صنعت گلابگیری ۵ هزار شغل پایدار و ثابت ایجاد کرده است

فرماندار کاشان گفت: زندگی ۸ هزار و ۵۰۰ خانواده کشاورز به کشت، تولید و برداشت گل محمدی وابسته است که این صنعت پنج هزار شغل پایدار و ثابت ایجاد کرده است.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا مومنیان در آئین آغاز گل چینی و گلابیگری این شهرستان پیش بینی کرد امسال افزون بر ۷ هزار تن گل محمدی از سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین های زیر کشت این محصول برداشت شود.
وی افزود: از این میزان برداشت گل محمدی، سالانه حدود ۱۵ هزار تن گلاب مرغوب در ۶۰۰ کارگاه صنعتی و سنتی تولید می شود.
معاون استاندار اصفهان با اشاره به گشایش های اقتصادی و صادراتی کشور پس از برجام، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار ۲۰۰ کیلوگرم اسانس گل محمدی با ارزش تقریبی هر کیلو ۲۵۰ میلیون ریال به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شد.
وی هم چنین ۷۰ هزار نفر روز اشتغال در موسم گل چنین و گلابگیری در شهرستان کاشان را یادآور شد و گفت: زندگی ۸ هزار و ۵۰۰ خانواده کشاورز به کشت، تولید و برداشت گل محمدی وابسته است که این صنعت پنج هزار شغل پایدار و ثابت ایجاد کرده است.
فرماندار کاشان با بیان این که در دولت تدبیر و امید کشت گل محمدی در این شهرستان به میزان دو برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات ۸۵ درصدی دولت برای سیستم های مکانیزه آبیاری، باعث شده است ۵۰ درصد از کشت گل محمدی به این روش انجام شود تا شاهد صرفه جویی بالایی در مصرف آب باشیم.
وی توسعه کشت های کم آب بر را از مصداق های اقتصاد مقاومتی بیان کرد و یادآور شد: توسعه دشت های گل محمدی با کمترین سرمایه گذاری از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.
مومنیان هم چنین کیفیت و مرغوبیت گل محمدی و فرآورده های آن در شهرستان کاشان را دارای شهرت جهانی دانست و تصریح کرد: این مهم موجب رونق صنعت گردشگری به خصوص ورود گردشگران خارجی به کاشان در فصل بهار و ایام گلابگیری شده است.
کاشان با ۲هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی و تولید سالانه هفت هزار تن گل محمدی در گلستان های بخش های قمصر، برزُک، نیاسر، جوشقان و کامو، بخش مرکزی و روستاهای شهرستان به عنوان مهم ترین مرکز تولید گل محمدی و گلاب در کشور مطرح است.
این شهرستان دارای ۲۵ کارخانه صنعتی و یک هزار و ۵۰۰ کارگاه سنتی و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دیگ است که در حال تولید گلاب، عرقیات گیاهی، اسانس و عطر گل محمدی بوده و زمینه اشتغال ۱۰ هزار بهره بردار را فراهم آورده است که در زمان کاشت، داشت و برداشت این آمار به ۲۲ هزار نفر افزایش می یابد. /

کد خبر 301852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.