«كليساهای ارامنه‌ی جلفای نو اصفهان»؛ تاريخچه‏ی بناهای مذهبی جلفا

خبرگزاری ايمنا: کتاب «كليساهای ارامنه‌ی جلفای نو اصفهان» بخشی از فعاليت‏های مرکز تحقيقات معماری ارامنه و درواقع تاريخچه‏ی بناهای کليساهای جلفای نو و بيان تصويری آن‏هاست که بين سال‏های 1014 تا 1016 هجری قمری احداث گرديده‌اند. این کتاب، ترجمه‌ای از جلد 21 مجموعه‏ی آثار معماری به‏جا مانده از ارامنه به‌ويژه در خاورميانه است كه به كليساهای جلفا اختصاص دارد.

● هنر؛ حاصل‌ ذوق‌، حس‌ زيباشناختي‌ هنرمند، تجربه‌ها و آموخته‌هاي‌ اوست‌. هنرمند در اين‌ مسير، در تعامل‌ با هنر و دانش‌ اقوام‌ و ملل‌ ديگر، بر غناي‌ تجربه‏ي‌ خود مي‌افزايد و افق‌ ديد خويش‌ را مي‌گستراند و از اين‌ رهگذر آثار و انديشه‌هاي‌ هنري‌ به‌ منصه‏ي‌ ظهور مي‌رسد و ميراث‌ هنري‌ شكل‌ مي‌گيرد. اين‌ ميراث‌ هنري‌ جلوه‏ي‌ تلاش‌ هنرمندان‌، انديشمندان‌ و انسان‏هايي‌ است‌ كه‌ در آفرينش‌ اثري‌ زيبا سهم‌ داشته‌اند.
درواقع‌، آن‌چه‌ به‌منزله‏ي‌ دست‌ساخته‌اي‌ انساني‌ در قالب‌ بنايي‌ عظيم‌، مجسمه‌اي‌ زيبا، تابلوي‌ نقاشي‌اي‌ چشم‌نواز و خطوط‌ اسرارآميز خودنمايي‌ مي‌كند، تحت‌تأثير انگاره‌ها و انديشه‌هاي‌ رايج‌ در تمدن‏هاي‌ گوناگون‌ بشري‌ است‌. مهم‌ آن‌ است‌ كه‌ اين‌ ميراث‌ شناخته‌ شود و ابعاد گوناگون‌ هنري‌، فلسفي‌، تاريخي‌، جامعه‌شناختي‌، انسان‌شناختي‌ و... آن‌ تحليل‌ و بررسي‌ شود.
• کتاب حاضر دربرگيرنده‏ي تاريخچه‏ي بناهاي کليساهاي جلفاي نو اصفهان و معرفي تصويري (در قالب تصوير و نقشه) آن‏هاست که بين سال‏هاي 1014 تا 1016 ق احداث گرديد. اين آثار عبارت‏اند از: کليساي سورپ آمناپرگيج، مجموعه‏ي سورپ آسدوازادزين (مادر مقدس)، كليساي بيت‌اللحم، كليساي سورپ گئورگ، كليساي سورپ گريگور روشنگر، كليساي سورپ استپانوس، كليساي سورپ سركيس، كليساي سورپ ميناس، كليساي سورپ نيكوقايوس، كليساي سورپ نرسس، صومعه‌ي سورپ كاتارينه، كليساي سورپ هووانس مگرديچ و برخي سنگ‌نوشته‌هاي ارمني كليساهاي جلفاي نو.
بخش آغازين کتاب نيز اين مطالب را شامل مي‏شود: تاريخچه‏ي اجمالي جلفاي نو، ميراث فرهنگي و معماري ارامنه‏ي جلفاي نو، سال‏شمار روند تحولات جامعه‏ي ارامنه‏ي جلفا و خلاصه‏اي از سير تاريخي نهادهاي عمومي جلفاي نو.
گفتني است در سال 1014 ق به دستور شاه عباس صفوي و بنا بر دلايل سياسي ـ اقتصادي و استراتژيک؛ مهاجرت اجباري و وسيع ارامنه از ارمنستان به ايران آغاز شد و بيش از 500 هزار ارمني به ايران کوچ کردند. در اين بين، صنعت‏گران و هنرمندان ارمني در اصفهان و بخش جنوبي زاينده‏رود اسکان داده شدند.
اعطاي امتيازات ويژه به تجار ارمني از طرف شاه عباس باعث رشد و توسعه‏ي اقتصادي تجاري صنعتي و فرهنگي اصفهان پايتخت صفويان گرديد و روابط بين‏المللي و تجاري تا حدي پيش رفت که اغلب بازرگانان ارمني نقش هيئت‏هاي نمايندگي سياسي ايران در خارج را نيز ايفا مي‏کردند. رشد اقتصادي و فرهنگي ارامنه‏ي دوره‏ي صفويه؛ احداث کليساها، مراکز مذهبي، مدارس، بيمارستان‏ها، سراي سالمندان و غيره را به‏دنبال داشت به‏گونه‏اي که جلفاي نو به مرکز مذهبي ارامنه تبديل گرديد.
اما از سال 1081 ق با تشديد بحران‏هاي سياسي و اجتماعي؛ دوران آرامش و شکوفايي ارامنه رو به افول گذاشت و در هجوم افغان‏ها در سال 1124 ق به اصفهان به اوج خود رسيد به‏گونه‏اي که بسياري از ارامنه‏ي جلفاي نو به هند، روسيه و کشورهاي اروپايي مهاجرت کردند. با اين حال جلفاي نو حدود يک قرن از مراکز عمده‏ي فرهنگي زمانه‏ي خود محسوب مي‏شد و تأثير بسياري بر فرهنگ و علوم و فنون منطقه داشت.
