خوشبخت مثل پرسپولیس، بخت‌برگشته مانند ماشین‌سازی

قهرمان زودهنگام لیگ و قعرنشین دائمی جدول بیشترین سهم را از «ترین‌های» شانزدهمین دوره لیگ برتر دارند.

به گزارش ایمنا، پرسپولیس با قهرمانی زودهنگام و قاطعانه‌اش در لیگ شانزدهم بیشترین آمار مثبت را به خود اختصاص داد. طبیعتاً بیشترین آمار منفی هم نصیب ماشین‌سازی شد که درست در سوی مقابل جدول وضعیتی کاملاً متضادی داشت.

بهترین خط دفاع: پرسپولیس

پرسپولیس با دریافت تنها ۱۴ گل در طول فصل یک بار دیگر بر این اصل نانوشته در فوتبال صحه گذاشت که قهرمانی احتمالاً نصیب همان تیمی می‌شود که مستحکم‌ترین دژ دفاعی را در اختیار دارد.

بهترین خط حمله: پرسپولیس

پرسپولیس در حالی با فاصله‌ای میلی‌متری و یک‌گله نسبت به استقلال صاحب بهترین خط حمله لیگ شد که با اختلافی فاحش در قیاس با این رقیب رده دومی به مقام قهرمانی رسید. با این اوصاف، شاید بتوان گفت برتری پرسپولیس نسبت به استقلال را باید بیش از هر چیز در خط دفاعی بسیار بهترش جستجو کرد.

بهترین تفاضل گل: پرسپولیس

پرسپولیس در آن واحد هم مستحکم‌ترین خط دفاعی را داشت و هم زهردارترین خط حمله را. با این اوصاف، هیچ عجیب نیست که این تیم از سه هفته مانده به پایان لیگ قهرمانی خود را مسجل نمود.

بدترین خط دفاع: ماشین‌سازی

به نظر می‌رسد عکس آنچه درباره ارتباط معنادار استحکام خط دفاعی با قهرمانی و موفقیت گفته می‌شود هم صادق باشد به این معنی که متزلزل‌ترین خط دفاعی همواره جدی‌ترین کاندیدای سقوط هم هست. سقوط ماشین‌سازی از چند هفته مانده به اتمام لیگ مؤید این موضوع است.

بدترین خط حمله: ماشین‌سازی

تیم ریشه‌دار تبریزی مسلماً تنها از ناحیه دفاع متزلزلش آسیب ندید بلکه خط حمله بسیار کم‌اثر این تیم را هم باید در سقوطش دخیل دانست.

بیشترین برد متوالی: پرسپولیس

طبیعی است که قهرمان زودهنگام لیگ با اختلاف صاحب بیشترین برد هم باشد اما علاوه بر آن قرمزهای پایتخت با کسب ۶ برد متوالی از این نظر هم رکورددار بودند. استقلال، ذوب‌آهن و پدیده دیگر تیم‌هایی بودند که در مقطعی پنج پیروزی پشت سر هم را تجربه کردند اما هیچ‌یک به رکورد پرسپولیس نرسیدند.

بیشترین باخت پیاپی: ماشین‌سازی

جای هیچ تعجبی ندارد اگر بیشترین باخت متوالی از آن تیم‌های سقوط‌کرده باشد. ماشین‌سازی در نیم‌فصل اول ۹ هفته پشت سر هم باخت. صبا نیز که در هفته پایانی به تیم تبریزی پیوست در مقطعی ۷ شکست متوالی را تجربه کرده بود.

کمترین تساوی: پرسپولیس

شاید بتوان گفت یکی از رموز موفقیت یک تیم هرچه کمتر تن دادن به تقسیم امتیازات با حریفان در طول رقابت‌های یک فصل است. این را قهرمانی زودهنگام پرسپولیس می‌گوید که در طول فصل فقط ۶ مرتبه مساوی کرد. البته این عامل به تنهایی کافی نیست وگرنه ماشین‌سازی با تنها یک تساوی بیشتر نسبت به پرسپولیس عاقبت به خیر می‌شد.

بیشترین تساوی: گسترش فولاد

گسترش فولاد که فصل را بسیار بد شروع کرد در مقاطعی از لیگ سودای آسیایی شدن هم داشت اما شاید یکی از دلایلی که تیم تبریزی علیرغم خط دفاعی خوبش نتوانست از میانه جدول بالاتر بیاید امتیازات پُرشماری بود که این تیم به واسطه تقسیم امتیازات زیاد از دست داد. گسترش فولاد بیشتر از نیمی از دیدارهای خود در لیگ شانزدهم را مساوی کرد.

خوش‌اخلاق‌ترین تیم: ذوب‌آهن و نفت آبادان

نفت آبادان تنها تیمی بود که هیچ‌یک از بازیکنانش در لیگ شانزدهم از داوران کارت قرمز نگرفتند. البته عنوان منضبط‌ترین تیم می‌تواند به ذوب‌آهن هم تعلق بگیرد که نفراتش کمترین کارت زرد را در طول فصل دریافت کردند. جالب آنکه سبزپوشان اصفهانی هم مثل زردپوشان آبادانی تا همین اواخر بازیکن اخراجی نداشتند تا اینکه این معادله در هفته بیست و هشتم به هم خورد.

کد خبر 301790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.