مشوق های صادراتی راهی برای فتح بازارهای جهانی و رونق اشتغال

به اعتقاد کارشناسان، دولت با حمایت از بخش صادرات و با مشوق های ابزاری می تواند به تولید پایدار و اشتغالزایی در کنار ارزآوری میلیارد دلاری کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا قائم مقام سازمان توسعه و تجارت شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب با موضوع مشوق های صادراتی، اظهار داشت: آمارهای صادراتی نشان می دهد مشوق های ابزاری باید بتواند در عرصه های بین الملل صادرات را افزایش بدهد و باید مشوق ها بنگاه ها را قوام بدهد و به مرور باید این حمایت ها کاهش یابد و رقابت ها جایگزین شود.

محمدرضا مودودی با بیان اینکه آنچه ما در ایران به صورت حمایت نقدی انجام می دهیم، در دنیا اتفاق نمی افتد بناب این آنچه در چین یا دیگر کشورهای همسایه هنگام صادرات انجام می شود، با کشور ما متفاوت است، اظهار داشت آنها برای تجارت با ما تعرفه می بندند و برای صادرات ما تعرفه ها قیمت ها را افزایش می دهند.  

به گفته قائم مقام سازمان توسعه و تجارت، ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۷ درصد تبدیل شده است.

 وی افزود: وقتی ایران در مناقصات پیشرفت داشته باشد، در مواردی از جمله ضمانت های بانکی رشد داشته باشد، کشورهای پیشرفته در اقتصاد سنگ اندازی می کنند و اینها برای خزانه دولت مشکل آفرین می شوند.

 مودودی گفت: منابع مشوق های صادراتی در دوبخش بود: یکی صندوق توسعه ملی و دیگری یارانه هایی که به این بخش تعلق می گرفت.

وی گفت: در سال گذشته به لحاظ ارزشی ۳۸درصد و به لحاظ وزنی ۳.۵ درصد، رشد صادرات داشتیم.

 رئیس انجمن صارکنندگان خدمات فنی و مهندسی دیگر مهمان برنامه با اشاره به اهمیت صادرات در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی، گفت: تاثیر صادرات در رشد و شکوفایی اقتصاد بدان معناست که نقشی درون زا داشته به توانمندی داخلی کمک می کند.

محمدرضا انصاری با اشاره به سال های تحریم به عنوان عاملی بازدارنده برای رشد صادرات در کشور، افزود: در این سال ها که کشور اسیر تحریم های ظالمانه بود متاسفانه اکثر بازارهای جهانی را از دست دادیم که در صورت حمایت های دولتی می توانیم این بازارها را دوباره فتح کنیم.

وی با ارائه تعریفی از صادرات به عنوان استفاده از تقاضای خارج از مرزها آن هم بدون هزینه های گذاف، یادآور شد: امسال که بنام حمایت از تولید و اشتغال نامگذاری شده بدان معناست که این صادرات است که ایجاد تقاضا کرده به تولید و اشتغال رونق می دهد.

رئیس انجمن صارکنندگان خدمات فنی و مهندسی ظرفیت صادراتی ایران در بخش فنی مهندسی ایران را ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد که تنها با حمایت های دولتی می توان به این ظرفیت بالا دست یافت.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان کشور در حال حاضر نیازمند حمایت های نقدی و متناسب با تولید هستند، تاکید کرد: این نوع از حمایت به صادرکننده کمک می کند تا بتواند با رقبای خارجی رقابت کند.

انصاری ادامه داد: مشوق های نقدی در چندسال نخست با هدف فتح بازارهای جهانی و با عنوان ارائه جوایز نقدی به صادرکنندگان می تواند بسیار مفید و سودمند باشد زیرا به صادرکنندگان قدرت تخفیفات بیشتر به مشتریان را داده در نتیجه فتح بازارهای جهانی را ممکن می سازد.

وی نقش مشوق های صادراتی و بحث ارائه ضمانت نامه ها را دو عامل اصلی برای رسیدن به رشد صادراتی ۲۵ میلیارد دلاری در بخش فنی مهندسی عنوان کرد و افزود: این امر تنها در ۵ سال ممکن است، موضوعی که رقبای خارجی ما از آن آگاه اند و سعی می کنند با ایجاد دست اندازهایی در این زمینه اختلال هایی ایجاد کنند.

رئیس انجمن صارکنندگان خدمات فنی و مهندسی با انتقاد از تجمیع سه وزارتخانه به یک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در مورد وظایف وزارتخانه صادرات تصریح کرد: این وزارتخانه باید جلوی ناهماهنگی ها را در بین سه وزارتخانه دیگر بگیرد.

کد خبر 304820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.