بدهی بیمه‌ها کار دست بیمارستان‌ها می‌دهد

اصفهان هم همگام با دیگر استان های کشور، از سال 93، به جمع پیشگامان اجرای طرح تحول نظام سلامت پیوست. در راستای تحقق این طرح همکاری بیمه ها بسیار ضروری است، مشکلی که در حال حاضر اغلب بیمارستان های اصفهان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش ایمنا، با روی کار آمدن دولت یازدهم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح جدیدی تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت پا گرفت که اجرای آن از اردیبهشت سال 93 در سراسر کشور کلید خورد. در نخستین مرحله اجرای طرح تحول نظام سلامت، پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم کاهش چشمگیری یافت و از حدود 60 درصد به سه درصد در مناطق روستایی و 6 درصد در مناطق شهری رسید.
برنامه تحول نظام سلامت از روستاها و شهرهای کوچک و کم جمعیت، آغاز شد که این امر نشانه توجه و تاکید بیشتر دولت بر روی مناطق کمتر توسعه یافته است. اصفهان هم همگام با دیگر استان های کشور، از سال 93، به جمع پیشگامان اجرای طرح تحول نظام سلامت پیوست.
تحقق کاهش پرداخت از جیب مردم؛ وعده اصلی طرح تحول سلامت
در این طرح پنج خدمت به مردم ارائه می شود که شامل خود مراقبتی، سلامت عمومی ( بهداشت محیط، مدارس، کار و اجتماعی)، خدمات اولیه سلامت فردی (برنامه های سلامت خانواده، سلامت باروری، واکسیناسیون، مبارزه و کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر، خدمات تغذیه و سلامت روان)، خدمات روانی و خدمات ویژه است. خدمات ویژه بر اساس مشکل های سلامت منطقه مورد نیاز مانند توانبخشی، مبارزه و کنترل اعتیاد، خشونت و دخانیات ارائه خواهد شد.
کاهش فرانشیز، افزایش پزشکان مقیم در مناطق، ترویج زایمان طبیعی و ماندگاری پزشکان از جمله اهداف مهم اجرای طرح در کشور است. بعلاوه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور، ارتقای عدالت در دسترسی و بهره‌مندی مردم به خدمات سلامت در مناطق محروم، کاهش پرداخت از جیب مردم، ساماندهی مناسب‌تر نظام ارجاع در سطح تخصصی و فوق تخصصی مناطق کمتر توسعه یافته از جمله اهداف مورد نظر در طرح تحول نظام سلامت است.
اجرای طرح تحول سلامت در استان اصفهان با خبرهای خوب برای سیستم درمانی پزشکی این استان همراه شد. پس از اجرای این طرح، مهم ترین هدف یعنی همان کاهش پرداخت از جیب مردم محقق شد که کمک بزرگی به قشر پایین جامعه است. علاوه بر این تجهیز و بازسازی بیمارستان ها دستاورد بزرگ دیگر این طرح است. افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین، افزایش آمار اورژانس هوایی و پایگاه اضافه شده دیگر دستاوردهای این طرح بزرگ در استان اصفهان است. در دومین تور ویژه خبرنگاران از بیمارستان الزهرا(س) بازدید به عمل آمد و از نزدیک دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در این بیمارستان بزرگ و مجرجع استان مشخص شد.
میزان مراجعه از شهرهای اطراف به بیمارستان الزهرا بالاست
مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان در این بازدید و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح تحول سلامت را بیشتر کسانی درک می‌کنند که قبل از آن نیز در بیمارستان حضور داشته‌اند، کسانی که قبل و بعد از طرح تحول سلامت خدماتی را دریافت کرده‌اند عمق این طرح را بهتر درک خواهند کرد.
دکتر مجید رضوانی با اشاره تخصص وی جراحی مغز و اعصاب است و جزء گران‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود، بیان کرد: قبل از طرح تحول، بیمار در بهترین حالت در بیمارستان دولتی 15 میلیون تومان تجهیزات پزشکی می‌خرید بعد عمل را انجام می‌داد پس از تایید بیمه، 60 درصد آن مبلغ را پس از چندماه دریافت می‌کرد اما پس از طرح تحول تنها 3 تا 6 درصد این مبلغ را پرداخت می‌کند و این همان کاهش پرداختی از جیب مردم است که محقق شده است.
وی تصریح کرد: بیمارستان الزهرا(س) یکی از بیمارستان های شلوغ استان است و قبل از طرح تحول تخت‌های این بیماستان 80 درصد اشغال بود و اکنون این رقم به 90 درصد رسیده است و به دلیل اینکه قسمتی از تخت‌های بخش‌های دیگر را نمی‌توانیم به قسمت دیگر اختصاص دهیم اشغال تخت‌ها به 100 درصد نخواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه الزهرای اصفهان یک بیمارستان مرجع در کل کشور است و بیماران بسیاری از استان های دیگر به این بیمارستان مراجعه می کنند، تصریح کرد: مردم پس از طرح تحول سلامت خیلی راحت وارد بیمارستان‌های دولتی شده و عمل‌های سنگین و سخت انجام می‌دهند، در همین راستا مراجعات‌ از استان‌های دیگر 15 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده است، و با تاکید بر اینکه همه آنها نیز بیماران سخت  با جراحی های سنگین هستند.

