جشنواره به جای خودش برگشت/ امیدواریم پیمان پنج ساله دائمی شود

مراسم رونمایی از پوستر سی امین جشنوارۀ بین المللی فیلم کودک و نوجوان در حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ها پیش گله هایی شنیده بودم که چرا حضور بزرگترها در جشنوارۀ فیلم کودک و نوجوان پر رنگ تر از حضور کوچکترهاست و در همین فکرها بودم که دیدم مرضیه برومند ۶۶ ساله همراهی کاروان هنرمندان تهران را رها کرده و هیجان زده و با انرژی در کنار گروه نمایشی که جلوی در ورودی سالن مشغول اجرای نمایش عروسکی بودند مشغول خوش و بش و احوالپرسی با عروسک هاست... یادم آمد که خود ما هم بیشتر از کودکانمان پیگیر پخش شدن یا نشدن کلاه قرمزی در نوروزیم و برای بازگشت این جشنواره به اصفهان چه بزرگترهایی که خون دل خورده اند... در همین فکرها بودم که به محل رونمایی از پوستر جشنواره وارد شدم. خوشبختانه نیمی از سالن در اختیار کودکان و نوجوانانی بود که با لباس سفید یکدست به مراسم آمده بودند و یک ردیف نیز همسران شهیدان مدافع حرم را در کنار کودکان معصومشان میزبانی می کرد و دیگران نیز در هر سن و سالی که بودند، برق برپایی جشنواره ای که با نوید تداومی ۵ ساله به شهرشان برگشته بود در چشمانشان پیدا بود. پر معنا و مفهوم تر از همه اینکه اجرای مراسم را شخصی بر عهده داشت که در سال های اولیۀ برگزاری جشنواره در اصفهان به عنوان یک داور نوجوان حضور داشته و به گفتۀ خودش آن داوری مسیر زندگی او را تغییر داده بود. میثم احمدی، مجری مراسم ضمن خوشامدگویی به همۀ حاضران و تشکر ویژه از حضور هنرمندانی چون مرضیه برومند، هنگامه قاضیانی، غزل شاکری فرشته طائر پور، فریال بهزاد، ستاره اسکندری، مرضیه محبوب، کوروش تهامی، هومن برق نورد و... از دبیر سی امین جشنوارۀ بین المللی فیلم کودک و نوجوان دعوت کرد تا برای گفتن کلامی چند پشت تریبون بیاید.

راه اندازی باشگاه هوادارن و مستقل شدن بخش انیمیشن

علیرضا رضاداد از تاخیر ایجاد شده در برگزاری این مراسم عذرخواهی کرد و گفت: کشور ما پر از رویداد است و با این که می خواستیم رونمایی را زودتر برگزار کنیم دیدیم که ممکن است تحت الشعاع دیگر رویداد ها قرار بگیرد. اکنون که بحمدلله انتخابات برگزار شده و وارد دوران جدیدی از تلاش و تکاپو شده ایم ان شالله شاهد اتفاقات خوبی خواهیم  بود.

وی با بیان اینکه از شهریور ماه سال گذشته گفتگوهای اولیه برای برگزاری جشنواره انجام شده بود گفت: بعد از امضای توافق نامۀ پنج ساله میان شهرداری اصفهان و سازمان سینمایی همۀ چشم ها در تهران و اصفهان و دیگر شهر ها به سمت و سوی چگونه برگزار شدن این دوره است و امیدواریم آن طور که شایسته است بتوانیم آن را برپا کنیم.

وی افزود: تقریبا اکثر اقدامات لازم برای برگزاری جشنواره در سال جاری فراهم شده و به این سبب که سال گذشته جشنواره بر قرار نشد، بنا داشتیم در دهۀ فجر آیینی مرتبط با این رویداد را در اصفهان برگزار کنیم تا سینما دینش را به اصفهان ادا کرده باشد اما متاسفانه آن برنامه هم با جشن های دهه فجر یکی شد و اکنون که در مورد سی امین دورۀ جشنواره با شما صحبت می کنم هیأت های انتخاب در حال بازبینی آثار هستند، فیلم های خارجی بسته شده اند، بیش از نیمی از مهمان ها دعوت شدند و آن چه در آینده شاهد آن خواهیم بود ان شالله استقبال پر شور از این جشنواره است.

رضاداد با اشاره به راه اندازی باشگاهی به نام «باشگاه هواداران» برای سهولت اطلاع رسانی برنامه های جشنواره گفت: شایسته می دانیم که علاقمندان به جشنواره، در این باشگاه ثبت نام کنند چون این باشگاه علاوه بر آسان تر کردن اطلاع رسانی برنامه ها، موجب می شود که ما بتوانیم همۀ علاقمندان به جشنواره را در یک بانک اطلاعاتی شناسایی کنیم.

دبیر سی امین جشنوارۀ بین المللی فیلم فجر ادامه داد: امیدوارم که جشنوارۀ امسال از جهت رضایتمندی مخاطب مطلوب و در تراز و استانداردهای مناسب یک جشنوارۀ بین المللی باشد.

