طلای سرخ دهاقان نمونه حمایت از سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی است

دهاقان–برداشت زعفران در شهرستان دهاقان نمونه ای از حمایت تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، زعفران گياهی است چند ساله كه دارای پياز می باشد، اين گياه در جنوب غربی آسيا، جنوب اسپانيا و جنوب اروپا روییده می شود دارای ساقه و 6 گلبرگ بنفش رنگ و 3 رشته كلاله قرمز رنگ می باشد.
كلاله زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و موسيلاژ است، تکثير زعفران منحصرا توسط غده زير زمينی بنه ( کورم ) متداول است.
عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و يك تركيب اكسيژن دار و همراه با سينئول به نام سافرانال می باشد ، طعم آن مربوط به هيتروزيد تلخ پيكروكروسين است و رنگين بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام كروسين می باشد.                                                                                                                                                      
زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران بدست می آید در واقع از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود 5 كيلوگرم گل آن بدست می آيد كه وزن 5 کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشك شدن به يك كيلوگرم می رسد.
زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد، موجب كاهش چربی و كلسترول خون می گردد.
زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پيشگيری كننده از بيماريهای قلبی و سرطان، تقويت کننده حافظه و كاهش دهنده فشار خون است.
از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بيماريهاي پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، يرقان، پيش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شكم ، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.
برداشت 46کیلوگرم کلاله زعفران در شهرستان دهاقان
امیر صفرپور رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان،در گفتگو با خبرنگار ایمنا، از برداشت بیش از 46 کیلوگرم کلاله زعفران در مزارع کشاورزی شهرستان دهاقان خبرداد.
وی اظهار داشت: نخستین كشت اصولي زعفران در شهرستان دهاقان توسط كشاورزان و زنان شهر گلشن در دهه 80 انجام شد و با توجه به كمبود منابع آبي و خشكسالي هاي پي در پي، تغيير الگوي كشت و جايگزين کردن كشت هاي با نياز آبي كم جزء اهداف اداره جهاد کشاورزی می باشد.
رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان با توجه به اینکه كشت گياه زعفران به لحاظ اینکه گياهي مقاوم به خشكي است، اذعان داشت: اين مديريت با برگزاري كلاس هاي آموزشي، ترويجي سبب ترغيب كشاورزان به افزايش سطح اين گياه تا سطح 5/12 هكتار شده است كه عمده كشت آن نيز در شهر گلشن مي باشد.
صفر پور با بیان اینکه در سال زراعي جاري بيش از 46 كيلوگرم زعفران از مزارع اين شهرشتان برداشت شده است، افزود: برداشت اين گياه از اواسط آبانماه آغاز و تا چند روز دیگر نیز ادامه دارد.
برداشت نخستین زعفران دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
احمدرضا یلمه ها، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان نیز در گفتگو با ایمنا، از آغاز برداشت نخستین محصول زعفران در این واحد آموزشی خبرداد.
وی اظهار کرد:‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، به منظور ایجاد تنوع در منابع درآمدی خود و در راستای تحقق اهداف علمی و اقتصادی، از سال گذشته اقدام به ایجاد مزرعه یک هکتاری کاشت زعفران کرد که اولین محصول آن برداشت و راهی بازار مصرف شد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با توجه به اینکه احداث مزرعه تحقیقاتی زعفران پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بوده، اذعان داشت: در سال جاری نیز مبنی بر ضرورت تداوم تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و برخورداری از اقتصاد مقاومتی فعال و پویا و با مد نظر قرار دادن برنامه‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر مشارکت واحدهای دانشگاهی در تولیدات ملی و طرح‌های اقتصادی، یک هکتار از اراضی بایر و بلااستفاده واحد به زیر کشت طلای سرخ رفت که پس از برداشت و بسته‌بندی، راهی بازار داخل و خارج خواهد شد.
وی با بیان اینکه بررسی‌ها و مطالعات حاکی از آن است که زعفران در مناطقی همچون شهرستان دهاقان که دارای زمستا‌ن‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک است به خوبی می‌روید، گفت: این گیاه مقابل سرما مقاوم و دوران رشد آن در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار است که همه مراحل رشد آن با آب و هوای شهرستان دهاقان مطابقت دارد، از طرفی نیاز کم گیاه زعفران به آب، نگرانی‌های کمبود آب را مرتفع کرده است.02143/131/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 257975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.