بالغ بر 50 درصد عمل های جراحی در بیمارستان الزهرا عمل های سنگین است
رضوانی گفت: از مراجعین اخیر بیمارستان بالای 50 درصد دارای بیماری‌های سخت و نیازمند عمل‌های مشکل‌دار هستند.
مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با اشاره به افزایش 10 درصدی اشغال تخت‌های بیمارستان الزهرا(س) نسبت به قبل از طرح تحول نظام سلامت افزود: تفاوت اصلی طرح تحول مربوط به نوع بیماران است، و تغییر چندانی در تعداد مراجعان نداشتیم.
وی افزود: قبل از طرح قسمت تدارکات ماهیانه یک میلیارد خرید داشت اما اکنون به دلیل اینکه تجهیزات دارویی و پزشکی را خود بیمارستان خریداری می کند به 6 میلیارد تومان افزایش یافته است.
رضوانی با بیان اینکه در حال حاضر 900 تخت مصوب و 800 تخت فعال در بیمارستان در حال ارائه خدمت هستند، خاطرنشان کرد: در زمان راه‌اندازی مکانی برای استراحت پزشکان در نظر نگرفته‌اند به همین دلیل مجبور شدیم نزدیک به 2 بخش را در قالب 80 تخت به پاویون اختصاص دهیم، اگر یک پاویون احداث شود یک بیمارستان مجهز 80 تختی خواهیم داشت، 100 تخت ویژه نیز داریم که از استاندارد بالاتر برخوردار هستند.
وی خاطر نشان کرد: بیمارستان الزهرا (ع) بیش از 100 تخت ویژه دارد با این حال این تعداد جواب گو نیست و تقریباً در تمام زمان‌ها بیش از 30 مریض در نوبت ای سی یو هستند.
روزانه 10 هزار نفر به بیمارستان الزهرا(س) مراجعه می کنند
وی با اشاره به مراجعه روزانه 10 هزار نفر به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان بیان کرد: سالانه 70 هزار نفر بستری داریم، بالغ بر 2 هزار و 400 پرسنل، 220 نفر اعضای هیئت علمی، 700 رزیدنت و دستیار، هزار 400 نفر پرسنل پشتیبانی و 2 هزار نفر فراگیر و غیره در این بیمارستان خدمت‌رسانی می‌کنند.
مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با بیان اینکه از نظر رادیولوژی در این 3 سال بیمارستان کاملا متحول شده‌ و دستگاه‌ها جدید شده‌اند، گفت: سیستم الکترونیک بیمارستان نیز وضعیت خوبی دارد، اگر دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان راه‌اندازی شود دیگر هیچ گونه نقص و کمبودی در این بیمارستان نخواهیم داشت.
رضوانی با بیان اینکه در بیمارستان هیچ گونه وجه اضافی از بیمار گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: عمل 200 هزار تومانی در این بیمارستان در یک بیمارستان خصوصی 12 میلیون تومان هزینه برای بیمار خواهد داشت.
وی افزود: هیچ مریضی را به بیمارستان های دیگر اعزام نمی کنیم مگر در صورتی که امکان ارائه خدمت نداشته باشیم که به حمدالله در حال حاضر تنها بخش آنژیوگرافی و قلب بیمارستان خیلی مجهز نیست و در بقیه موارد آماده خدمت هستیم.
بدهی بیمه‌ها مشکل اصلی بیمارستان الزهرا (س)
وی با اشاره به کم بودن فضا برای مراجعه‌کنندگان، کم بودن نیرو و مشکل مالی و عدم پرداختی توسط بیمه‌ها به عنوان 3 مشل اصلی بیمارستان الزهرا(س) افزود: زمانی که اسفندماه سال 92 بیمارستان را تحویل گرفتیم بالغ بر 24 میلیارد تومان با چرخش مالی ماهیانه 8 میلیارد تومان عقب بودیم اما اکنون 10 میلیارد تومان با چرخش مالی ماهیانه 20 میلیارد تومان عقب هستیم که رقم زیادی نیست.
رضوانی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل اصلی بیمارستان با بیمه ها است که طلب خود را به بیمارستان وصول نمی کنند.
وی افزود: در حال حاضر حدود 9 ماه با رقمی معادل هر ماه 11 میلیارد تومان بدهی از بیمه ها طلب داریم.

