میهمانی‌های وعده افطار باعث افزایش وزن می‌شود

غذا خوردن یکی از نیازهای ذاتی و دائمی هر فرد است و مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر محسوب می شود و هر موجود زنده جهت حفظ حیات خود برای بدست آوردن غذا تلاش می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، برای انسان تغذیه و انتخاب غذا بیش از هر موجود زنده ای اهمیت پیدا می کند، چرا که تغذیه صحیح پدیده رشد را برای او فراهم می سازد و موجب سلامت جسم و روان او خواهد شد.

اما تغذیه در ماه رمضان اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

گاهی پیش می آید با وجود روزه داری و ساعت ها گرسنگی افراد متوجه می شوند که در طول ماه مبارک رمضان چند کیلویی هم وزن اضافه کرده اند، برای بررسی دلیل این موضوع گفتگویی را با «دکتر پروانه صانعی- متخصص تغذیه» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

چه کنیم تا در ماه مبارک رمضان اضافه وزن پیدا نکنیم؟

منظور از ماه رمضان این است که ما تا حدودی با تحمل گرسنگی آشنا شویم اما این گرسنگی می تواند همراه با کاهش وزن همرتاخه باشد و یا حتی باعث افزایش وزن شود.

اینکه فکر کنیم چند ساعت چیزی نخورده ایم دلیل بر کاهش وزن نیست، گاهی از افراد وعده سحری را قطع می کنند به امید اینکه لاغر شوند اما باز هم وزنت بدن آنها کم نمی شود، واقعیت این است که انرژی که من در یافت می کنم با تحرکاتن بدنی که انجام می دهم مثل دو کفه ترازو هستند که وزن من را تعیین می کنند.

بسیاری از افراد  در ماه رمضان فعالیت کمتری دارند، کمتر از منزل خارج می شوند تا آب بدنم آنها کم نشود، گرچه این کار درستی است اما کم شدن فعالیت درست نیست باید  ساعت هایی برای فعالیت بدنی درصبح ها یا عصرها که دمای هو. ا بالا نیست انجام ش. ود و یا حتی بعد از افطار پیاده روی کرد تا سوخت و ساز بدن به خوبی انجام شود.

از طرف دیگر دریافتی های بدن وزن بدن را تعیین می کنند، درست است که ساعت ها گرسنگی و تشنگی تحمل شده اما اگر بعد از افطار غذاهایی مثل زولبیا و بامیه فراوان یا حلیم بادمجان که از بیرون تهیه می شود باعث افزایش وزن می شود.

میهمانی های وعده افطار باعث افزایش وزن می شود چون افراد در کنار اقوام و دوستان خود با اشتهای بیشتری غذا می خورند.

در خرید باید بیشتر دقت کنیم، اگر قرار است زولبیا و بامیه خریداری کنیم کمتر بخریم و دریافت های غذایی را اصلاح کنیم.

باید در وعده افطار غذاهای مفید و پروتئین دار استفاده کرد، سبزیجات و میوه های فراوان بخوریم، میوه ها عطش بدن را رفع می کنند.

اینکه در افطار چه غذاهایی بخوریم قاعده خاصی دارد؟

تعیین تکلیف افطار یا سحر با خود افراد است، بعضی افراد در طول روز ضعف و بی حالی دارند که برای رفع آن لازم است در وعده سحر غذاهای پروتئین دار بیشتر استفاده کنند، غذاهایی مثل شیر، ماست و لبنیات، انواع گوشت ها، حبوبات و تخم مرغ هم پروتئین خوبی به بدن ما می رساند.

بعضی ها سحر غذاهای حاضری مصرف می کنند و بر این باور هستند که در روز آرامش بیشتری دارند پس این تصمیم با خود افراد است.

بعضی از افراد  سحری نمی خورند، چه اتفاقی برای این افراد می افتد؟

بدون سحری روزه گرفتن کار درستی نیست، وقتی بیدار نمی شونیم بر خلاف تصور مردم امکان افزایش وزن وجود دارد چون متابولیسم بدن کاهش یافته و سوخت و ساز بدن پایین می آید تا با این شرایط بدون وعده غذایی خود را تطبیق دهدپس بهتر است وعده سحر بیدار شویم. اگر یکبار پیش آمد که سحری نخوریم، اشکالی ندارد.

برای کاهش عطش در روزهای ماه رمضان باید چه کرد؟

باید در وعده افطار میوه فراوان استفاده کرد پون میوه ها آب را در خود نگه می دارند و به مرور جذب بدن می شوند

در وعده سحر سالاد و سبزیجات بخورند چون آب را در بدن نگهداری می کند. استفاده از نان های سبوس دار در وعده سحر، غذاهای پر نمک در وعده سحر مناسب نیستند، مایعات در وعده سحر اهمیت دارد، خوردن چای یا قهوه غلیظ باعث ایجاد عطش می شود.

چه غذاهایی را باید مصرف کنیم تا تغذیه سالم داشته باشیم؟

غذاهای سالم در دو کلمه تنوع و تعادل خلاصه می شود، غذاها باید متنوع و از گروه میوه ها و سبزیجات تهیه شود

در برنامه افطار تا سحر سعی شود غلات تا حد کفایت مصرف شود نه بیش از اندازه.

در برنامه افطار و سحر حداقل ۲ لیوان شیر استفاده شود، تخم مرغ و یپنیر جایگزین خوبی برای پروتئین ها هستند.

انواع آش های ایرانیان غذاهای سالم و خوبی هستند، اینها باید جایگزین غذاهای پر جرب و کم انرژی شوند تا اتوع و تعادل را برقرار و وزن خود را درماه رمضان کاهش دهیم.

چقدر اجازه داریم به شیرینی ها و خوراک های خوشمزه گریز بزنیم؟

هر بار فقط ۲ شیرین مصرف شود، مقدار مصرف زیاد نشود

در وعده افطار نباید شیرینی جات مصرف شود تا ولع غذایی آن زمان مقداری برطرف شو دو در ساعت های بعدی خود را بهتر کنترل کنند و تا جایی که امکان دارد خرید آنها را به مقدار کم و هر از گاهی انجام دهند تا کمتر بخورند.

زمان گرسنگی به خرید نرویم چون غذاهای پر انرژی را انتخاب می کنیم، غذاهایی که برای سلامتی مفید نیستند.

کد خبر 307125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.