دار لرزان قالي با قطع بيمه قاليبافان

فرش و هنر قاليبافي ايرانيان طي ساليان دراز زبانزد خاص و عام بوده و آوازه آن به سراسر جهان رسيده است. اما اين روزها هنرمندان قاليباف در تنگناي اقتصادي به سر مي برند و وضعيت بيمه آنان يا وجود وعده هاي بسيار همچنان نامعلوم است.

به گزارش ايمنا، اگرچه آبان سال گذشته وعده بیمه تکمیلی به قالیبافان داده شد و مسئولان گفتند که سال ۹۵ تمامی قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت از آن پس همه قالیبافان سراسر کشور زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار می گیرند.اما اكنون خبري از بيمه آنها نيست و بيمه آنان به بهانه هاي واهي قطع شده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ارديبهشت سال 95 اعلام كرد كه در سه سال اخیر سازمان تامین اجتماعی همکاری لازم را برای بیمه قاليبافان نداشته که یکی از دلایل اصلی این مسئله، انحراف در معرفی بیمه شدگان به تامین اجتماعی بوده است.
حميدرضا كارگر با بیان اینکه از سال 89 تاکنون انحراف زیای در موضوع بیمه فرشبافان وجود داشته است، گفت: متاسفانه در استان های مختلف کشور، افراد غیرقاليباف در این حوزه بیمه شده اند كه به دليل نبود تشکل های منسجم و هماهنگ در این زمینه شاهد بیمه افراد غیربافنده در این زمینه بوده ایم که علت اصلی آن هم انحراف در معرفی بیمه شدگان بوده است.
وي با بیان اینکه شرایط تامین اجتماعی برای بیمه بافندگان مناسب بود، گفت: از آنجا که 20 درصد حق بیمه کارفرما را دولت پرداخت می کرده در معرفی بیمه شدگان انحراف صورت گرفته به همین حدود سه سال است که بیمه قالیبافان و فرشبافان قطع شده است.
نظارت و بازرسي، انحراف بيمه قاليبافان را كمتر مي كند
به گفته كارگر، اگر روند حذف افراد غیر قالیباف ادامه پیدا کند زمینه برای بیمه فعالان این حوزه فراهم می شود؛ با پبگیری ها و مذاکراتی که با سازمان تامین اجتماعی داشته ایم پیشنهاد هزار و 74 میلیارد تومان برای پوشش 500 هزار نفر قالیباف را داده ایم.
وي تاكيد كرد: با بازرسی از واحدهای تولید فرش به صورت سه گانه شاهد انحراف كمتر در بيمه قاليبافان خواهيم بود.
كارگر همچنين در نيمه آذرماه 95 نيز در جمع اهالي فرش اصفهان در اين باره گفت: این بیمه خواسته به حق، واقعی و حداقلی قالیبافان کشور است اما به دلیل سهم 20 درصدی دولت در این بیمه، در مجموع متحمل پرداخت عدد بزرگی است که بعضا دچار مشکل تامین اعتبار و نقدینگی می شود و اکنون در اجرای این قانون شاهد کاستی ها و تنگ نظری هایی هستیم.
وي ابراز امیدواری کرد که قالیبافان واقعی جایگزین قالیبافان غیرواقعی شوند.
رئیس اتحادیه فرش دستباف اصفهان نيز در اين خصوص، گفت: بافندگان در زنجیره اول فرش قرار دارند، حدود 11 سالیست که بیمه بافندگان قالی اجرا و تاکید شد که آنها بعد از پرداخت 10 سال بیمه، بازنشسته می شوند اما تاکنون کسی بازنشسته نشده است.
باقر صيرفيان با انتقاد بر اینکه در بحث بیمه قالیبافان سلیقه ای عمل می شود، گفت: افرادی که 10 سال بیمه پرداخت کرده بودند و اکنون بعد از پنج سال خواستار دریافت دفترچه بیمه هستند، عنوان می شود که باید حق بیمه 5 سال دیگر را پرداخت کنند.
پوشش بیمه ای مشکل اصلی بافندگان فرش
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران نيز اواخر هفته گذشته در يك برنامه تلويزيوني نداشتن پوشش بیمه ای را اصلی ترین مشکل بافندگان صنعت فرش کشور اعلام کرد و گفت: بر اساس آمارها در حال حاضر يك میلیون و 200 هزار بافنده در این صنعت شاغل اند که تعداد آنها حدود 2 میلیون نفر بود.
عبداله بهرامي افزود: امروز تعداد بافنده ها در کشورمان به نصف رسیده است با این وجود در 11 ماهه اخیر شاهد رشد 12 درصدی در بخش فرش دستباف بودیم که 321 میلیون دلار ارزآوری از طریق صادرات برای کشور حاصل شده است.