• دکتر آرمن حق‏نظريان (مؤلف کتاب) معمار و باستان‏شناسي ارمني بود كه بخش قابل توجهي از زندگي و سرمايه‏ي خود را بر سر پاس‏داري و جلوگيري از تخريب بناهاي تاريخي ارامنه در منطقه‏ي شرق تركيه صرف كرد.
وي در تاريخ 5 مي سال 1941 ميلادي در تهران متولد شد و طي سال‏هاي 1961 تا 1973 در رشته‏هاي معماري و شهرسازي در دانشگاه شهر آخن به تحصيل پرداخت. حق‏نظريان در سال 1968 ميلادي در ايران به مدت 6 ماه به تحقيق و بررسي بناهاي مجتمع‏هاي کليسائي و کليساهاي ارامنه‏ي استان آذربايجان به‏ويژه مجتمع‏هاي کليسائي طادئوس مقدس، آستواتزاتزين مقدس در تزورتزور و استپانوس مقدس در دره‏ي شام همت گمارد.
سفرهاي علمي او از آلمان به ارمنستان غربي طي سال‏هاي 1972 تا 1978 مبناي انتشار ميکروفيلم‏هاي کتب 7 جلدي "معماري ارمني" واقع شده‏اند. آرمن حق‏نظريان به اندازه‏گيري، عکس‏برداري و بررسي مجتمع‏هاي کليسائي و کليساهايي متعدد در استان آذربايجان، اروميه، سلماس، خوي، اردبيل و تبريز پرداخت.
حق‏نظريان حدود 25 سال عضو هيئت مديره‏ي سازمان اجتماعي "کشور و فرهنگ" بود. وي فرزند هوهانس، داراي درجه‏ي دکترا در رشته‏ي معماري که خود را وقف بررسي فرهنگ ارمني کرده و باني و رئيس سازمان اجتماعي تحقيقات معماري ارمني بود در تاريخ 19 فوريه‏ي سال 2009 ميلادي بر اثر يک دوره بيماري سخت، زندگي را بدرود گفت.
• کتاب «كليساهاي ارامنه‏ي جلفاي نو اصفهان» بخشي از فعاليت‏هاي مرکز تحقيقات معماري ارامنه و درواقع تاريخچه‏ي بناهاي کليساهاي جلفاي نو و بيان تصويري آن‏هاست که بين سال‏هاي 1014 تا 1016 ق احداث گرديده‌اند. کتاب حاضر ترجمه‌اي از جلد بيست و يكم مجموعه‏ي آثار معماري به‏جا مانده از ارامنه به‌ويژه در خاورميانه است كه به كليساهاي جلفا اختصاص دارد و در سال 1991 چاپ و منتشر گرديده است.
نگارنده در اين کتاب، درصدد است با انجام مطالعات تاريخي و تعمق در آثار به‏جاي مانده از كليساهاي جلفاي نو در زمينه‌هاي مختلف و در ابعاد گسترده به نتايج اجتماعي و فرهنگي ارزشمندي درباره‏ي ارامنه دست يابد.
• کتاب «كليساهاي ارامنه‏ي جلفاي نو اصفهان» پس از فهرست مطالب، سخن ناشران و مقدمه‏ي مترجم؛ شامل اين قسمت‌هاست: جلفاي نو: تاريخچه‏ي اجمالي - ميراث فرهنگي و معماري ارامنه‏ي جلفاي نو - سال‏شمار روند تحولات جامعه‏ي ارامنه‏ي جلفا - خلاصه‌اي از سير تاريخي نهادهاي عمومي جلفاي نو - كليساي سورپ آمناپرگيچ 1664م (1075ق) - مجموعه‏ي سورپ آسدوازادزين (مادر مقدس) (1613م/1022ق) - كليساي بيت‌اللحم (1628م / 1038ق) - كليساي سورپ گئورگ (حدود 1611 م / 1020ق) - كليساي سورپ گريگور روشنگر (1633م / 1043ق) - كليساي سورپ استپانوس (1614م / 1023ق) - كليساي سورپ سركيس (1659م / 1070ق) - كليساي سورپ ميناس (1659م / 1070ق) - كليساي سورپ نيكوقايوس (1630م / 1040ق) - كليساي سورپ نرسس (قرن هفدهم ميلادي / يازدهم هجري) - صومعة سورپ كاتارينه (1623م / 1033ق) - كليساي سورپ هووانس مگرديچ (1621م / 1031ق) - برخي سنگ‌نوشته‌هاي ارمني كليساهاي جلفاي نو.

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب
نام کتاب: كليساهای ارامنه‌ی جلفای نو اصفهان
پدیدآورنده‌: آرمن حق‌نظريان
مترجم‌: نارسيس سهرابی‌ملايوسف
دبير علمی گروه معماری و شهرسازی مكتب اصفهان: باقر آيت‌الله‌زاده شيرازی
ويراستار: بهنام صدری
گرافيك و صفحه‌آرايی: عليرضا سياوشان
طراح‌ جلد: پارسا بهشتی
چاپ‌ اول‌: پاييز 1385
شمارگان‌: 1500
تعداد صفحات: 152
قيمت به ریال: 57000

کد خبر 28614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.