به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن امجدی در کارگروه تخصصی حمل ونقل و شریانهای حیاتی، بلایای جوی و طوفان در اصفهان، اظهار داشت: موقعیت خاص اصفهان بهلحاظ قرارگیری در مرکز کشور و معین بودن آن برای بیشتر فرودگاهها سبب شده تا قالب پروازها در شرایط خاص بهعنوان کمکی از فرودگاه اصفهان استفاده کنند.
وی به پرواز بیش از یک هزار پرواز در روز از آسمان کشور اشاره داشت و گفت: بیش از ۶۰ درصد این میزان پرواز از مسیرهای منتهی به اصفهان عبور میکند که لازم است در همه حال فرودگاه در موقعیت اضطراری باشد تا حادثهای اتفاق نیفتد و در این راستا وجود یک برج مراقبت سیار در استان بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در این نشست با مهم دانستن این کارگروه تخصصی به لحاظ موقعیت خاص و همجواری اصفهان با ۹ استان کشور و معین بودن برای استان تهران در مواقع بحرانی، گفت: لازم است تا تمام مسائل و موارد به صورت ویژه در این کارگروه پیگیری و به نتیجه برسد تا بتوان در مواقع بحرانی اقدامات لازم را به انجام رسانید.
حجت اله غلامی افزود: تشکیل این کارگروه و کارگروههای فرعی در استان اصفهان با بیشترین طول راه و حجم بار و مسافر در کشور و با توجه به وجود صنایع مادر و توریستی و گردشگری بودن آن و همچنین انجام سطح قابل ملاحظهای از پروازها که بیش از ۷۰۰ پرواز در فرودگاه و جابجایی حدود ۱۵ میلیون تن بار و حدود ۸ میلیون نفر مسافر توسط ریل و خطوط راهآهن را در استان شامل میشود بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در ادامه با اشاره به جایگاه قانونی این کارگروه در کشور بیان کرد: دستگاهها طبق فعالیتهای ذاتی خود امور را پیش میبرند اما در مواقع بحرانی است که با نظر به ابلاغ کارگروهها، وظایف در این مواقع حساس مشخص شده و در راستای اجرایی شدن وظایف اقدامات لازم انجام میپذیرد.
منصور شیشهفروش متذکر شد: این یک وظیفه شرعی و قانونی است که در مواقع بحرانی مسئولین و دستگاهها از روزمرگی خارج شده و با حساسیت ویژه مسائل را دنبال نمایند و لازم است تا در تمامی دستگاههای مربوطه مراکز هشدار سریع و اضطراری با تمامی امکانات و تجهیزات و با بانک اطلاعاتی قوی ایجاد شود.
وی از تمامی دستگاههای مربوطه خواست تا در صورت وقوع کوچکترین حادثه، مدیریت بحران استان را مطلع و اطلاعرسانی دقیق و روشنی از وقایع در اختیار مردم قرار دهند تا با وجود فضاهای مجازی احیاناً التهابی ایجاد نشود.
مدیرکل راهآهن استان اصفهان در این جلسه، افزود: وقوع حوادث در راهآهن و فرودگاه معمولاً جو اجتماعی خاصی را ایجاد و میتواند اثرات منفی در بعد اجتماعی داشته باشد که خنثی کردن اخبار غیر موثق بسیار سنگین است و لازم است تا در این راستا و به منظور کاهش اتفاقات احتمالی در زمان وقوع بحران با انجام مانورهای پراکنده بتوانیم در جریان نقاط ضعف و قوت خود قرار گرفته و اقدامات بایسته را انجام دهیم.
حسن ماسوری از مهمترین مسائل پیش رو در زمان وقوع حادثه در حملونقل ریلی را عدم وجود راه دسترسی به ایستگاههای راهآهن عنوان کرد و گفت: عدم اتصال ایستگاهها به جاده اصلی میتواند مشکلات عدیدهای در زمان بحران ایجاد کند که متأسفانه در این راستا بودجهای تأمین نشده و پیگیری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای را میطلبد.
در این کارگروه گزارش مصوبات و اقدامات سال ۹۵ و نقشه GIS حمل ونقل استان و اقدامات بهعمل آمده برای جلوگیری از ایجاد بحران احتمالی در آزادراه ذوب آهن، گردنههای دوشاخ و لاشتر و اجرایی شدن طرح کاهش تصادفات ارائه شد.
نظر شما