با بزرگنمایی خطاهای پزشکی، تمایل پزشکان به عمل‌های سخت کم می شود
وی با گله‌مندی از اتفاقات یک سال اخیر که علیه پزشکان در رسانه‌ها ایجاد شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر پزشکان سراغ عمل‌های سخت و سنگین نمی‌روند، عمل سنگین یعنی عارضه و این بزرگنمایی ها مشکلی از جامعه حل نمیکند جز اینکه اعتماد بیماران به پزشک کم شده و پزشکان زیر بار عمل های سخت نمیروند.
وی افزود: باید توبیخ کردن پزشک و خطای وی را بین خودمان حل کنیم نه اینکه در جامعه بلافاصله رسانه‌ای شود، اگر ما حل نکردیم و رسیدگی نشد آن وقت رسانه‌ای شود.
مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با اشاره به اینکه این امر یک نوع ظلم در حق خود مردم است، بیان کرد: اگر این جو ایجاد شود دیگر پزشک از کار کردن خواهد ترسید و سراغ عمل‌های سنگین نخواهد رفت.
وی عنوان کرد: از رسانه ها می خواهیم عیب‌های‌مان را به خودمان بگویید نه به مردم اگر برخورد نکردیم به بیرون نشر دهید.
وی گفت: این همه هجمه و ترس سبب می‌شود که بیمارهای مشکل‌دار در شهر سرگردان شوند که این کار نیز در حال شدن است و بیماران مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر در تهران می‌شوند، هیچ پزشکی در هیچ شرایطی دوست ندارد بیمارش دچار آسیبی شود.
کمبود پرستار معضل بیمارستان الزهرا (س)
مهناز رحمانی منش، مدیر خدمات پرستاری بیمارستان الزهرا(س) اصفهان گفت: در هنگام مراجعه بیماران اورژانسی تفکیک بیماران صورت میگیرد و بر اساس سطح بندی به بخش های مختلف اورژانس ارجاع می شوند. 
وی افزود: در حال حاضر بیمارستان با کمبود پرستار مواجه هستیم. برای مثال کمبود اصلی پرستارها در بیمارستان به صورتی است که در هر شیفت تنها 30 پرستار داریم که بر اساس نظام های سازمان جهانی بهداشت باید به 70 پرستار برسیم.
وی اضافه کرد: همچنین از لحاظ پرستار مرد با کمبود مواجه هستیم، و این درحالی است که کار بیماران مرد را پرستار مرد باید انجام دهد و از این لحاظ با کمبود مواجهیم.
رحمانی منش تصریح کرد: مشکل عدم پرداختی بیمه ها بیمارستان را با معضلاتی روبرو کرده است و از این لحاظ بار اضافی بر دوش پرسنل تحمیل شده بدون اینکه دریافتی خوبی داشته باشند.
11130/130/25
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews

گزارش:آیدا علی اکبری

کد خبر 274648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.