مرمت کبوترخانه ها توسعه گردشگری را به همراه دارد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مرمت برج های کبوتر در دستور کار است، گفت: مرمت کبوترخانه ها توسعه گردشگری را به همراه دارد.

سیدجمال الدین صمصام شریعت در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فلسفه وجودی برج های کبوتر مشخص است، این برج ها برای کبوترها به منظور استفاده از فضولات حیوانی به عنوان کود در فضای سبز و اراضی کشاورزی ساخته می شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کبوترخانه ها در محدوده خارج از شهر قرار دارند و به عنوان یک تک بنای تاریخی با توجه به قدمت آنها محسوب می شوند، ادامه داد: برخی از این کبوترخانهها به ثبت ملی رسیده اما متاسفانه بیشتر آنها به دلیل عدم رسیدگی به حالت خرابه درآمده اند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان اضافه کرد: برجهای کبوتر مالکیت خصوصی دارند، بنابراین متولی رسیدگی به این برج ها همان مالکانی هستند که در اراضی خودشان توسط اجدادشان برج های کبوتر ساخته شده و در مالکیت آنها باقی مانده و یا این برج ها در مالکیت جدید منتقل شده اند.

صمصام شریعت خاطرنشان کرد: بیشتر مالکان تمایلی به مرمت این کبوترخانه ها ندارند از این رو شهرداری اصفهان قراردادی را با مهندس مشاور منعقد کرده  تا این برج ها را شناسایی کرده و در اطراف آنها محور گردشگری عبوری تعریف شود تا مردم از جذابیت های این محورها بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: در این راستا مهندس مشاور نسبت به شناسایی برج های کبوتر در منطقه گورت و شرق اصفهان در محدوده بزرگراه فرودگاه اقدام کرده و مرمت آنها را آغاز نموده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در ارتباط با کبوترخانهها به دنبال یک محور گردشگری هستیم، افزود: در آینده نزدیک گردشگران داخلی و خارجی می توانند طی یک تور یک روزه از این اماکن بازدید کنند چراکه حفظ برج های کبوتر و استفاده آنها در جهت توسعه گردشگری می تواند امر مفیدی باشد.

صمصام شریعت با اشاره به اینکه برخی از کبوترخانه ها در داخل شهر واقع شده اند، گفت: به طور مثال کبوترخانههای هزار جریب که 2 مورد از این برجها در دو طرف باغ هزارجریب از زمان صفویه باقی مانده که یکی از آن ها در دانشگاه اصفهان و دیگری در انتهای خیابان شیخ صدوق جنوبی واقع شده که شهرداری اصفهان آنها را مرمت کرده است.

وی ادامه داد: همچنین برج های کبوتر خیابان امام خمینی(ره)، خوراسگان خیابان جی از سوی شهرداری اصفهان مرمت شده است.

صمصام شریعت افزود: برای احیای برج های کبوتر نیاز به تامین اعتبارات دولتی داریم که در این راستا میراث فرهنگی نیز باید حضور پررنگ تری در این عرصه داشته باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برخی افراد تصور می کنند که شهرداری اقدام به خریداری کبوترخانه ها کرده است، در صورتی که این امر واقعیت ندارد بلکه شهرداری تنها کمک در جهت احیای این برج ها کمک کرده است و ضمن حفظ مالکیت، خود مالکان می توانند از جاذبه های گردشگری کبوترخانهها استفاده کنند.

کد خبر 304052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد بيگي IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    0 0
    سلام.... كبوتر خانه روبروي شهرك شهيد كشوري را ازصاحب ان خريداري كرده و باز سازي كنيد .... نمونه جالبي كه در حال تخريب است!!!!