نصب کتیبه های ملیله، نقره و طلادوزی حرم امامین جوادین(ع) تا پایان ماه رجب

با سقوط رژیم بعثی به همت جمعی از دوستداران اهل بیت(ع) و با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری ستاد بازسازی عتبات عالیات و پشتیبانی عراق در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد.

به گزارش ایمنا، این ستاد به منظور مطالعات کارشناسی و اجرای پروژه های بازسازی و نظارت بر اقدامات عمرانی و خدماتی در هر یک از حرم های مطهر نجف، کربلا، کاظمین و سامرا دفتر بازسازی ایجاد کرده است که با هماهنگی متولیان حرم های مطهر فعالیت می کنند.
ستاد بازسازی عتبات عالیات در راستای انجام وظایف خود و جذب کمک های مردمی نسبت به ایجاد ستادهای فرعی در کلیه استان ها و اکثر شهرستان ها اقدام کرده تا مطابق شرح وظایف و دستورالعمل های ابلاغی انجام وظیفه کنند.
ستادهای استانی و شهرستانی در صورت توانمندی می توانند انجام پروژه های مستقل و یا مشارکت در پروژه های بزرگ را پیشنهاد و پس از تصویب رئیس ستاد و مطابق طرح های ابلاغی اجرا کنند.
در کلیه ستادهای استانی و شهرستانی هیأت امنایی متشکل از امام جمعه و مسؤولین و معتمدین محلی برای پشتیبانی و نظارت بر فعالیت های آن تشکیل می شود.
به منظور آگاهی از فعالیت ها و اقدامات این ستاد در استان اصفهان و نقش آن در بازسازی عتبات عالیات، گفتگویی را با "مصطفی نوریان، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

