جوانگرایی چگونه توسعه شهرها را به مدلهای روز دنیا نزدیک می‌کند؟

جوانگرایی در شوراهای شهر وقتی با تخصص و شایستگی بدون رانتهای فامیلی اعمال شود ،می تواند الگوی اداره شهرها را به مدلهای نوین جهانی نزدیک کند چراکه جوانها میل به تغییر دارند و از ریسک نمی هراسند.

به گزارش ایمنا، پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر که سکاندار اداره شهرها لقب گرفته اند در حالی 29 اردیبهشت ماه در کنار انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می‌شود که رویکرد جوانگرایی و استفاده از پتانسیل نیروی جوانان و متخصصان در لیست اکثر جناحهای حاضر در انتخابات وجود دارد.

تجربه ایران اسلامی نشان داده است که اعتماد به جوانان وقتی توام با تخصص و بر مبنای شایستگی و نه آقازادگی باشد همواره پیشرفت در مسیر توسعه بوده است .

هرچند بزرگترین مصداق بکارگیری جوانان در جبهه های جنگ بوده است، اما نیم نگاهی به کشورهای جهان نیز نشان می دهد جوانان توانسته اند در قد و قامت بالاترین پستهای سیاسی به خوبی نقش اجرا کنند.

سباستین کورتز که در 27 سالگی صندلی وزارت امورخارجه اتریش را تصاحب کرد یا حنا ربانی 36 ساله که در روز ۳۰ تیر ۸۹، یعنی وقتی 33ساله بود به عنوان اولین وزیر خارجه زن پاکستان برگزیده شد و مارا کارفانیای 33 ساله وزیر پرحاشیه سیلویو برلوسکونی نمونه هایی از انتخاب جوانان هستند که در پستهای سیاسی کلیدی در سالهای اخیر در دنیا بکار گرفته شده اند .

رئیس کمیسیون اصل نود در دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اشاره به ضرورت جوانگرایی می گوید: تجربه نشان می دهد هرجا از جوانان به عنوان انرژی تازه استفاده شده است توفیق بیشتری بدست آمده و جوانها توانسته اند قدمهای محکمی برای تحولات بنیادی و اصلاحات زیر بنایی بردارند.

داوود محمدی می افزاید:در جنگ تحمیلی که مدت کمی از انقلاب ایران گذشته بود،جوانانی فرماندهی جنگ را به عهده گرفتند، که میانگین سنی آنها زیر 25 سال بود ؛اما خلاقیت ،تعهد و تلاش خستگی ناپذیر داشتند.

این نماینده مجلس ادامه می دهد: وقتی در جنگ نابرابری که ایران نوپا در مقابل 40 کشور ایستاده رهبر انقلاب جوانها را به عنوان فرمانده های نظامی بکار گرفته است، چرا نباید در بستر شوراهای شهر از جوانان متخصص و متعهد استفاده شود؟

وی تاکید می کند:بکار گیری جوانان و تحصیلکردگان توام با نظارت می تواند الگوهای توسعه شهرهای ایران را به مدلهای نوین جهانی نزدیک کند.چراکه جوانان میل به تغییر دارند و ریسک پذیری آنها بیشتر است.

کارشناسان معتقدند هرچه ورود افراد جوان و متخصص به شوراها تقویت شود می توان انتظار مدیریت کیفی‌تری از مدیریت شهرها داشت به شرط آنکه غنای تخصصی آن بیشتر باشد، جوان گرایی اصل غیر قابل انکار در توسعه شهری به شمار می رود اما انتصاب فامیلی به صرف وابستگی به چهرها و آقازاده ها به مدیریت اجرایی صدمه جبران ناپذیری خواهد زد.

نماینده اصلاح طلب شهر تهرانمی گوید: استفاده از رانت های فامیلی در مدیریتهای شهری می تواند  تضییع حقوق شهروندی باشد، هرچند حق فرزندان چهره ها برای شرکت در پست های مدیریتی محفوظ است.

مهدی شیخ، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی  گفت: اختلاط جوان گرایی با بی تجربه‌گی و استفاده از بانوان که نسبت فامیلی با چهرها و فعالان سیاسی دارند، یکی از انحرافات بکارگیری از جوانان است که باعث شده بعضا کارنامه ای ضعیف از فعالیت آنان تدوین شود، که به مدیریت جنسیتی و انتخاب بانوان در آینده نیز صدمه خواهد زد.

منبع: شهر فردا

کد خبر 302904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.