خروج ۱۰۰ هزار خانواده از زیرپوشش کمیته امداد/ پیش‌بینی ایجاد ۱۷۵ هزار شغل در سال ۹۶

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور توانمندسازی مددجویان را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این نهاد برشمرد و گفت: فقر باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود و تأمین معیشت خانواده‌های نیازمند، ایجاد اشتغال و رسیدن به استقلال و خودکفایی است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، محمد امید شامگاه چهارشنبه در نشست خبری توسعه اشتغال و توانمندسازی مددجویان کمیته امداد با اشاره به اینکه اشتغال، خودکفایی و توانمندسازی در مجموعه امداد از مهم‌ترین سرفصل‌های این نهاد محسوب می‌شود، اظهار کرد: بحث اشتغال همیشه مورد تأکید مسئولان بوده و در این سال‌ها اقدامات قابل‌توجهی در این حوزه صورت گرفته است.

وی با اشاره به فرایند کمیته امداد در بحث اشتغال اظهار کرد: در مجموعه امداد، اشتغال و خودکفایی در پنج مرحله تعریف‌شده که در مرحله نخست، استعدادسنجی و شناسایی افراد تحت پوشش توسط گروه‌های مشاورین، مرحله دوم؛ آموزش به خانواده‌ها، مرحله سوم؛ ارائه تسهیلات بانکی و مرحله چهارم؛ نظارت بر اشتغال‌های ایجاد شده و در مرحله پنجم؛ حمایت امداد درفروش محصولات تولیدشده توسط مددجویان است.

پیش‌بینی ایجاد ۱۷۵ هزار شغل در سال ۹۶

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ تعداد ۱۷۵ هزار شغل پیش‌بینی‌شده که از این میان برای تعداد ۱۴۰ هزار شغل میزان ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی‌شده که ۱۲۰ میلیارد تومان آن از طریق منابع قرض‌الحسنه بانکی و ۳۵ هزار مورد نیز از طریق قرض‌الحسنه امداد ولایت و منابع داخلی امداد تأمین می‌شود.

وی توانمندسازی مددجویان را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این نهاد برشمرد و گفت: فقر باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود و تأمین معیشت خانواده‌های نیازمند ایجاد اشتغال و رسیدن به استقلال و خودکفایی است.

خروج ۱۰۰ هزار خانواده از زیرپوشش کمیته امداد

امید با اشاره به وضعیت متفاوت خانواده‌های نیازمند تحت حمایت کمیته امداد مطرح کرد: توانایی و استعداد مددجویان موردبررسی قرارگرفته و آموزش و اشتغال آنان در این نهاد پیگیری می‌شود؛ مشکل تأمین معیشت نیازمندان باید در یک برنامه مدون دنبال شود، تا زمانی که خانواده مددجو درآمد نداشته باشد همچنان به کمک دیگران نیازمند خواهد بود، اما با ایجاد درآمد، استقلال معیشتی خانواده تحت حمایت رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به ایجاد فرصت‌های شغلی از طرف این سازمان، گفت: سال گذشته ۱۲۱ هزار فرصت شغلی از طرف کمیته امداد ایجاد و ۱۰۰ هزار خانواده از پوشش ما خارج‌شده و اکنون به‌صورت مستقل در مشاغل خود فعالیت می‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) بابیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) برای نخستین بار توانست در سال گذشته، ۱۵ درصد مددجویان خود را از تحت پوشش خارج کند، گفت: برای اولین بار میزان خروجی کمیته امداد دو برابر میزان ورودی آن بوده این حالی است که در سال‌های گذشته میزان ورودی و خروجی‌های تحت پوشش کمیته امداد تقریباً برابر بوده است.

طرح استاد-شاگردی قدیم دوباره روی کار می‌آید

وی با اشاره به طرح آموزش مددجویان کمیته امداد گفت: کمیته امداد همچنین با در پیش گرفتن طرح آموزش در محیط واقعی کار با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای، به مددجویان کمک کند تا مهارت‌های لازم برای اشتغال را کسب کنند، چراکه مهارت بالاتر پایداری شغلی بیشتری دارد و فرد را در برابر ناملایمات و نا به سامانی‌ها مقاوم‌تر می‌سازند.

امید درباره نحوه اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار توضیح داد: این طرح همان طرح استاد-شاگردی قدیم است که به تأیید شورای عالی اشتغال نیز رسیده و از امسال اجرایی می‌شود و در آن فرد با حمایت کمیته امداد و بیمه اجتماعی که هزینه آن را کمیته امداد پرداخت می‌کند، دوره یک‌ساله کارورزی را در کنار استادکار می‌گذراند و به یادگیری یک شغل می‌پردازد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کمیته امداد در سال گذشته توانست ۲۰ درصد اشتغال‌زایی در کشور را بر عهده بگیرد، تصریح کرد: ۶ درصد طرح‌های اشتغال‌زایی در کشور پیرامون حوزه‌های کشاورزی، دامی و صنایع‌دستی است و اعتبارات این طرح‌ها در استان اصفهان هم امسال به حدود ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 306980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.