ضرورت تشکیل ستاد عتبات عالیات چه بود؟
بعد از اتفاقاتی که در کشور عراق افتاد به خصوص پس از پایان جنگ تحمیلی، مردم ایران علاقه مند به زیارت قبور ائمه در عتبات عالیات بودند، از این رو نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این بود که امکانات رفاهی خوبی برای زائران فراهم شود تا آنها با خیالی راحت در عراق حضور پیدا کنند.
با توجه به اینکه در چند مرحله از سوی کفار به قبور ائمه جسارت وارد شد، ابتدا قبور ائمه مرمت و بیش از یک میلیون مترمربع نوسازی انجام شد.
امروز این ستاد زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری فعالیت می کند.
وظیفه اصلی این ستاد چیست؟
در گام نخست، علیرغم اینکه شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا فاقد امکانات بهداشتی، آب ، برق و اسکان بودند، نظافت شهرها، قبور ائمه (ع) و مرمت و بازسازی این زیارتگاهها در دستور کار قرار گرفت، اما باز هم این امکانات پاسخگوی انبوه زائران نبود لذا طرح توسعه به اجرا در آمد.
نمونه طرح توسعه حرم در نجف اشرف اجرا شد و علاوه بر رسیدگی به وضع موجود، صحن حضرت زهرا(س) در 4 طبقه طراحی شد که 70 درصد آن زائرسرا و 30 درصد آن خدماتی مثل موزه، کتابخانه، حوزه علمیه و مرکز فرهنگی می باشد.
پیرو آن در کربلای معلی نیز صحن عقیله بنی هاشم (س) در دو طبقه که 70 درصد آن زائرسرا و 30 درصد دیگر کتابخانه، موزه و مباحث فرهنگی است، در حال ساخت است.
در شهر کاظمین هم صحن امام رضا(ع) به وسعت حدود 80 هزار مترمربع تعریف شده که هم توسعه و مرمت در آن تعبیه شده است.
صحن امام زمان(عج)  در حرم امامین عسکریین شهر سامرا به عنوان زائرسرا، موزه و مرکز فرهنگی طراحی شده است.
طبق توافق های انجام شده دولت عراق زمین های مورد نظر را آزادسازی و در اختیار عتبات عالیات قرار دهد، در واقع ستاد عتبات عالیات به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در عراق کار بازسازی، نوسازی و مرمت ها را انجام می دهد.
در حال حاضر مأموریت ما اجرای طرح های توسعه تصویب شده بین دو دولت ایران و عراق با استفاده از کمک های مردمی است؛ در واقع نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این است که همه این اقدامات به خاطر علاقمندی مردم به امامان معصوم(ع)، از طریق کمک های مردمی انجام شود و هیچ بودجه دولتی در آن دخالت داده نشود.
ستاد عتبات عالیات استان اصفهان چه اقداماتی انجام داده است؟
اصفهان با بهره مندی از هنرمندان فاخر و صنایع دستی ظریف و ارزشمند خود توانسته در کربلا و شهرهای مقدس عراق اقداماتی برای کاشی کاری معرق، هفت رنگ، گره چینی، دوخت کتیبه ها و روپوش های قبور ائمه(ع)، ملیله دوزی ها، ساخت صندوق چه های خاتم کاری و قلمکاری، کمک در ساخت صحن حضرت زهرا(س)، تأمین نیروهای انسانی برای اقدامات عمرانی در عراق، بازسازی حرمین شریفین در سامرا، سنگ کاری حرم حضرت سیدالشهدا(ع)، اعزام 100 نفر نیروی فنی، ساخت 8 درب برای حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع)، ساخت درب های مشبک، کتیبه قتلگاه حضرت سیدالشهدا(ع)، ساخت 14 درب برای حرمین سامرا، دوخت روپوش قبر مطهر حضرت مسلم بن عقیل و دو طفلان مسلم و رونمایی از 4 درب برای سامرا را انجام دهد.
البته تخته فرش 36 متری به ارزش 150 میلیون تومان برای صحن ایوان طلای حضرت ابالفضل العباس(ع) و دوخت پرده تمام ابریشم به ارزش 60 میلیون تومان برای سردرورودی حرم حضرت عباس(ع) از دیگر مواردی بود که از ستاد عتبات عالیات اصفهان ارسال شده است.
تا پایان ماه رجب کتیبه های ملیله، نقره و طلادوزی حرم امامین جوادین(ع) نصب می شود.
صاحبان مشاغل برای شرکت در بازسازی عتبات عالیات به کجا باید مراجعه کنند؟
ستاد بازسازی عتبات عالیات با اتحادیه صنفی مشاغل مورد نیاز برای بازسازی و مرمت حرم ائمه اطهار(ع) ارتباط دارد و آن اتحادیه ها از بین اعضاء خود افرادی که علاقمند به شرکت در این ثواب بزرگ هستند را اعزام می کنند.
دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان در خیابان شهید باهنر، نرسیده به خیابان پنج رمضان می باشد که پس از ثبت نام صاحبان حرفه های مختلف موردنیاز، در نوبت اعزام  قرار می گیرند.
نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که خوشبختانه افراد صاحب شغل زیادی برای این امر مراجعه و ثبت نام کرده اند اما ما در کنار نیروهای انسانی به مصالح ساختمانی و کمک های نقدی هم احتیاج داریم.
زائران هنگامی که به عتبات می روند، نذورات خود را داخل حرم ها می اندازند، در حالی که این پول ها به هیچ عنوان برای بازسازی عتبات خرج نمی شود.
از گذشته های دور قبور ائمه در عراق محل درآمد بوده و نذر های زائران صرف قبیله های اعراب می شود، لذا نذورات و کمک های مردمی باید در ستاد بازسازی عتبات عالیات در کشور خودمان پرداخت شود و افراد یقین داشته باشند که ما به نیات افرادی که نذر دارند، عمل می کنیم.
برای مراسم اربعین حسینی امسال چه پیش بینی هایی انجام شده است؟
در آبان ماه پیش بینی حجم انبوه افرادی که علاقمند شرکت در طرح پیاده روی اربعین هستند، را داریم.
ستاد عتبات عالیات وظیفه اسکان و تغذیه کل مراسم اربعین را به عهده دارد و سال گذشته با 470 موکب در عتبات، بیش از 500 هزار نفر را شبانه اسکان داده و روزانه بیش از یک و نیم میلیون نفر را تغذیه کردیم که قرار است امسال این ظرفیت افزایش یابد.
ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان آماده دریافت کمک های مردمی در همه زمینه هاست تا بتواند خدمات خوب و در شأن زائران را ارائه کند.
در این راستا شماره تلفن های 33388580 ، 33388581 و 33392070 و فکس 33388582 آماده ارایه راهنمایی به مردم ولایتمدار و خداجوی اصفهان می باشد.
از مردم می خواهیم که در نذورات خاص و عام برای عتبات عالیات با ما در تماس باشند.
نقش اصفهان در بازسازی عتبات عالیات را چگونه ارزیابی می کنید؟
علیرغم زمینه مذهبی و علاقمندی مردم اصفهان به خاندان اهل بیت(ع) و برپایی مراسم های مختلف سوگواری در طول ایام سال نسبت به سایر استان های کشور، سال گذشته در جمع آوری کمک های مردمی برای بازسازی عتبات عالیات فعالیت چشمگیری انجام نشد.
لذا چنانچه مردم کمک کنند و نذورات خود را به دست ما برسانند، این ستاد به عنوان امانتدار مردم کمک های آنها را طبق نیات اعلام شده، هزینه خواهد کرد./
12134/135/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanew
کد خبر 278382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.