وي گفت: در حال حاضر 12 درصد بافندگان ما در بحث کارگاهی و بقیه به صورت خانگی و تعاونی های شهری و روستایی فعال اند.
وي با اشاره به بحث بیمه بافندگان، گفت: 623 هزار نفر بیمه شده داریم و حدود 700 هزار نفر هم در صف بیمه قرار دارند در صورتی که قرار بود در مدت 10 سال کل 2 میلیون بافنده تحت پوشش بیمه قرار گیرند که این امر محقق نشده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران افزود: صنعت فرش تنها صنعت بومی کشور است که با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سیاست اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد و می تواند علاوه بر اشتغالزایی موجب ارز آوری هم شود و علاوه بر آن باعث رونق تولید داخلی شود.
دولت و مجلس از بيمه قاليبان حمايت کنند 
وي با اشاره به مقفول ماندن 70 درصد ظرفیت تولید فرش در کشور گفت: مواد اولیه، طراحی، رنگرزی و بافندگی داخلی است و با حمایت های دولت و مجلس از این صنعت می توانیم به جایگاه قبلی خود در صادرات و ارز آوری بازگردیم.
بهرامي با اشاره به عدم ثبات نرخ ارز در کشور، گفت: بی ثباتی در بازار ارز باعث زیان های زیادی در میان تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش شد و این افراد در این صنعت نماندند همچنین 31 درصد فرش کشور به آمریکا صادر می شد که در مدت 5 سال اخیر این میزان صادرات به صفر رسید.
او افزود: ما درکشور سند راهبردی صنعت فرش بافی نداریم و ماموریت های تولید کنندگان و صادر کنندگان مشخص نیست و علاوه بر آن ابزارها برای اجرای سند راهبردی وجود ندارد.
بهرامی گفت: ظرف سه سال گذشته برای رونق بازار فرش تعاونی ها را فعال کردیم اما این کافی نیست زیرا تسهیلات بانکی بهره بالایی دارند و باید سرمایه گذاری و تامین مالی از سوی دولت برای این بخش به صورت ویژه تری صورت گیرد.
وي با اشاره به ناکامی در صادرات فرش، گفت: ما شبکه توزیع در کشورهای خارجی نداریم و این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده فرش ما می شود و فرصت را برای رقیبان فراهم می کند.
وي افزود: ما خدمات پس از فروش در دیگر کشورها نداریم و چنین خدماتی را ارائه نمی کنیم زیرا هزینه های گمرکی مانع این می شوند که صادر کنندگان و تولید کنندگان به این حوزه ها ورود کنند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران را حل رونق بازار فرش کشور را در انجام سه کار دانست و گفت: در گام اول باید موضوع بیمه دولت و مجلس حمایت کنند و با این کار به راحتی در مدت 3 ماه می توان 500 هزار نفر که بیکار شده اند را به کار خودشان بازگرداند، موضوع دوم بحث بازاریابی و سرمایه گذاری است تا تحقیقات برای بازار سازی به درستی انجام شود و در گام آخر هم افزایش سطح روابط بین المللی با کشورها است.
 قطع بیمه بسیاری از قالیبافان به بهانه های واهی
اما نائب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس درباره وضعیت تولید فرش دستباف در کشور، گفت: نباید اجازه داد دیگر کشورها با استفاده از الگوی بافت فرش  ایرانی محصولات درجه پایین  را بنام کشورمان بفروش برسانند و این درحالی است که صنعت فرش یکی از صنایع مولد و ارزآور برای کشور تلقی می شود.
سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه بیمه بسیاری از قالیبافان به بهانه های واهی توسط دولت قطع شده است، افزود: نباید اجازه داد کشورها با استفاده از الگوی بافت فرش ایرانی محصولات درجه پایین را بنام کشورمان بفروش برسانند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به اینکه با نازل ترین سرمایه گذاری می توان با توسعه فرش دستباف برای بسیاری از افراد اشتغال زایی کرد، تصریح کرد: قالیبافان نیازمند بیمه سراسری هستند تا از  آینده کاری خود پس از بازنشستگی آسوده خاطر باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه به بهانه های واهی  بیمه بسیاری از قالیبافان توسط دولت قطع شده و بیش از یکسال است كه هیچ قالیبافی بیمه نشده است.
وي با بیان اینکه سوءمدیریت فرش دستباف ایرانی را بطور تقریبی به سمت نابودی کشاند،گفت: فروش فرش بی کیفیت به نام ایران در بازار جهانی توسط برخی از کشورها همچون هند و چین به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد.
03117/117/20
 کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 277466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.