هفته اصفهان باید از شهر اصفهان فراتر برود

هنرمند هنر خوشنویسی گفت: باید در مقاطع مختلف زمانی ازجمله هفته اصفهان، زمینه برای بروز هنر هنرمندان فراهم شود.

علی خیری، هنرمند هنر خوشنویسی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: اصفهان باتوجه به هنر و پیشینه ای که دارد نیازمند نگاهی ویژه است اما اگر این نگاه فقط در خودِ شهر اصفهان اتفاق بیفتد و به عنوان مثال هفته اصفهان در سطح شهر اصفهان برگزار شود شاید زیاد مثمر ثمر نباشد؛ درصورتی که اگر بتوانیم فراتر از اصفهان برنامه های مختلفی را در زمینه های هنری و فرهنگی پیش ببریم و حتی به جنبه بین المللی آن نیز توجه کنیم، نتایج قابل توجهی بدست می آید.
وی افزود: هرچقدر هم در اصفهان هفته اصفهان برگزار کنیم، شاید به دلیل عادی شدن هنر و فرهنگ در این شهر، این موضوع برای اصفهانی های عزیز چندان اهمیت نداشته باشد و معرفی و شناساندن ویژگی های خاص شهر در روز و هفته های فرهنگی برای مردم اصفهان بیان مکررات باشد، بنابراین اگر بتوانیم به ساخت فیلمهای مختلف در زمینه هنر و فرهنگ اصفهان روی بیاوریم و یا برنامه هایی را برگزار کنیم که جنبه بین المللی داشته باشد، نقش موثرتری در معرفی اصفهان در سطح ملی و بین المللی خواهد داشت.
این هنرمند خوشنویس گفت: هنر هفتم یعنی سینما یکی از هنرهایی است که می تواند هر چیزی را دستمایه قرار دهد و می توان با هزینه و کاگردانی خوب، هنر و هنرمندان اصفهان را به جهان معرفی کرد، ضمن اینکه شبکه های مختلفی در جهان وجود دارد که تشنه چنین فیلم هایی هستند.
خیری با اشاره به اینکه در اصفهان مکتب هنری اصفهان وجود دارد که از نظر فلسفه و عرفان، مکتب عمیقی است و در دنیا بی نظیر است و در سایر هنرها ازجمله خوشنویسی، مینیاتور، معماری و سایر هنرهای سنتی نشر پیدا کرده و در اندیشه های مختلف ظهور یافته است، ادامه داد: در اصفهان ۱۲۰ رشته هنری وجود دارد و اگر بتوانیم این هنرها را با هزینه های خوب و باسطح کیفی بالا معرفی کنیم دراین صورت استفاده بزرگی از هفته اصفهان خواهیم برد.
وی افزود: اینکه یک هفته فقط به اسم، هفته اصفهان باشد  هرچند که باعث نشاط می شود اما کافی نیست. من معتقدم باید نشاط به مردم تزریق شود و البته برگزاری هفته اصفهان نیز یکی از راههای ایجاد نشاط در جامعه است اما باید بصورت فراملی و فرامرزی به آن توجه کرد و با دیدگاه بلند به اصفهان نگاه کنیم.
این هنرمند خوشنویس گفت: آنقدر در اصفهان هنر وجود دارد که دیده نمی شود و به قولی "ماهیان ندیده غیر از آب، پرس پرسان همی که آب کجاست"، هنر اصفهان مملو از ظرفیت و زیبایی برای معرفی به جهان است و هرکدام می تواند گردشگران بسیاری را به اصفهان بکشاند.
وی افزود: مدتی قبل مقام معظم رهبری فرمودند که "تا اقتصاد این کشور درست نشود هیچ چیزش درست نمی شود"، بنابراین هنری که اقتصادش خوب نباشد چه پیشرفتی در آینده می تواند داشته باشد! به هیچ عنوان قابل قبول نیست که فقط با دید فرهنگی به یک هنر پرداخته شود حتی اگر ازسوی برخی سازمانها پولهایی نیز گاهی به آن تزریق شود اما این بصورت یک مُسَکِن است و در کوتاه مدت ممکن است زنده بماند ولی در درازمدت این هنر از بین می رود.
دارنده مقام های کشوری و بین المللی در هنر خوشنویسی تصریح نمود: تنها راه حل حفظ هنرها این است که گردشگران را از آنطرف مرزها به اصفهان بیاوریم و بتوانیم ارز آوری داشته باشیم که هم اقتصاد هنرهای اصفهان و کشور را تقویت کند و هم اینکه وقتی اثر هنری خریداری شده و به کشورهای دیگر می رود خودش یک سفیر هنری باشد و بتواند بیانگر تاریخ و تمدن و فرهنگ و همه داشته های اصفهان و ایران باشد.
علی خیری ادامه داد: خوشنویسی نیز از سایر هنرها مجزا نیست و جلوه های بصری خاصی دارد و من باتوجه به اینکه در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی حضور داشتم به وضوح درک کرده ام که این هنر برای گردشگرانی که هنر خوشنویسی ایران را به عنوان یک رشته خاص فرهنگی و با با نام کالیگرافی ایران می شناسند بازتاب خوبی دارد، به همین دلیل باید از این ظرفیت ها استفاده شود.
وی تأکید کرد: خوشنویسی مکتب اصفهان نیز با وجود استادان بزرگی مانند میرعماد، دررویش عبدالمحید، میرزاکوچک اصفهانی، واله اصفهانی و شخصیتهای بزرگی که از دوره صفویه و قاجار تا دوره معاصر فعالیت داشته اند و البته جوانانی که در این زمینه کار می کنند و تمام رتبه های برتر را به خودشان اختصاص می دهند پشتوانه ای برای اصفهان است و می توان از این ظرفیت ها برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر اصفهان به سایر شهرها و کشورها استفاده کرد.
این هنرمند خوشنویس گفت: اگر سازمان های مختلف برنامه ریزی کرده و بصورت مُدَون از هنرمندان و هنر آنها استفاده کنند و اصفهان را معرفی نمایند مسلماً هنرمندان نیز با طیب خاطر، هنرشان را در معرض دید قرار می دهند، منتهی باید در مقاطع مختلف زمانی ازجمله هفته اصفهان، بستری برای بروز هنرشان فراهم شود و ورک شاپهایی در زمینه های مختلف هنر ازجمله خوشنویسی برگزار شود یا آثار ارزشمند و یا جدیدشان با حضور مسئولین در این هفته رونمایی شود؛ مطمئناً هنرمند وقتی تشویق شود کار خود را بهتر از قبل ارائه می کند.
کد خبر 300174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.