موحدی کرمانی؛ سکان دار جدید مصلحت نظام

آیت الله موحدی کرمانی که دارای تجربه و سابقه ای طولانی در خدمت به نظام هستند، بطور رسمی ریاست موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از درگذشت آیت الله هاشمی را بر عهده گرفتند.

به گزارش ایمنا، با از گذشت نزدیک به یک ماه از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت، اولین جلسه مجمع تشخیص روز شنبه 16 بهمن به ریاست آیت الله موحدی کرمانی، برگزار شد. البته پیش از این نیز در دوم بهمن ماه جاری،جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حسن اجرای سیاست‌های کلی، به ریاست محسن رضایی، دبیر مجمع تشکیل شده بود؛ اما ریاست مجمع همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشت. مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله نهادهای اصلی تعبیه شده در ساختار سیاسی کشورمان است که مهم‌ترین مسئولیتش، حل اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است. تهیه و پیشنهاد پیش‌نویس سیاست‌های کلی نظام ، حل معضلات نظام با ارجاع از سوی رهبر انقلاب و مشاوره در اموری که رهبر انقلاب در اجرای اصل ۱۱۲ قانون اساسی به مجمع ارجاع می‌کند، از جمله مهمترین وظایف مجمع هستند. شمار اعضای این مجمع ۴۴ تن ثابت و یک تن میهمان متناسب با موضوع جلسه است که اعضای ثابت هر ۵ سال یک بار و از طریق حکم رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شوند. رهبر معظم انقلاب 24 اسفند ماه سال 1390 در حکمی رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره 5 ساله منصوب کردند. لذا به طور طبیعی در اسفند ماه سال جاری باید رئیس و اعضای جدید مجمع برای یک دوره پنج ساله دیگر از سوی رهبری منصوب شوند. ریاست این مجمع از ابتدای تأسیس رسمی، بر عهده آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و پس از رحلت ایشان در 19 دی ماه، گزینه ها و اما و اگرهای بسیاری در رابطه با جانشین آیت الله هاشمی در این مجمع مطرح شده بود. بدین ترتیب انتخاب و معرفی  آیت الله موحدی کرمانی برای  اداره جلسات مجمع تا تعيين رئيس مجمع تشخیص مصلحت نظام براى دوره جديد، به ابهامات موجود در این زمینه پایان داد.

آیت الله موحدی کرمانی، روحانی مبارز و با سابقه ایست که همواره در مناصب مختلف در حال خدمت به نظام جمهوری اسلامی بوده است. ایشان  به جز اینکه در حال حاضر به عنوان رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام  برگزیده شده اند، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری و  دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز هستند. آیت الله موحدی کرمانی تا سال ۱۳۸۴ دارای سمت نمایندگی رهبر در سپاه پاسداران بودند و در پی درگذشت محمدرضا مهدوی کنی، در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۳ به اتفاق آرای اعضا، به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز انتخاب شدند. محمدعلی موحدی کرمانی با حکم رهبر انقلاب  در سال ۱۳۹۱ به عنوان امام جمعه موقت جدید تهران نیز منصوب شد. بدین ترتیب به نظر می رسد در شرایطی که نظام  به طور ناگهانی یاری دلسوز و پرتجربه همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی را از دست داده است، جایگاه وی به گزینه ای با تجربه و سابقه ای مشابه اعطا شده است تا فرصت برای بررسی های بیشتر  ایجاد شده و سکان دائمی مصلحت نظام در اسفند ماه  به دست افراد جدیدی سپرده شود. 08179/122/10

کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
 
 
کد خبر 268322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.