احداث موزه اشیاء قدیمی قلعه شاه دژ در صفه

خبرگزاری ایمنا: معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان از احداث موزه اشیاء کشف شده قلعه شاه دژ در پارک کوهستانی صفه خبر داد.



به گزارش ایمنا صمصام­شریعت با اعلام این خبر، گفت: با دستور و تأکید شهردار اصفهان، برنامه­ریزی­های لازم برای عملیاتی کردن فاز دوم تله­کابین صفه تا نزدیک قلعه شاه­دژ انجام شد.
وی افزود: عملیات اجرایی فاز دوم تله­کابین صفه تا نزدیک قلعه تاریخی شاه­دژ آغاز شده است.
وی اضافه کرد: مرمت­های قلعه شاه­دژ از سوی سازمان نوسازی و بهسازی با نظارت سازمان میراث فرهنگی انجام خواهد شد، تا جذابیت پارک کوهستانی صفه دو چندان شود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به احداث موزه اشیاء کشف شده، قلعه شاه­دژ در قسمتی از این قلعه پارک کوهستانی صفه تصریح کرد: این موزه به منظور بازدید گردشگران و علاقمندان و شناسایی قلعه شاه­دژ به عنوان یک اثر تاریخی و میراثی در شهر اصفهان احداث خواهد شد.
وی اضافه کرد: فاز دوم طرح تله­کابین صفه با مشارکت شرکت سامان­گستر به اجرا درمی­آید.
ناگفته نماند: از سال 1360 هنگامي كه طرح پارك كوهستاني صفه به عنوان يكي از طرح‌هاي اجراي شهرداري اصفهان تهيه مي‌شد توجه به عناصر تاريخي كوهستان صفه مدنظر طراحان و برنامه‌ريزان طرح قرار گرفت و گزارشي از تاريخچه كوهستان در ادوار تاريخي تدوين شد در ميان عناصر تاريخي كوهستان مكاني كه بيش از ساير فضاها توجه كارشناسان را به خود جلب كرد، مجموعه قلعه نظامي شاه دژ بود.
اين قلعه با بقايايي از حدود چند هزار سال تاكنون در صورتي كه راه‌هاي دسترسي مناسب براي آن در نظر گرفته شود مي‌تواند از جاذبه‌هاي مسلم گردشگري اصفهان باشد و سالانه تعداد قابل ملاحظه‌اي از گردشگران داخلي و خارجي، كوهنوردان و مردم شهر را به خود جلب كند. اين امكان به غير از يافته‌هاي بسيار با ارزش تاريخي يكي از بهترين چشم‌اندازهاي طبيعي شهر اصفهان از ارتفاعات است كه تمامي توسعه شهر، بخش تاريخي و حتي منطقه اصفهان را نمايش مي‌دهد در شرايط كنوني كه شهرداري اصفهان توانسته پارك كوهستاني صفه را در مراحل اول به اجرا درآورد كه كاري بسيار دشوار بوده است، زمان را مناسب مي‌بيند كه توجه خود را به اين مكان با ارزش تاريخي يعني شاه دژ متمركز كرده و بودجه مناسبي را در جهت احيا اين محوطه تاريخي براي جذب گردشگران، كوهنوردان و مردم شهر اصفهان در آن هزينه كند.


کد خبر 2537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.