عادت شده در برخی موارد در حل مشکلات جدید ناکارآمد می شوند. گاهی اوقات نیاز هست، تغییر در اندیشه و عمل ایجاد شود، تغییر نگرش و اقدام پدیدار آید تا مشکلات حل شود به خصوص زمانی که مردم هوشمندانه تر از مسئولان عمل می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه چندکلامی با منتخبان مردم در دوره پنجم دارم، گفت: اولاً خداقوت و مبارک. اقدامات بسیار خوبی در دوره های قبل به ویژه در دوره چهارم شهر اتفاق افتاده که حتماً بهتر از اینجانب می دانید که اصل شوراها خدمت محور بوده و متاسفانه خلاف توصیه های مقام معظم رهبری برخی اوقات سیاسی شده و همانجا دردسرها آغاز شده است.

وی افزود: مدیریت شهرها عمدتاً تخصصی است با دارا بودن نگرش های مترقی و به روز و علم محور در زمینه های متنوع اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی. مدیریت و داریدن شهر با عوامل و عناصر دارای فکر، عقل، انصاف، تجربه، تخصص و علاقه مندی در زمینه های یاد شده بسیار مقرون به صرفه تر و آسان تر خواهد شد. هرچه مسند مهم تر و ضوابط سختگیرانه تر بشود، شهر بیشتر سود برده و علاوه بر شهردار شهر، بر مدیران مناطق نیز واجب است دارای ضوابط و استانداردهای لازم باشند و به همین ترتیب مدیران بعدی و بعدی.

شیران عنوان کرد: شهر نمونه، شهر جهانی، شهر هوشمند، مدیران خاص، نمونه، باهوش، فنی و جهانی می طلبد. از همه ظرفیت های دارای استاندارد و با صلاحیت و ایده های متفاوت استفاده کنید و کارنامه ۴ ساله خود را غنی کنید.

وی ادامه داد: بستن شهر به بودجه های آنچنانی هنر نیست، چه بسا تحقق نمی شود، مدیران مناطق را فرصت اندیشه کردن نمی دهد و تورم محلی ایجاد می کند. مدیریت هزینه ها، هزینه های هوشمند و نه از کیسه خلیفه بخشیدن، توفیق را چندبرابر می کند.

وی اضافه کرد: سالهاست در اصفهان مطالعه پشت مطالعه می شود. تمام مطالعات را غربال کنید ببینید چه مطالعه ای کم دارید. از این مطالعات چه بهره ای برده شده است، خلا کجاست و نتیجه آن مطالعات چه شده، به معنای واقعی و علمی کلمه و مفهوم توسعه پایدار، حمل و نقل پایدار، سلامت و محیط زیست پایدار را دنبال کنید.

شیران  با تاکید بر اینکه شبکه خطوط مترویی آینده به همراه  کریدورهای حمل و نقل های همگانی می توانند مسیر و شیوه توسعه با معنای را به همراه کمترین ضایعات و عوارض برای شهر به ارمغان بیاورند، تصریح کرد: امورات فرهنگی، اجتماعی شهر نیز نیاز به بازنگری دارند.

وی اضافه کرد: فعال کردن بیش از پیش معاونت های حمل و نقل و ترافیکی مناطق ۱۵گانه، زنده کردن بیش از ۳۰ وظیفه حمل و نقلی در مناطق است که سالهاست از آن غفلت شده و این یعنی توزیع عادلانه وظایف در شهر و کاهش ضایعات ترافیکی حمل و نقل و یکپارچه و ایمن سازی عبور و مرور نیازمند تحولات است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه از خواهر خواندگی اصفهان با شهرهای مهم جهان فقط نامی باقی مانده است، تاکید کرد: خواهر خواندگی ظرفیت های فنی و فرهنگی وا جتماعی و اقتصادی فراوان برای شهر دارد.

وی افزود: فضای سبز ما باید علاوه بر زیبایی در سبز دیدن به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی ما کمک کند و با اقلیم اصفهان هماهنگ شود.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه برگزاری این همه جلسه در شهر و شهرداری شهر نیاز به بازنگری دارد، خاطرنشان کرد: فرآیند تعریف مشکل، تعریف پروژه ها و یا طرح ها، واگذاری نظارت و تحویل و تصویب آنها نیاز به بازنگری جدی دارد. فرصتی طلایی پیش رویتان برای خدمت است، از ‌آن خوب استفاده کنید.    

کد خبر 307232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.