وی در پایان گریزی به تاثیر انتخابات بر جشنواره زد و گفت: در دولت تدبیر و امید به انیمیشن توجه ویژه شده و امسال نوید می دهیم که به صورت مستقل و رقابتی این بخش را در جشنواره برگزار خواهیم کرد. همچنین گام دیگری که برداشته شده تفکیک بخش کودک از نوجوان است و شورای راهبری جشنواره نیز به این امر توجه ویژه داشته و ان شالله طی روزهای آینده اطلاعات بیشتری در خصوص دیگر برنامه ها در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

اجرای قطعۀ «ایران زیبا» توسط گروه فرهنگی نورالهدی برنامۀ بعدی این آیین بود و پس از این سرود، طنین آهنگ مدرسۀ موش ها و خونۀ مادربزرگه نوید آمدن مرضیه برومند را به جایگاه سخنرانی داد.

ممنونم آقای دکتر!

برومند صحبت هایش را با مرور خاطرات جشنواره آغاز کرد و گفت: حدود سی سال پیش و در دوره های گذشته افتخار داشتم که در اصفهان در خدمت این جشنواره باشم و یادش به خیر زمانی که ما صد داورکوچک و بزرگ داشتیم و چقدر برای من باعث افتخار است که می بینم بچه هایی که آن دوره ها داوری می کردند اکنون در شغل های مهمی مشغول به کارند.

وی با اشاره به تلاش شهرداری اصفهان برای بازگشت جشنواره روی سخن خود را متوجه  مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان کرد و گفت: چون قلب شهردار اصفهان خوشبختانه هنوز از کودکی فاصله نگرفته با شور و شوق سبب بازگشت این جشنواره به اصفهان شد یا بهتر بگویم سبب بازگشت جشنواره به جای خودش شد و من لازم می دانم از همینجا بگویم: «ممنون آقای دکتر»

این هنرمند محبوب ادامه داد: خدا را شکر می کنم که در این مدت بیشتر در خدمت بچه ها خواهم بود و خوشحالم که این جشنواره در شهر بی نظیر و زیبای نصف جهان افتتاح می شود.

وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در ترکیب شورای شهر خطاب به همگان گفت: فرقی نمی کند که شهرداری و شورا دست چه کسانی باشد ما همه در یک دوی امداد شرکت کرده ایم و مطمئن هستم شما عزیزان که دغدغۀ فرهنگ این شهر را داشتید هر جا که باشید خادمید.

برومند حسن ختام کلام خود را بوسیدن قران کریم قرار داد و گفت: می خواهم آرزو کنم که امسال جشنوارۀ خوبی داشته باشیم.

بعد از معرفی طرح فرهنگی «سه شنبه های بدون خودرو» به حاضران، نوبت علی قاسم زاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان بود که روی سن بیاید و چند کلامی در مورد جشنواره و اصفهان بگوید.

امیدواریم این پیمان پنج ساله دائمی شود

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان سخنان خود را با موضوع میزبانی اصفهان از جشنواره آغاز کرد وگفت: ما همیشه دو آرزو داشته ایم یکی جاری بودن زاینده رود و دیگری بر پایی جشنواره در اصفهان و این هر دو منشأ تحول، زیبایی و حرکت در شهر ما هستند و ما به هر دوی این ها دل بسته ایم. بچه های ما که دور اول برگزاری جشنواره را به خاطر دارند  اکنون سی و چهل ساله هستند و همۀ ما نه تنها کودکانمان، با این جشنواره خو گرفته ایم. پس خواهش می کنم دیگر بحث باشد یا نباشد و ... را نداشته باشیم و انشالله پیمان پنج سالۀ شهرداری و سازمان سینمایی هم دائمی شود تا برگزاری جشنواره با تغییرات دستخوش تغییر نشود و روزی برسد که حقیقتا ما سیاست را برای فرهنگ ببینم.

 وی با اشاره به برگزاری سی امین دورۀ جشنواره در اصفهان گفت: علاقمندیم که جشنوارۀ متفاوتی را اجرا کنیم. اصفهان می خواهد جزو شهرهای خلاق باشد و جز این هم نباید کرد. امید که هر سال با شکلی جدید و متفاوت جشنواره را برگزار کنیم  و شاهد جشنواره ای شاداب و سر زنده باشیم.

پس از صحبت های قاسم زاده شعری در مدح شهدای مدافع حرم خوانده شد و سپس از فرزندان این شهدای معزز دعوت شد تا برای رونمایی از پوستر جشنواره روی سن بیایند. محمد مهدی خیزاب، محمد امین و ریحانه دایی تقی، زینب یوسفیان، محمد مهدی شیروانیان، زهرا و محمد حسین مجیری و ریحانه ایزدی روی صحنه آمدند تا نشان دهند جشنواره ای که به نام کودک و برای کودک با شور و شادی و امنیت در ایران بر پا می شود، حاصل جانفشانی و از خودگذشتگی پدرانی است که عزیزانشان را برای دفاع از امنیت کشور برای همیشه میان ما به امانت گذاشته و با استقبال از شهادت آن هم خارج از مرزهای کشورشان، فصلی دیگر از مردانگی و ایثار را در تاریخ این مرز و بوم ورق زده اند.

مهدی جمالی نژاد، مرضیه برومند، رضاداد، شهیدی و سرمشقی، از دیگر مسئولان و هنرمندانی بودند که فرزندان ایران را برای رونمایی همراهی می کردند و بالاخره با نمایان شدن پوستر سی امین جشنوارۀ بین المللی فیلم کودک و نوجوان، این آیین نیز به کار خود پایان داد. /

سمیرا قاسمی

کد خبر 304151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.